نگرانی‌های فرهنگی در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد

نگرانی‌های فرهنگی در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران درمجلس با بیان اینکه برای رأی اعتماد به دانش آشتیانی باید حجت داشته باشیم گفت: غیر از نگرانی‌های فرهنگی در مورد اصلاح‌طلبان، بقیه نگرانی‌ها را چندان موجه نمی‌دانم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمانی که به بررسی صلاحیت و برنامه‌های فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، در موافقت با وزیر، گفت: ما نمایندگان مجلس باید بنیان کار را بر روی یک پایه و اساس محکم یعنی تقوای الهی قرار دهیم و تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده، رأی مثبت یا منفی ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده در دوران نمایندگی خود در سه جا قاطعانه وارد شدم؛ یکی استیضاح وزیر کشور اسبق و دیگری استیضاح وزیر کار اسبق و بعدی رئیس‌جمهور اسبق. در اولی مسئله دروغ مطرح بود و در دومی مسئله قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی و در سوال از رئیس‌جمهور سابق نیز همین‌طور موضوع مربوط به قانون‌ستیزی می‌شد، چرا که رئیس‌جمهور وقت به صراحت اعلام می‌کرد که قانونی که با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمی‌کنم و مجلس نیز باید در این شرایط حتی یک ساعت نباید به چنین کسی باقی ماندن در این مسند بماند چه آقای احمدی‌نژاد باشد چه آقای روحانی و چه هر کس دیگری.

نماینده مجلس ادامه داد: امروز هم باید برای دادن رأی اعتماد به دانش آشتیانی حجت داشته باشیم و من شخصا روشی را که برخی نمایندگان درباره وزارت علوم درپیش گرفته‌اند نمی‌پسندم و حداقل ضروری نمی‌دانم ضمن اینکه نفس حساسیت داشتن و رصد کردن امور وزارت علوم و دانشگاه‌ها را قابل تقدیر می‌دانم. بنابراین غیر از نگرانی‌های فرهنگی که معمولا درباره اصلاح طلبان وجود دارد که با تسامح و تساهل به امرو فرهنگی می‌نگرند، بقیه نگرانی‌ها را چندان موجه نمی‌دانم.

مطهری با بیان اینکه نگرانی‌های فرهنگی نیز در مورد دانش آشتیانی در حداقل است، گفت: مجلس در چند ماه اخیر و در جریان استیضاح و رأی اعتماد اخیر ناخودآگاه در جهت تقویت جریان فتنه سال 88 گام برداشته است. وقتی ما افرادی با سابقه درخشان در انقلاب را حامی فتنه معرفی می‌کنیم، این سوال برای مردم ایجاد می‌شود که این چه فتنه‌ای است که انقلابیون و نخبگان کشور طرفدار آن هستند. نکند این جریان نحله‌ای از حق داشته است.

وی افزود: وقتی ما فردی مانند فرجی‌دانا را که از جنس شهید چمران و فرماندهان دفاع مقدس است و سردار علی فضلی درباره او می‌گوید افتخار من این است که در دوره‌ای از جنگ فرمانده من آقای فرجی‌دانا بوده است، حامی فتنه می‌نامیم طبعا جریان فتنه را تقویت کرده‌ایم. همین‌طور در مورد آقای نیلی احمدآبادی که معاون فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران بوده و امروز در مورد آقای دانش آشتیانی که حضور فعال در جبهه و جنگ و همکاری فراوان با سپاه پاسداران داشته، همان حرف‌ها را تکرار می‌کنیم. در واقع داریم انقلابیون اصیل را به دو بخش تقسیم کرده و القای تفرقه می‌کنیم. لذا بسیاری از حرف‌هایی که گفته می‌شود، به نفع آقایان کروبی و موسوی است، بنابراین باید سعی کنیم دوست دانای انقلاب باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه کاری کنیم که اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان معتدل با هم کار کنند، تصریح کرد: این همان انتظاری است که ما از شعار انقلاب داشته‌ایم، اما دولت چندان در آن موفق نبوده و البته مجلس هم نباید تحت تأثیر محافل خارج از مجلس قرار گیرد، بلکه باید استقلال خود را حفظ کند.

مطهری اضافه کرد: نقد خود و خود انتقادی یک امر پسندیده است؛ چه اشکالی دارد ما مجلسیان همان‌طور که کل کشور را نقد می‌کنیم خودمان را هم با انگیزه اصلاح امور نقد کنیم. اکنون زبان حال برخی نمایندگان این است که وزیر علوم را ما معرفی کنیم و دولت تأیید کند، درست عکس آنچه که در قانون دیده شده است.

وی افزود: ما مسئله فتنه را مطرح می‌کنیم بدون اینکه به شرایط آن روز توجه داشته باشیم. اصرار بر فتنه‌گر بودن افراد در حالی که خودشان از فتنه تبری می‌جویند کار درستی نیست. فتنه برای ما هم خط قرمز است، اما فتنه به معنای واقعی آن؛ و این به معنی اینکه همه عوامل فتنه چه آنهایی که زمینه فتنه را آفریدند و چه آنهایی که آن را شعله‌ور کردند براساس عدالت مورد بررسی قرار گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان خاطره‌ای از انتخابات سال 88 یادآور شد: سه روز پس از انتخابات سال 88 تلویزیون از بنده برای یک مصاحبه زنده درباره مسئله انتخابات دعوت کرد و من شرکت کردم و به صراحت عرض کردم که تقلب از نظر شمارش آرا اتفاق نیفتاده، اما مبادی و مقدمات آرای آقای احمدی‌نژاد دچار خلل است که باید بررسی شود. در آنجا مسئولان تلویزیون به من می‌گفتند ما از هر کسی چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب دعوت می‌کنیم که بیاید و در مورد این موضوع صحبت کند، حاضر نمی‌شوند و همه آنها می‌گویند که ما در موضوع شک داریم.

مطهری خطاب به نمایندگان گفت: بنابراین شما شرایط آن روز را در نظر بگیرید و بعد اظهارنظر کنید و سپس افراد را فتنه‌گر بدانید. مثلا سخنرانی آقای توفیقی در دانشگاه تهران که آقای نقوی‌حسینی به آن اشاره کردند، در چه شرایطی بوده است. روز پس از حمله به دانشگاه تهران بوده که خود رهبر انقلاب فرمودند «حادثه‌ای که دل انسان را خون می‌کند» و با دعوت وزیر علوم وقت و حضور نماینده ولی‌فقیه و رئیس دانشگاه بوده و وی دانشجویانی را که می‌خواستند در خیابان‌ها منفجر شوند را کنترل کرده و حالا یک جمله‌ای هم از دهنش در رفته و البته نباید آن جمله را می‌گفت، اما حالا گفته است؛ اما حالا ما این موضوع را رها نکنیم و هی بگوییم آقا شما فتنه‌گر هستید.

وی افزود: طوری صحبت نکنیم که اساسا در ایران کسی حق اظهارنظر ندارد و اندیشه جبر را ترویج کنیم. در واقع همان منطق حکومت اموی در مقابل حضرت زینب را به کار ببریم که آنچه پیش آمد، اراده خدا بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مسئله نگرانی از وضع دانشگاه‌ها چندان موجه نیست؛ در این یک سال و نیمی که از عمر این دولت گذشته چه مشکلی در دانشگاه‌ها داشته‌ایم؟ نشاط علمی و سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. بنده بارها برای سخنرانی به دانشگاه‌ها رفته‌ام و دیدم دانشگاه‌ها فضای آرامی دارند. حالا اینکه چند تا شعار بدهند این طبیعت دوران جوانی است. لذا ما نباید فضا را به قدری ببندیم که احساس خفقان شود. کاری نکنیم که خاطره بدی از مجلس نهم در ذهن مردم و دانشگاهیان باقی بماند و این مجلس یادآور مجلس ششم، اما از نوع اصولگرایان شود.

مطهری مسئله ضرورت مشورت دولت با مجلس، قبل از معرفی وزیر پیشنهادی را کار خوبی برشمرد و گفت: البته اگر این اتفاق نیفتد ما نباید موضع‌گیری کنیم که چون دولت قبل از معرفی وزیر مشورت نکرده، پس ما هم رأی منفی می‌دهیم. آقای دانش‌ آشتیانی در زمان تحصن مجلس ششم اساسا معاون وزیر نبوده تا نامه‌ای را امضا کرده باشد. وی هیچ نامه‌ای را علیه نظام امضا نکرده و منابع امنیتی نیز این امر را تأیید کرده‌اند و پاسخ تمام استعلام‌ها هم مثبت بوده است. نگاه دانش آشتیانی به فتنه سال 88 هم یک نگاه درست و معتدلی است که فتنه را محکوم می‌کند.

وی با بیان اینکه کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند و به صورت پیامک در بیاید که برای حل مشکل دولت و مجلس، وزیر پیشنهادی باید پس از فتنه 88 به دنیا آمده باشد، گفت: پدر آقای دانش آشتیانی روحانی و نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی بوده است؛ ایشان در دبیرستان علوی تحصیل کرده و اشخاص بزرگ و موثری از مدرسه علوی فارغ‌التحصیل شده‌اند. بنده در مدرسه علوی بودم و در آن دوران آقای دانش آشتیانی سه کلاس از ما بالاتر بود و بنده ایشان را از همان دوران می‌شناسم، بنابراین می‌دانم که چه افراد با بصیرتی در دبیرستان علوی بوده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دانش آشتیانی یک شخصیت علمی و فرهنگی و نه یک شخصیت سیاسی است، گفت: وی سابقه 16 سال خدمت در وزارت علوم را داشته، لذا بیش از آنکه به آقای معین منصوب شود به آقای دکتر فرهادی منتسب می‌شود. دانش آشتیانی فرزند جنگ و دانشگاه است و انقلابی بودن و مجاهد و سرباز بودن برای انقلاب را در عمل نشان داده است. وی طراح و مجری طرح دانشگاه در جبهه بوده و دوره‌های دانشگاهی را در جبهه‌ها برگزار کرده است.

مطهری با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی دانش آشتیانی، گفت: توسعه کیفی دانشگاه‌ها به جای توسعه کمی، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تجاری کردن علم و توجه ویژه به اسلامی کردن دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های آقای دانش آشتیانی است، چرا که ایشان عضو شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها بوده و توجه ویژه‌ای به ارزش‌ها و احکام اسلامی و رشد اخلاقی دانشگاهیان در اسلامی کردن دانشگاه‌ها داشته و آن نگرانی‌هایی که در مورد تسامح و تساهل فرهنگی که در مورد برخی اصلاح طلبان وجود دارد، درباره ایشان وجود ندارد.

وی گفت: اینکه به عنوان مثال اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها برگزار کند با این‌گونه کارها مخالف است، بنابراین جای نگرانی در امور فرهنگی وجود ندارد. به نظر من برنامه‌های دانش آشتیانی بسیار کاربردی و موثر خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اینکه گفته شده همه کسانی که معرفی می‌شوند در یک حلقه هستند حرف درستی نیست و حالا اینکه این افراد با هم دوست باشند به این معنا نیست که همه آنها در یک حلقه هستند و اصلا تیپ شخصیتی دانش آشتیانی با تیپ شخصیتی آقای توفیقی و نیلی‌منفرد متفاوت است. می‌گویند ایشان عضو منحله مشارکت بوده که باید بگویم تا زمانی که این حزب قانونی بوده دانش آشتیانی عضو آن بوده و بعد هم این حزب منحل شد، البته ایشان عضو موثری در این حزب نبوده است. مثل اینکه بگوییم چون امام خمینی فرمودند حزب جمهوری منحل شود پس ما بگوییم هرکسی عضو حزب جمهوری بوده، فتنه‌گر است.

انتهای پیام/

اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon