نرخ سود بانکی بالاتر از ۲۲ درصد واقعی نیست و باید کاهش یابد

نرخ سود بانکی بالاتر از 22 درصد واقعی نیست و باید کاهش یابد

خبرگزاری تسنیم: نایب رییس مجلس گفت: نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها ارائه می کنند، باید ۲۲ درصد و کمتر از آن باشد و نرخ های بالاتر از این واقعی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در نشست نایب رییس مجلس شورای اسلامی با مدیران ارشد و فعالان بازار سرمایه که صبح امروز در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال های گذشته تحول بسیار چشمگیر و ستودنی داشته است گفت: قطعا این تحول، از یکسو ناشی از تلاش و همت دلسوزانه مسئولان بازار سرمایه و فعالان این بازار و از سوی دیگر، متاثر از سیاست گذاری صحیح و هوشمندانه نظام در این خصوص بوده است.
وی با تاکید بر اینکه کلید رونق و شکوفایی بازار سرمایه، توسط مقام معظم رهبری و با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بنگاههای بزرگ اقتصادی به بخش خصوصی ازطریق این بازار صورت گرفته است افزود: قطعا توسعه بازار سرمایه، راهبرد قطعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و مجلس و دولت اهتمام لازم در این خصوص را داشته و خواهند داشت و در این اصل، کمترین تردید و اختلاف نظری وجود ندارد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس از تعامل مستمر با فعالان بازار سرمایه استقبال می کند، خاطرنشان کرد: نقش کلیدی بازار سرمایه در تقویت بنگاههای اقتصادی ازطریق تامین منابع مالی و ارتقا شفافیت، هدایت بهینه منابع مالی به سمت تولید، کمک به تقویت درآمدهای مالیاتی دولت، ثبات بخشی به اقتصاد، تضعیف بازارهای کاذب و حضور موثر و مقتدرانه در عرصه بین المللی، بر مسئولان پوشیده نیست و تقویت تعاملات بین فعالان بازار سرمایه، مجلس و دولت، می تواند در تقویت این بازار بسیار موثر و راهگشا باشد.
حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که باید مزایا، کارکردها، دغدغه ها و نقاط قوت و نقاط ضعف صنایع حاضر در بورس، بخوبی برای تصمیم گیران، به ویژه در مجلس و دولت تبیین شود تاکید کرد: تقویت اینگونه تعاملات، به ارتقا کیفیت تصمیمات مرتبط با بازار سرمایه کمک خواهد کرد و مجلس، از چنین رویکردی استقبال می کند.
وی به قانون اصل 44 و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد بخش خصوصی است و طبیعتا در این مسیر، برخی مشکلات بروز خواهد کرد، اما آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که این روند، همچنان با جدیت و البته، دقت و رعایت تمامی ملاحظات لازم پیگیری شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، تصمیمات خوبی درخصوص تقویت نقدینگی و سرمایه در گردش موردنیاز بنگاههای اقتصادی پیش بینی و مقرر شده است توان تسهیلات دهی بانک ها در همین راستا، افزایش یابد، البته طبیعتا رسیدگی به مشکلات و دغدغه های نظام بانکی در این راستا نیز بصورت جدی در دستور کار قرار دارد تا بانک ها بتوانند از عهده این مسئولیت برآیند.
ابوترابی فرد تاکید کرد: نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها ارائه می کنند باید 22 درصد و کمتر از آن باشد و نرخ های بالاتر از این واقعی نیست و حاکی از بیمار بودن اقتصاد ایران دارد و لازم است در این زمینه، اقدامات لازم، به ویژه درخصوص ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز انجام شود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود، به صنعت پتروشیمی اشاره و با اشاره به مزیت های قابل توجه این صنعت خاطرنشان کرد: هیچ راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی نداریم، چراکه عملا امکان تحریم محصولات پتروشیمی وجود ندارد و توسعه این صنعت، ضمن افزایش درآمدهای ارزی، کشور را از میدان تحریم خارج خواهد کرد، از این رو موانع پیش روی توسعه این صنعت برداشته خواهد شد.
نایب رییس مجلس با اشاره به بررسی بودجه در مجلس، افزود: مجلس آمادگی دارد تا در بررسی و تصویب احکام بودجه، از پیشنهادات و نقطه نظرات فعالان بازار استفاده کند.
در این نشست، علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ضمن تقدیر از اهتمام جدی مجلس به بازار سرمایه و حضور حجت الاسلام ابوترابی فرد در جمع مسئولان و فعالان بازار گفت: نگاه مجلس و دولت، همواره تقویت و توسعه بازار سرمایه و تقویت نقش این بازار در اقتصاد ملی بوده است.
وی به موضوع بررسی بودجه در مجلس اشاره کرد و افزود قطعا بخشی از احکام بودجه ای، بر بازار سرمایه و صنایع مختلف حاضر در این بازار، اثرگذار خواهند بود، از این رو و با توجه به فراگیری بازار سرمایه و حضور مستقیم و غیرمستقیم بخش زیادی از مردم کشور در این بازار و نیز برنامه جدی دولت و مجلس برای تقویت هرچه بیشتر نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی، امید است در فرایند بررسی و تصویب بودجه، انتظارات ذینفعان و سرمایه گذاران در این بازار، مدنظر قرار گرفته و زمینه برای اعتماد بیش از پیش به این بازار، فراهم گردد.
سخنگوی بازار سرمایه همچنین به موضوع پالایشگاهها اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تعامل خوب وزارت اقتصاد و وزارت نفت، تصمیم گیری درخصوص موضوع کیفی سازی پالایشگاهها در اولویت قرار گرفته است و امیدواریم بزودی، با تعیین تکلیف نهایی این موضوع، شاهد بازگشایی نماد پالایشگاهها در بورس باشیم.
مدیرعامل بورس انرژی نیز ضمن تبیین نقش راهبردی بازار سرمایه در عرصه داخلی و بین المللی، لزوم توجه جدی به حقوق مالکیت اشخاص به منظور تقویت اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه را مدنظر قرار دارد.
علی حسینی شفافیت، تامین مالی، کمک به تحقق درآمدهای مالیاتی و فراهم کردن زمینه لازم برای مشارکت عمومی در اقتصاد را از ویژگی های ممتاز بازار سرمایه برشمرد و تأکید کرد با عنایت به این کارکردها باید تلاش کنیم تا با اقداماتی همچون کاهش ریسک سیستماتیک، زمینه تقویت اعتماد عمومی به این بازار را فراهم کنیم.
در ادامه این نشست نیز فعالان بازار سرمایـه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند. موضوعاتی همچون توجه به الزامات موردنیاز برای تقویت صنایع، به ویژه صنایع دارای مزیت رقابتی مانند صنعت پتروشیمی در بررسی و تصویت بودجه، نقش بازار سرمایه در تحقق اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت بنگاه های داخلی در این مسیر، اشاره به بالابودن هزینه تأمین مالی بنگاههای اقتصادی و لزوم اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص، حمایت عملی از تولید و تسریع در پرداخت یارانه بخش صنعت، پیشنهاد تهاتر بدهی دولت به بانک ها با بدهی بانک ها به بانک مرکزی، عزم جدی تصمیم گیران برای کاهش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه و تقویت اعتماد به این بازار، توجه به شرایط و ملاحظات بازار سرمایه در واگذاری سهام متعلق به بانک ها در بورس ازجمله موضوعاتی بود که توسط مدیران ارشد فعال در بازار سرمایه در این نشست مطرح شد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه