انتقادات به بانک‌ها وارد است

انتقادات به بانک‌ها وارد است

خبرگزاری تسنیم: رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه برخی انتقادات به بانکداری اسلامی و نرخ های سود به نظام بانکی وارد است، گفت: بانک مرکزی آمار غلط نمی‌دهد و رشد ۴.۶ درصدی عملا محقق شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران در واکنش به ذکر این نکته از سوی رئیس اتاق بازرگانی مبنی براینکه بانک‌ها در عمل نرخ سود 22 درصدی را رعایت نمی‌کنند و نرخ روی کاغذ است، اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر نرخ‌های سود را کمی اصلاح کردیم ولی هنوز کامل نیست.

وی افزود: برای عقود مشارکتی حداقل نرخ سود 22 درصد درنظر گرفته شد تا منابع سپرده گذاری در جهتی برود که حقوق وی تأمین شود چرا که بانک مرکزی نمی‌تواند به ضرر سپرده گذار حاتم بخشی کند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: در بانکداری اسلامی و رعایت کامل عقود و نرخ های سود می توان به عملکرد برخی بانک‌ها ایراد گرفت.بانک مرکزی به شدت با نرخ‌های نامتعادل سود در سیستم بانکی برخورد می‌کند و قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شده‌اند اما بدون التهاب آفرینی در بازار اقدامات صورت گرفته و با فعالیت‌های غیرقانونی برخورد می شود.

وی از برگزاری جلسه ای در روز گذشته برای تعادل در نرخ‌های سود بانکی خبر داد و گفت: هدف دولت آن است که نرخ‌ها بدون روش‌های دستوری تعادل یابند، چرا که به مرور به این نتیجه می رسیم که نرخ‌های بالا نمی تواند استمرار یابد.

سیف در ادامه به کاهش 6.5 درصدی قیمت نرخ ارز درز مهر ماه سال 93 نسبت به سال گذشته و کاهش 54 درصدی نرخ ارز خبر داد.

وی با توجه به اینکه نرخ تورم روند نزولی خوبی را طی می کند به انتقادات رشد اقتصادی 4.6 درصد این طور پاسخ داد که بانک مرکزی آمار غلط نمی‌دهد و رشد 4.5 درصدی اقتصاد غلط نیست و ممکن است. چرا که بانک مرکزی ممکن است آمار را متوقف کند ولی هیچ وقت آمار غلط به مردم نمی‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به رقم منفی 2 دهم درصدی شاخص بهای تولید در هفت ماه نخست سال اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد که اثرات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید مشخص شده است البته تورم نقطه به نقطه تولید نیز 15.4 درصد شده است.

وی حجم تسهیلات پرداختی در نظام بانکی را 146 هزار میلیارد طی شش ماه نخست امسال برشمرد و گفت: 31.7 درصد این تسهیلات در بخش صنعت پرداخت شده است.

سیف همچنین درباره انتقادات به ممنوع الخروج‌های بانک‌ها گفت: بعداز آنکه بانک مرکزی بخشنامه ممنوع الخروجی‌ها را صادر کرد دو سوم ممنوع الخروجی‌ها طبق همان بخشنامه آزاد شدند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی جلسات مستمر با بانک ها درباره این موضوع گذاشته است افزود: بانک مرکزی مرجع قضایی نیست و این طور نیست که یک فردی از فرد دیگری شکایت کند و بانک مرکزی ورود کند و بگوید چرا شکایت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در همین مدت نامه‌های زیادی به من می‌رسد که فرد بدهکاری می‌‌گوید من بدهکارم ولی از طرف بانک صادرات ممنوع الخروج شده‌ام وقتی وارد شدم دیدم که این فرد پرونده کلاهبرداری و جعل اسناد را هم دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مرجع سیاست‌گذاری و مسئول سیاست‌های ابلاغی و اجرای آن توسط بانک‌هاست، گفت: بیشترین عاملی که موثر واقع شده و ما می‌توانیم برداشت‌های مثبت از آن داشته باشیم انضباطی است که در بانک‌ها صورت گرفته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه