«کیمیا»، مستند شهدای اهل سنت و فیلم‌های «شهید همت»، «سرو زیر آب» و «ملاقات در وین» در لیست حمایتی انجمن

«کیمیا»، مستند شهدای اهل سنت و فیلم‌های «شهید همت»، «سرو زیر آب» و «ملاقات در وین» در لیست حمایتی انجمن

خبرگزاری تسنیم: روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از حرکت رو به رشد این انجمن برای تولید آثار سینمایی خبر داد و اینکه برای جشنواره مقاومت سال بعد ۴ اثر با حمایتشان ارائه می‌شود.

روح الله سهرابی، قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در مورد آخرین فعالیتهای این انجمن سخن گفت. سهرابی در ابتدای سخنانش با اشاره به نگاه تحقیقاتی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به تولیدات سینمایی گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس یک‌سری پروسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی راه انداختیم تا اینکه چشم‌بسته به سمت خروجی نرویم. بر اساس همین تحقیقات بود که ما توانستیم خوب پیش برویم. مثلا نزدیک به ده مستند خوب برای شهدای اهل تسنن تولید کردیم. همچنین برای ساخت آثاری در خصوص شهدای شاخص سال، مثل شهیدان عبدالحمید دیالمه، سلیمان خاطر، ناهید فاتحی و طاهره هاشمی صحبت کردیم. رونمایی از این مستندها تا کمتر از یک ماه آینده انجام خواهد شد. انجمن در تلویزیون هم برای ساخت سریال «کیمیا» مشارکت کرده است.

وی در خصوص تعدد تصمیم‌گیری در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای ساخت یک فیلم گفت: در ابتدای امر و پیش از تولید در شورای تصویب فیلم نامه تعدد تصمیم‌گیری وجود دارد و هرکدام در این شورا نظر خاص خود را دارند ولی زمانی که تولید شروع شد دیگر تعدد نظری وجود ندارد. میثاق ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بر روی فیلم‌نامه است و ترجیجمان است به فیلمنامه ای برسیم که حداقلی از شاخصه های خوب بودن را داشته باشد.

سهرابی با اشاره به اینکه تاکید مدیران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بر تولید آثار ارزشمند گفت: علیرغم این که نگاهمان بر تولید کیفی آثار سینمایی است، اما پیش بینی می کنیم که برای جشنواره مقاومت سال بعد، چهار اثر تولیدی خوب را داشته باشیم. چون اگر این اتفاق نیافتد، جشنواره مقاومت از رونق خواهد افتاد. اینکه نمی‌گویم جشنواره فیلم فجر بیشتر به خاطر این است که نمی‌خواهیم فوریت ساخت این آثار، کیفیت تولید را کم کند.

قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص نمونه‌های آثار حمایتی این انجمن گفت: «ملاقات در وین» یکی از آثاری است به کارگردانی محمدرضا عرب و تهیه کنندگی مسعود اطیابی که گروه تولید فیلم در مرحله ارزیابی پیش تولیدی این کار هستند. پس از بازگشت گروه تولید، به ارزیابی ساخت این اثر می پردازیم و در صورت مثبت بودن نتایج فیلم را برای جشنواره فیلم فجر امسال خواهیم ساخت.

وی با اشاره به دیگر آثاری که درانجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید می شوند گفت: در دو سال گذشته سعی کردیم انجمن از حالت صرفا نرم افزاری و تحقیقاتی عبور کرده و به سمت تولید برود که نمونه عینی آن هم اعلام آمادگی برای ساخت فیلم سینمایی «شهید همت» است و امیدواریم به تولیداتی برسیم که در شان این انجمن باشد.

سهرابی همچنین به فیلم‌نامه احمدرضا معتمدی که با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته می شود اشاره کرد و گفت: فیلم‌نامه دکتر معتمدی با مضمون نخبگان و فرار مغزها نوشته شده است و اثری است که در تقبیح خودباختگی فرهنگی و آسیب شناسی آن است. این فیلم‌ با تهیه‌کنندگی محمد‌خزائی تولید می‌شود.

وی درمورد پروژه سینمایی «سرو زیر آب» دارد گفت: «سرو زیر آب» به کارگردانی محمد باشه آهنگر بعد از تصویب در کارگروه فیلم‌نامه وارد مرحله ساخت می‌شود. این اثر یکی از برنامه های مهم ما برای تولید است و نگاه مساعدی نسبت به این پروژه داریم.

قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در مورد پروژه سینمایی شهید طاهره هاشمی گفت: پیش از ساخت فیلم سینمایی «شهید طاهره هاشمی» یک مستندی با عنوان «هزار ویکمین سنگر» در مورد این شهید ساخته شده و آماده بهره برداری است. اما فیلم سینمایی این شهید، با برداشتی آزاد از زندگی شهید طاهره هاشمی و نیم نگاهی به قائله آمل است. این کار به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی قرار است ساخته شود و تا این لحظه انجمن هیچ ورودی برای مشارکت در این کار را نداشته است.

سهرابی ادامه داد: البته ما یک صحبتی داشتیم که اگر فیلم‌نامه و یا در سطحی جلوتر، فیلم‌ شهید طاهره هاشمی در حد قابل قبولی باشد بر اساس وظیفه ذاتی انجمن، از این فیلم حمایت می‌کنیم.

این مدیر فرهنگی در مورد مشکل اکران تولید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: در سینمای ایران هیچ گونه از آثار دفاع مقدسی ما جایگاه مناسبی به لحاظ زمان اکران ندارند. انگار یک قانون نانوشته ای برای مهندسی اکرانی وجود دارد که فیلمهای با موضوع دفاع مقدس به درستی اکران نشود. اما انجمن، حمایت های خودش را حتی در زمان اکران فیلمهای حوزه دفاع مقدس دریغ نمی‌کند. ما در زمان اکران «چ» از این فیلم حمایت کردیم. الان هم از اکران فیلم «شیار 143» حمایت می‌کنیم. اصلا فیلمی نداریم که با موضوع دفاع مقدس ساخته شود و اکران شود و انجمن از آن حمایت نکرده باشد.

این کارگردان سینما با اشاره به فیلم سینمایی‌اش «خاکستر و برف»، که تا به امروز فرصت اکران عمومی نیافته است گفت: من برای اکران عمومی «خاکستر و برف» بارها نامه نگاری و پیگیری کردم. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در بحث اکران دستش بسته است چون سینما ندارد و در شورای صنفی اکران هیچ نقشی ندارد. واقعا جای سوال است که فیلمهایی مثل «دلتنگی های عاشقانه» یا «خانه ای کنار ابرها» اکران شوند.این حوزه هنری است که با داشتن سالنهای متعدد سینمایی می تواند از فیلمهای ارزشی و با موضوع دفاع مقدس حمایت کند.اما متاسفانه اولویت اکران فیلم در ایران به گونه ای تعریف شده است که ما انگار در کشوری غیر از ایران زندگی می‌کنیم.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران