کاهش نرخ ۲۲درصدی سپرده ها متناسب با کاهش تدریجی تورم

کاهش نرخ 22درصدی سپرده ها متناسب با کاهش تدریجی تورم

خبرگزاری تسنیم: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود پرونده ۴ بانک متخلف در هیات انتظامی بانک‌ها، گفت: قیمت تمام شده تسهیلات در بانک‌ها ۲۵-۲۶ درصد است اما برای نرخ ۲۲ درصدی سپرده متناسب با کاهش تدریجی تورم برنامه کاهشی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف در حاشیه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران، درباره اقدامات انجام شده برای وصول مطالبات معوق در نظام بانکی، افزود: کمیته ای در بانک مرکزی شکل گرفته و هر هفته با حمایت قوه قضائیه تشکیل جلسه میدهد، در این جلسات پرونده های خاصی که به مرجع قضایی ارجاع شده به طور دقیق بررسی می شود. الان نسبت مطالبات معوق که در گذشته 15.7 درصد بوده به 14.1 درصد رسیده که این روند مطلوبی را نشان میدهد که در آینده کاهش یابد و امیدواریم نرخ زیر 5 درصد را داشته باشیم.

سیف درباره سیاست بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود گفت: سیاست بانک مرکزی به دلیل تجربیات گذشته تعیین دستوری نرخ ها نیست چراکه در گذشته این سیاست آثار مطلوبی را به همراه نداشته است، الان بنا داریم بیشتر هدایت و راهنمایی کنیم و نرخ ها مبتنی بر واقعیت ها باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه الان نرخ سود بانک ها 22 درصد است تازه بحث هایی هم مطرح شده که برخی بانک ها بیشتر از این نرخ را اعمال کرده اند، افزود: نرخ 22 درصدی با توجه به نرخ سپرده قانونی قیمت تمام شده 25-26 درصد به همراه می آورد لذا تسهیلات در همین حدود متعادل است اما برای 22 درصد هم فکر می کنیم متناسب با کاهش تدریجی تورم نرخ را کاهش دهیم.

سیف در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت نرخ سود تسهیلات گفت: با توجه به اطلاعاتی که از بانک ها داریم در این بخش مجددا عدم تعادل ایجاد شده و بانک مرکزی در حال بررسی آن است تا نرخ مجددا به وضعیت متعادل و منطقی بازگردد.

وی درباره برخورد بانک مرکزی با بانک‌های متخلف گفت: هر گونه تخلفی باشد حتما با شدت توسط بانک مرکزی برخورد می شود الان پرونده 4 بانک‌ در هیات انتظامی بانک‌ها در حال بررسی است.

سیف ضمن اشاره به اینکه 146 هزار میلیارد تومان طی 6 ماه گذشته تسهیلات پرداخت شده که 60 درصد برای سرمایه درگردش بوده و در بخش صنعت نیز 80 درصد بابت همین موضوع پرداخت شده است، گفت: برای ورود به طرح های جدید تسهیلات پرداخت نمی کنیم و بنا به تسهیلات سرمایه در گردش داریم.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین