صدام می‌گفت نیم ساعته کمر ایران می‌شکند؛ حضور رهبری موجب آزادی سریع سوسنگرد شد

صدام می‌گفت نیم ساعته کمر ایران می‌شکند؛ حضور رهبری موجب آزادی سریع سوسنگرد شد

خبرگزاری تسنیم: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مواضع امام راحل و حضور فرمانده معظم کل قوا در صحنه جنگ، موجب آزادی سوسنگرد شد.

به گزارش خبرنگار امنیتی دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی صبح امروز در سومین همایش سلسله عملیات غرب خوزستان در سال اول جنگ تحمیلی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و عملیات افتخار آفرین شکست آزادسازی سوسنگرد، اظهار داشت: آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی نتوانست به اهداف خود دست یابد لذا پیش بینی کرد که جنگی را در منطقه صورت دهد و در نتیجه جنگ تحمیلی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: آنها برای انتخاب یک گزینه که بتواند اهداف آنها را پیش ببرد بررسی‌های زیادی صورت دادند تا کسی را برای انجام این تهاجم انتخاب کنند که ویژگی‌های خاصی داشته باشد. شخص صدام از این ویژگی ها برخوردار بود، این مهم بود که کسی می خواهد ژاندارم منطقه و بزرگ اعراب باشد و این توانمندی را دارد که به جای شاه جایگزین شود بنابراین او را با دقت انتخاب کردند. از طرف دیگر برای آنها دسترسی به دریاها از طریق ساحل شمال خلیج فارس و محورهای مربوط به اروند و خوزستان اهمیت زیادی داشت و صدام بهترین شخص برای عملیاتی کردن این اهداف بود.

سیاری با بیان اینکه به صدام اطمینان دادند که می تواند در زمان کوتاهی این کار را صورت دهد، تصریح کرد: برآورد اطلاعاتی خوبی نیز در این زمینه صورت گرفت. آنها تصور کردند که ایران از حیث نظامی، وضعیت نابسامانی دارد چرا که ارتش وضع مناسبی ندارد و درگیر انقلاب است و لذا از لحاظ آموزشی و آمادگی و تجهیزات نمی‌تواند مقابل این همه هجمه ایستادگی کند. در میان سران ارتش خلاء وجود دارد و متخصصین آن نیز جابجا شده اند و تمرین و رزمایش نظامی هم ندارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در خصوص نیروی دریایی نیز برآورد همین بود که نیروی دریایی نمی‌تواند از ناوها استفاده کند بنابراین تصور کردند که بهترین زمان است که صدام را وارد عمل کنند لذا او را تجهیز کردند و در مقابل یک سیم خاردار به ایران ندادند.

دریادار سیاری با بیان اینکه برای تجهیز صدام یک پیمان نامبارک میان شرق و غرب پدید آمد، تصریح کرد: 36 کشور شرق و غرب، صدام را تجهیز کردند و آمریکا از هیچ کمک اطلاعاتی و تجهیزاتی برای پیشبرد اهداف خود در جنگ تحمیلی دریغ نکرد. تفکر و راهبرد عملیات صدام علیه ایران این بود که سریع و کوتاه کشور را تصرف کند و می‌گفت یک روزه خرمشهر، 3 روزه خوزستان و ظرف 7 روز در تهران با مطبوعات مصاحبه خواهد کرد لذا با شناسایی اطلاعاتی و تجهیز دشمن خواستند کمر ایران را بشکنند.

وی ادامه داد: نقل شده است که راس ساعت 2 روز 31 شهریور ماه سال 1359، 192 جنگنده عراق به سمت اهداف خود در ایران به پرواز در آمدند و صدام حسین با چفیه قرمز و نوار فشنگ وارد اتاق جنگ شد و عدنان خیرالله به او گفت جنگنده‌های ما 20 دقیقه پیش به پرواز درآمدند و صدام پاسخ داد که تا نیم ساعت دیگر کمر ایران را خواهد شکست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به مواضع محکم امام راحل در روزهای جنگ تحمیلی اظهار داشت: در آغاز جنگ برخی مسئولان خود را باخته بودند چرا که پایه محکمی نداشتند. وقتی خدمت امام رفتند ایشان فرمودند دیوانه‌ای سنگی را در ته چاه انداخته و باید او را سرجایش بنشانیم بنابراین خیلی راحت با موضوع برخورد کرده و به مسئولان وقت روحیه دادند. حتی بیان کردند که جوانان ما در جنگ کشته می‌شوند و تبعات مختلفی پیش می‌آید اما امام گفتند جنگ، جنگ است و عزت ما در گرو این مبارزه است.

سیاری افزود: در اسفندماه سال 59، امام راحل به دبیر کل وقت سازمان ملل تاکید کردند که اگر جنگ 20 سال هم طول بکشد ما تا رفع فتنه در عالم ایستاده‌ایم. ایشان بیان کردند که تکلیف همه ما را حضرت سیدالشهداء (ع) معلوم کرده است بنابراین موضع امام ثمرات زیادی برای کشور داشت. از مهمترین اقدامات امام مقدس کردن دفاع بود، امام دفاع را دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی دانستند و تبیین کردند که دفاع برای دفاع از گروه خاصی نیست بلکه دفاع از اسلام و شرف و ناموس است بنابراین آنچه که موجب پیروزی شد، قداست 8 سال دفاع بود و این مواضع توان ما را شکل داد.

وی با اشاره به اقدامات ارتش با توجه به مواضع امام راحل (ره)‌ اظهار داشت: از کسانی که در رسانه‌ها تحت تاثیر جو قرار گرفته و می‌گویند که در سال اول دفاع، اتفاقی نیفتاده است گلایه دارم. در ابتدا، یک سطح عملیاتی و تاکتیکی بود اما نتایج آن نتایج راهبردی بود. نیروی زمینی در آن مقطع مشکلات فراوانی داشت و مدت سربازی یک ساله شده بود و ما فرمانده نداشتیم و فرماندهان طاغوتی نیز رفته بودند و آموزش رها شده بود و عوامل نفاق هم کار می‌کردند اما با همین اوصاف نیروی زمینی جلوی پیشروی دشمن را گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: دشمن در روز 26 آبان‌ماه سوسنگرد را تصرف کرد اما آیا دشمن خودش پشت مرزها ماند یا نیروهای ما ایثارگرانه جلوی او ایستادند. سد کردن پیشروی دشمن در جنوب و غرب عملیات بزرگ و ارزشمندی است، آیا نیروی زمینی وظیفه دیگری داشت؟ وظیفه نیروی زمینی همین بود و درست عمل کرد و نتیجه‌اش این بود که راهبرد کوتاه مدت دشمن به نتیجه نرسید.

سیاری گفت: نیروی هوایی ما در روزهای اول و دوم جنگ، عملیات کمان 99 را با 140 هواپیما انجام دادند و کل عراق را بمباران کردند که این اقدام توان هوایی ایران را به معرض نمایش گذاشت و نتیجه همان بود که راهبرد دشمن شکست خورد. در ادامه کار در یادداشتی به فرماندهی کل قوا گفتند که نیروی هوایی تا 5 روز دیگر بیشتر دوام ندارد و مقام معظم رهبری وقتی با امام مطرح کردند ایشان گفتند که باید کارتان را انجام دهید.

وی در ادامه در خصوص آزادسازی سوسنگرد تصریح کرد: آزادسازی سوسنگرد با همت مردم، بسیج، سپاه و محوریت ارتش انجام شد. باید به موقعیت سوسنگرد توجه کنیم که در کجا قرار گرفته است. شمال خوزستان و حمیدیه و اهواز و همینطور خرمشهر و آبادان که اگر این اتفاق می‌افتاد و خوزستان جدا می‌شد ما جنگ را باخته بودیم چرا که نمی‌توانستیم بدون نفت، اقتصاد کشور را پیش ببریم اما با حضور مقام معظم رهبری در صحنه و موضع امام مبنی بر اینکه سوسنگرد تا فردا آزاد شود، سوسنگرد تا فردا آزاد شد و نتیجه هم این بود که راهبرد دشمن برای تسخیر خوزستان و ضربه به توان اقتصادی کشور نقش بر آب شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: واقعا اگر خوزستان از ایران جدا می‌شد چه تبعاتی در پی داشت؟ ما به راحتی می‌گوییم سوسنگرد یا خرمشهر آزاد شد اما حقیقتا اگر این اتفاق نمی‌افتاد چه می‌شد؟ اقتصاد کشور ضربه سختی می‌خورد و شاید واقعا اشغال ایران رقم می‌خورد.

سیاری با اشاره به وضعیت نیروی دریایی در 3 ماه اول جنگ در حماسه 34 روزه خرمشهر، عشایر، بسیج، ارتش، سپاه همگی شرکت کردند اما تنها یگان سازمان یافته، تکاوران دریایی با آموزش جنگ شهری، بودند. این عزیزان بودند و وقتی دشمن نتوانست یک روزه خرمشهر را تصرف کند چه تاثیری در راهبرد صدام داشت و مجبور شد آبادان را دور زده از بهمن‌شیر و کوی ذوالفقاری وارد آبادان شود و در نهایت پس از 34 روز هیچ چیزی اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در خصوص عملیات مروارید که در روز 7 آذر سال 59 به نتیجه رسید، 67 روز از جنگ گذشته بود و نتیجه آن این بود که نیروی دریایی ایران در روز شصت و هفتم جنگ، کمر دشمن را شکست که البته این کار با پشتیبانی همه جانبه نیروی هوایی نیز همراه بود. یکی از ماموریت‌های نیروی دریایی قطع خطوط مواصلاتی اقتصادی دشمن بود که در 7 آذر 59 بنادر عراق را مورد محاصره دریایی قرار داد و فاو و بصره و ام‌القصر که درصد بالای تجارت عراق از آنجا انجام می‌شد تصرف شد و واردات و صادرات بنادر عراق قطع شد. از طرف دیگر پایانه نفتی البکر و الامیه نیز که 80 درصد نفت عراق از آنجا صادر می‌شد منهدم شد و لذا صادرات نفت عراق نیز قطع شد اما صدام با حمایت 36 کشور اهداف خود را پیش می‌برد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ما با این اقدامات توان دریایی جمهوری اسلامی ایران را به منطقه نشان دادیم، خاطر نشان کرد: صدام نیز در مقابل خواست همین بلا را سر ما بیاورد و ایتالیا 2 میلیارد دلار تجهیزات دریایی به عراق داد تا بتواند خطوط مواصلاتی ما را قطع کند اما نیروی دریایی، اقتصاد کشور را حفظ کرد. بنابراین نتیجه‌گیری کلی از اقدامات نیروهای مسلح و مواضع امام و حضور رهبری معظم انقلاب در صحنه جنگ این بود که راهبرد دشمن در 3 ماهه اول جنگ شکست خورد و پایه‌ای برای ادامه پیروزی‌ها شد.

سیاری با اشاره به مواضع رسانه‌های غربی در خصوص جنگ تحمیلی اظهار داشت: خبرگزاری فرانسه می‌گوید ایران از قدرت‌های واقعی منطقه است و هزاران سال است که این امپراطوری قدرت مسلط منطقه است و اکنون در زمان امام خمینی(ره) این قدرت چندین برابر شده است. ایرانی‌ها افراد سرسختی هستند و زمانی که با احساسات مذهبی همراه شوند نیرویشان دو برابر می‌شود.

وی افزود: مشاور کاخ سفید می‌گوید تا وقتی نفت ایران صادر می‌شود، جنگ ادامه دارد لذا باید نفت ایران قطع شود چرا که اگر عراق سقوط کنند فردا کویت و عربستان نیز به همین وضعیت دچار شده و شکست می‌خورند لذا باید قیمت نفت سقوط کند و این تنها روزنه امید است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران