گام به جلوی مجمع تشخیص برای استقلال بانک مرکزی و کاهش مرحله‌ای نرخ سود متناسب با تورم

گام به جلوی مجمع تشخیص برای استقلال بانک مرکزی و کاهش مرحله‌ای نرخ سود متناسب با تورم

خبرگزاری تسنیم:یک فعال بانکی ضمن اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی را بعنوان گامی در جهت استقلال این بانک برشمرد از کاهش مرحله ای نرخ سود متناسب با کاهش تورم استقبال کرد.

حسین محمد پورزرندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک قدم به جلو برای رسیدن به استقلال بانک مرکزی است، اظهار داشت: در هر کشوری بانک مرکزی تنظیم کننده مبادلات پولی و مالی کشور و از آنجایی که سهم بزرگ اقتصادی در اختیار بانک‌هاست استقلال این بانک می تواند در راهبرد و تحقق اهداف اقتصادی کشور پیش برود.

وی ضمن اشاره به اینکه اگر استقلال وجود نداشته باشد برداشت از بانک مرکزی افزایش می یابد و آثار آن در مبادلات جاری و زندگی روز مره مردم تاثیر می گذارد، گفت: این گام خوبی است که برداشته شده و امیدواریم در آینده گام های بهتری نیز در این زمینه برداشته شود.

پورزرندی با تاکید براینکه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی با پیشنهاد یک وزیر می تواند به مرجع بالاتری واگذار شود، تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه در نظر داشته دیدگاه تمام بخش ها را مدنظر قرار بگیرد.

مدیرعامل بانک شهر درباره وضعیت نرخ سود بانکی و زمان مناسب برای تغییر نرخ سود، گفت: واقعیت این است که رفتار مشتری در نظام بانکی اهمیت دارد چراکه مشتری به تورم نگاه می کند؛ اقتصاد عاقلانه عمل می کند و اگر در تورم بالا نرخ سود کم شود مردم به سمت بازارهای دیگر ازجمله سکه و دلار می روند.

وی با بیان اینکه اگر با کاهش تدریجی تورم نرخ سود به آهستگی تغییر کند بهتر است، افزود: کاهش نرخ سود خوب است ولی باید مرحله ای و گام به گام باشد چراکه افزایش و کاهش یکباره نرخ سود اصلا مناسب نیست و اثار خوبی به همراه ندارد.

پورزرندی درباره انتقادات وارده بانک ها به تغییرات بانک مرکزی در اساسنامه‌ها گفت: در مجمع سوالات کلیدی مطرح بود و می گفتند در اساسنامه پیشنهادی مواردی آمده که باید در نظارت بانک باشد ولی در اساسنامه قید شده، یا در فروش اموال مازاد باید با نظارت بانک مرکزی باشد در حالی که ما بانک خصوصی هستیم یا هیات مدیره را بانک مرکزی باید تایید کند وحتی برخی می گویند این اساسنامه با قانون تجارت مغایرت دارد،  البته بانک مرکزی گفته ازمایشی اجرا کنید و در عمل مشکلات را حل می کنیم. ما اساسنامه جدید را تصویب کرده ایم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه