سود ۴۰درصدی برخی بانک‌ها و گلایه شدید تولیدکننده ها از سیف

سود 40درصدی برخی بانک‌ها و گلایه شدید تولیدکننده ها از سیف

خبرگزاری تسنیم: صبحانه کاری رییس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی همچون سال گذشته با حاشیه‌هایی همچون اعتراض به نرخ سود ۴۰ درصدی برخی بانک‌ها و انتقادهای تولیدکننده ها از سیف همراه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صبحانه کاری اعضای اتاق بازرگانی با رییس کل بانک مرکزی امروز (دوشنبه) در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این نشست افراد مختلف از بدنه اتاق بازرگانی صحبت کردند که نماینده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان این که موسسه مالی اعتباری در تابلو خود کلمه بانک قید کرده است، گفت: با مشاهده این موارد احتمال می‌رود افرادی وجود دارند که از بانک مرکزی قدرت بیش‌تری دارند.

وی ادامه داد: بازار صادراتی ایران در روسیه در پی عدم ارتباط بانکی قوی به شدت مورد تهدید است و این در حالی است که بازار روسیه طالب کالاهای ایرانی بوده اما صادرکننده ایرانی آگاهی از دریافت پول خود ندارد.

این فعال اقتصادی در پایان گفته‌های خود با تاکید بر این که نرخ ارز را واقعی کنیم، گفت: 35 سال نرخ ارز را سیاسی اداره کرده‌ایم و امید است دوران شما همچون دوران نوربخش و طهماسبی مورد افتخار باشد.

در ادامه کاوه عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی پیشنهاد کرد پرداخت مشوق‌ به واحدهایی که به موقع اقساط خود را پرداخت می‌کنند ارائه شود و برای تعیین سود متعارف با توجه به درآمد واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل برنامه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه مظاهری رییس کل اسبق بانک مرکزی حضور داشت و با اشاره به صحبت‌های سال گذشته سیف در رابطه با قیمت ارز، بیان کرد: صحبت‌های سال گذشته سیف با بحث های سیاسی همراه  و باعث شد نرخ ارز وارد بازی های سیاسی شود.  وی ادامه داد: با کمک‌های اتاق بازرگانی به بانک مرکزی می‌توان از فشار سیاست سرکوب نرخ ارز خارج شد.

یکی از مهمترین انتقادهای مطرح شده در این جلسه از سوی یکی از فعالان اقتصادی این بود که علیرغم تصویب نرخ سود 22 درصد، برخی بانک‌ها و موسسات با نرخ سود 40 درصد تسهیلات می دهند.

وضعیت نرخ های سود بانکی از مهمترین مواردی بود که در جلسه امروز فعالان اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی به دفعات از سوی تولیدکننده ها مطرح می شد؛ یکی از تولیدکننده های حاضر در جلسه خطاب به سیف گفت که سیاست شما در قبال نرخ سود موجب شد تا بانکی که پیش از این با نرخ 14 درصد تسهیلات پرداخت می کرد با نرخ 22 درصدی تسهیلات را به تولید بدهد. در همین زمان سیف صحبت های این تولیدکننده را با طرح این پرسش که شما با سود 14 درصدی تسهیلات دریافت می کردید؟ قطع کرد. حاضرین به دفاع از این تولید کننده خطاب به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کردند که بانک توسعه صادرات پیش از این با سود 14 درصد به تولید تسهیلات پرداخت می کرد.

نکات قابل توجه‌ای نیز در این صبحانه کاری همچون استفاده کلمه "فشل" از سوی سیف رییس کل بانک مرکزی و بالا رفتن صدای تولیدکننده ها هنگام بیان مشکلات‌شان وجود داشت. البته در خاتمه بیان مشکلات واحدهای تولیدی یکی از حاضرین خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت که این بالا رفتن صدا را دال بر بی مهری واحدهای تولیدی به بانک مرکزی نداند و این نوع بیان را به مانند جلب توجه برادری نسبت به برادر دیگر دانست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه