روایتی مادرانه از شهید عکاس و هنرمند دفاع مقدس:" شیرین ترین تصویر ذهنی‌ام از او با چفیه و لباس بسیجی است"

روایتی مادرانه از شهید عکاس و هنرمند دفاع مقدس:" شیرین ترین تصویر ذهنی‌ام از او با چفیه و لباس بسیجی است"

خبرگزاری تسنیم: مادر شهید حیدریان می‌گوید: یکی از شیرین ترین خاطراتی که از شهید حیدریان زمانی در ذهنم نقش بسته است. آن زمان بود که لباس زیبای بسیجی اش را به تن کرد، چفیه اش را بر گردن انداخت و خداحافظی کرد.

خبرگزاری تسنیم: «علیرضا حیدریان» فرزند اسماعیل متولد 1339 در خرم آباد از جمله شهدای عکاس و هنرمند هشت سال دفاع مقدس بود که در سال 1361 به فرمان امام (ره) لبیک گفت و به یارانش در جبهه‌های حق علیه باطل پیوست. او نهایتا در تاریخ  12/9/61 در عملیات محرم به درجه رفیع شهادت نائل شد. خصوصیات این شهید والامقام در گفتگو با مادر شهید عنوان شده است که در ادامه می‌آید:

*تسنیم: از روحیات اخلاقی، اجتماعی و فردی شهید حیدریان برای‌مان بفرمایید؟

شهید حیدریان چه در مسائل دینی و چه امور اجتماعی و علمی بسیار فعال بود، در شهر خرم آباد ایشان به عنوان اولین عکاس، فیلم بردار و خبرنگار مشهور شده است، حتی در انجام امور چاپ  ظهور عکس خودکفا بود و تاریکخانه ای برای کارش ساخته بود. علیرضا در جریان انقلاب اسلامی هم بسیار فعال بود، بعد از پیروزی انقلاب به همراه شهید "سید فخر الدین رحیمی" که یار با وفای شهید بهشتی بوده و به همراه شهید بهشتی در دفتر حزب جمهوری به شهادت رسیدند، در حزب جمهوری نقشی پررنگ و حضوری  فعال داشت. همچنین همکاری و رابطه خوبی با بزرگانی چون شهید رجایی، شهید باهنر و شهید مدنی داشت.

*تسنیم: چه اندازه در زمینه عکاسی و سایر هنرها فعال بود؟

در انجام کارهای هنری بخصوص عکاسی بسیار انقلابی کار می‌کرد، عاشق طبیعت بود و از طبیعت بسیار عکس می‌گرفت. بعد از اخذ مدرک دیپلم، عکاسی را به صورت حرفه ای آغار کرد، بسیار با ذوق و با استعداد بود نه تنها در زمینه عکاسی بلکه در تمام امور و حرفه‌ها به قول معروف دستی بر آتش داشت. او یک نخبه بود. شک ندارم که اگر الان شهید حیدریان در قید حیات بود قطعا جزء نوابغ کشورمان محسوب می‌شد. علیرضا با اینکه تحصیلات آکادمیک در رشته‌های گوناگون نداشت اما اختراعات خوبی داشت. برای مثال  یک بار آمپلی فایر ساخت و یک بار بی سیم. حتی وسیله بازی ساخت که به تلویزیون وصل می‌شد در حالی که آن زمان در شهر خرم آباد اصلا چنین دستگاهی وجود نداشت.

*تسنیم: نحوه شهادت ایشان به چه صورت بود؟

در سال 1361 به فرمان امام(ره) با وجود اینکه تنها بیست روز بود که طعم شیرین پدر شدن را می‌چشید راهی جبهه شد و لذت بزرگ کردن فرزندش مانع از عشق ورزیدن به وطن و جان و ناموس و همچنین نادیده گرفتن دستور امام (ره) نشد. جالب اینجاست که تنها چهل روز بعد از به دنیا آمدن فرزند در عملیات محرم مورد اصابت تیر از ناحیه سر قرار می‌گیرد و به بیمارستان سجاد تهران منتقل شده و پس از هفت روز که در حالت کما بود به شهادت می‌رسد.

پیکر مطهرش اکنون در آرامستان خرم آباد کنار برادر شهیدش، "غلامرضا حیدریان" است که در منطقه بوکان مفقود الاثر شده بود و بقایای پیکر مطهرش را پس از 13 سال به ما تحویل دادند. علیرضا در واقع در کنار برادرش دفن شد.

*تسنیم: شاخص‌ترین خصوصیات اخلاقی و رفتاری شهید را چه چیزی می‌دانید؟

مردم داری، وطن پرستی و امام دوست بودنشان، بسیار علاقه شدیدی به امام(ره) داشتند.

*تسنیم: یک خاطره شاخص از ایشان نقل کنید؟

برای هر مادری تمام خاطرات و گذشته فرزند شهیدش شیرین است اما شاید بتوان گفت که یکی از شیرین ترین خاطراتی که از شهید حیدریان زمانی در ذهنم نقش بسته است. آن زمان بود که لباس زیبای بسیجی اش را به تن کرد، چفیه اش را بر گردن انداخت و هنگام خداحافظی وقتی که از چارچوب در رد می‌شد، نوری بسیار زیبا صورتش را احاطه کرد بود و از همان حالات خودم و ایشان و نوری که دیده شد به چشم فهمیدم که این آخرین دیدار ما قبل از شهادتش است و همینطور هم شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران