ضرورت اصلاح قیمت گذاری ها و تشکیل کنسرسیوم خرید و فروش سنگ آهن

ضرورت اصلاح قیمت گذاری ها و تشکیل کنسرسیوم خرید و فروش سنگ آهن

خبرگزاری تسنیم: ضرورت اصلاح قیمت گذاری ها، تشکیل کنسرسیوم خرید و فروش سنگ آهن و تقویت حمل و نقل جاده ای عمده ترین درخواست فعالان سنگ آهن از دولت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قدیر قیافه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در نشست خبری که به بهانه برگزاری دومین همایش بین المللی سنگ آهن در آذرماه امسال برگزار شده بود با مثبت ارزیابی کردن لغو مصوبه وضع عوارض برصادرات سنگ آهن، اظهارداشت: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن بعد از تلاش‌های بسیار در نهایت  مستندات و آمارهای منطقی خود را به دستگاه های مربوطه ارسال و موفق شد وضع عوارض بر سنگ آهن را که مصوبه آن در شورای اقتصاد قرار داشت را لغو کند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم دولت با تدبیر مناسب حمایت خود را بخش های مختلف معدنی کشور داشته باشد، افزود: این انجمن به عنوان یک رسالت موضوع تدوین سند راهبردی سنگ اهن را دستور کار خود قرار داده است به نحوی که کلیات این سند در همایش نهم آذر ماه رونمایی خواهد شد.

قدر قیافه  در خصوص آزادسازی قیمت سنگ آهن نیز گفت:قطعا روش قیمت گذاری سنگ آهن ایران اصلاح خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران بر لزوم  تقویت بخش حمل و نقل کشور تإکید کرد و افزود:برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم انداز 1404، باید به میزان 250 میلیون تن در طول سال، زیرساخت حمل و نقل را ساماندهی کنیم.

پروا سلطانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نیز در این نشست بر ضرورت اصلاح قیمت گذاری سنگ آهن اشاره کرد و گفت: سالیان سال است سنگ آهن با نرخ تعیین شده ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدها تکلیف می شود چراکه زیرساخت های قدیمی به صورت سوبسیدی است و هم اکنون هم این امر اشکالات خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت سنگ آهن، رقابتی شدن بازار داخل را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: در شرایط آزادسازی قیمت ها تولیدکنندگان تمایل بیشتری دارند تا محصولات خود را به جای صادرات به واحدهای داخلی عرضه کنند.

سلطانی الزاماتی را برای آزادسازی قیمت عنوان کرد و گفت: کاهش هزینه های سربار، داشتن توجیه اقتصادی و راه اندازی واحدهای جدید تولید فولاد با نرخ آزاد باید در دستور کار قرار گیرد چراکه آزادسازی ربه طورکلی سودده خواهد بود.

*تشکیل کنسرسیوم خرید و فروش سنگ آهن و تقویت حمل و نقل جاده ای

بهرام شکوری نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران هم در این نشست خبری با بیان اینکه علی رغم به حداقل رسیدن قیمت جهانی سنگ آهن، اما صادرات کشورهایی همچون برزیل و استرالیا با افرایش مواجه بوده است، اظهار داشت: عدم رقابت ایران با کشورهای برزیل و استرالیا در بازار چین به دلیل مسائل حاکمیتی بر کشور همانند هزینه های بالای حمل و نقل و مناسب نبودن اسکله های صادراتی است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حمل دریایی هزینه هر تن از برزیل تا چین 7 دلار است در صورتی که کمترین هزینه چرداختی ما در هر تن 18 دلار بوده که حتی این مبلغ در مواردی به 35 دلار نیز رسیده است.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل جاده ای توسط اعضای صنف تقویت شود،گفت: هرینه باربری 22 میلیون تن صادرات سنگ آهن در سال گذشته حدود 150 میلیارد بوده است. 

وی بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم خرید و فروش سنگ آهن و نقش این امر بر کاهش قیمت تمام شده سنگ آهن  تأکید کرد و افزود: دولت باید با انجمن های صنفی برای تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن مشورت کند همچنین لازم است با حمایت از صادرات و استفاده از درآمد آن به معادن کمک کند.

شکوری در ادامه به تبعیض های موجود بین صنعت فولاد و سنگ آهن اشاره کرد و گفت: باید در صنعت فولاد کالبد شکافی صورت گیرد زیرا حمایت دولت از فولاد چندین برابر سنگ آهن است به گونه ای که دولت برای تولید 15 میلیون تن فولاد سالانه 500 میلیون دلار سوبسسید می دهد.

همچنین در این نشست سجاد غرقی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به ارائه آماری در زمینه سنگ آهن پرداخت و گفت: در 5 ماهه نخست سال 92 به میزان 8 میلیون تن صادرات انجام شده در حالیکه در 5 ماهه نخست امسال این میزان به 6.3 میلیون تن رسید که نشان دهنده افت 25  درصدی صادرات در مدت مذکور است.

وی افزود: درسال گذشته بین 50 تا 52 میلیون تن سنگ آهن تولید شده که 36 میلیون تن توسط 7 شرکت زیرمجموعه ایمیدرو بوده که  این میزان حدود 26 میلیون تن مصرف داخل و حدود 10 میلیون تن نیز صادر شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه