نشست زمین ساختمان‌های تهران را تهدید می‌کند

نشست زمین ساختمان‌های تهران را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو گفت: با چالش نشست زمین در دشت تهران مواجه شده ایم که اگر این چالش کنترل نشود خطرات زیادی را برای زیرساختها و ساختمانهای تهران به وجود خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمید چیت چیان در همایش مدیریت منابع و مصارف آب اظهار داشت: میزان روان آبهای رودخانه های کشور تقریبا 50 درصد کاهش یافته و میزن آب تجدیدشونده در ایران از 130 میلیاردمترمکعب در گذشته به زیر 120 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی افزود: بیش از نیمی از دشت های کشور دارای بیلان منفی است و این وضعیت نگران کننده ای را برای آینده حیات جوامع در این نقاط ایجاد کرده است.

وزیر نیرو با بیان "بارزترین مشکل تأمین آب شرب را در البرز مرکزی و پایتخت شاهد هستیم"، گفت: بیش از 17.5 میلیون نفر در 3 استان تهران، البرز و قزوین ساکن هستند که از نظر تأمین آب شرب در محدودیت هستند.

وی ادامه داد: مهمترین چالش این منطقه، تمرکز جمعیت است که علی رغم انجام برخی کارها نتوانسته ایم در کنترل تمرکز جمعیت موفق باشیم و هر روز به جمعیت ساکن در این منطقه اضافه می شود.

چیت چیان با بیان "منابع آبی بیشتری برای تخصیص به تهران و شهرهای اطراف در اختیار نداریم"، گفت: تأمین آب جمعیت ساکن در تهران و شهرهای اطراف موجب شده تا به استانهای همجوار فشار بیاوریم و آنها را در تأمین آب با محدودیت مضاعف روبه رو کنیم به طوری که آب سد لار که به مازندران می رفت را به تهران آورده ایم، آب سد ماملو که به ورامین و پاکدشت اختصاص داشت را به تهران آورده ایم، آب سد کرج که به شهریار و مناطق اطراف آن اختصاص داشت را به تهران آورده ایم و آب سد طالقان که برای استان قزوین بوده را نیز به تهران آورده ایم.

وی افزود: برداشت از منابع زیرزمینی آب به شدت بی رویه بوده و با چالش نشست زمین در دشت تهران مواجه شده ایم که اگر این چالش کنترل نشود خطرات زیادی را برای زیرساختها و ساختمانهای تهران به وجود خواهد آمد.

وزیر نیرو از افزایش روزافزون آلودگی منابع آب کشور از فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی خبر داد و گفت: با آلوده شدن منابع آب زیرزمینی، بسیاری از چاههای تهران دیگر امکان استفاده برای آب شرب را ندارد.

وی ادامه داد: فرسوده بودن تأسیسات آبرسانی و توزیع آب از مشکلات دیگر است که به خصوص در کلانشهرها در وضعیت هشداردهنده ای قرار دارد چرا که برخی تأسیسات انتقال آب در شهرهای بزرگ ما بیش از 40 تا 50 سال از عمرشان می گذرد.

این عضو کابینه دولت با بیان "هنوز در زمینه جداسازی سامانه آب شرب و بهداشتی هیچ وضعیت واضح و رونشی حاصل نشده"، اذعان داشت: برخی از کارشناسان پا را فراتر گذاشته و پیشنهاد وجود سامانه سوم را برای آبیاری فضای سبز و شستن زمین ارائه داده اند که هنوز سوالات زیادی در خصوص نحوه اجرای جداسازی سامانه ها به خصوص در شبکه های محلی وجود دارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: بدون تعرفه گذاری مناسب، مدیریت مصرف در سطح توصیه ای اخلاقی باقی می ماند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه