طراحی و ساخت جت منطقه‌ای توسط دانشمندان ایرانی

طراحی و ساخت جت منطقه‌ای توسط دانشمندان ایرانی

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان صنایع هوایی کشور از طراحی و ساخت جت منطقه‌ای در داخل کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم اعزامی به استان هرمزگان، منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی کشور در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی ایران اظهار داشت: صنعت هوایی کشور، صنعتی مظلوم و البته توانمند بوده و برای رشد آن زیرساخت‌هایی نیاز است. 3 وزارتخانه راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت صنایع و معادن در این زمینه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی همکاری‌های خود را در این زمینه آغاز کردند و در گام بعد، سراغ وزارت صنعت می‌رویم، افزود: سند جامع توسعه هوا و فضای کشور در سال 91 در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و طبق این سند پیاده‌سازی سیستم‌های نوین مدیریت استراتژیک هوایی و ایجاد ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور باید مورد توجه قرار گیرد. 

منطقی افزود: با وجود اینکه طی 30 سال گذشته صنایع هوایی ما با تحریم‌هایی روبرو بوده‌اند اما زیرساخت‌هایی در آن فراهم شده است که البته این زیرساخت‌ها باید توسعه یابد تا بتوانیم به توسعه بیشتر این صنعت همت کنیم. 

رئیس سازمان صنایع هوایی یادآور شد: در حال حاضر هوانوردی عمومی ما در حال تبدیل شدن به صنعت بومی است چرا که توانسته‌ایم هواپیمای 2، 4، 6 و 8 نفره تولید کنیم و در هواپیماهای 40 و 60 نفره نیز توانمندی‌های خوبی داریم.

منطقی تاکید کرد: در حوزه بالگرد نیز توانمندی‌های خوبی در کشور داریم و حتی در زمینه تعمیر و نگهداری بالگردها و موتورهای هوایی و هواپیما، توانمندی اورهال آنها را در اختیار داریم و حتی می‌توانیم ارتقای سیستم داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت 530 شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوانوردی و صنایع هوایی تاکید کرد:  امسال کسب درآمد 100 میلیاردی از این حوزه پیش‌بینی می‌شود که امیدواریم با ظرفیت ایجاد شده و همکاری‌های در نظر گرفته، بتوانیم این مسئله را در سال 50 درصد افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور ادامه داد: امیدواریم بتوانیم بدنه داخلی خود را در بخش‌های مختلف صنایع هوایی تقویت کنیم و مطمئنیم اگر پایه محصولی را در اختیار داشته باشیم انواع مختلف آن را به راحتی می‌توانیم تولید کنیم. 

منطقی تاکید کرد: در حال توسعه برندهای داخلی صنایع در کشور هستیم و طراحی و ساخت جت منطقه‌ای نیز در کشور در حال انجام است. 

وی با اشاره به طراحی و ساخت موتورهای توربینی در داخل کشور تاکید کرد: موتورهای 10 تا 15 مگاواتی را طراحی کرده‌ایم که از دی‌ماه عملیاتی می‌شوند. 

رئیس سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: در زمینه ساخت هواپیماهای سبک و هوانوردی عمومی نیز وارد کار شده‌ایم که تاکنون در مورد اورهال، بالگرد 1500 اورهال عملیاتی شده و این بالگردها پروازهای ایمن انجام داده‌اند. 

منطقی ادامه داد: یکی از اهداف معاونت علمی این است که زمینه اجرایی شدن پروژه‌های کلان را پیگیری کند و آنها را توسعه دهد که ما در این زمینه به دنبال برقراری ارتباط‌های مناسبی بین شرکت‌ها و صنعت و دانشگاه هستیم و از ظرفیت‌‌های لازم در این بخش استفاده خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: ساخت پهپاد در کشور بومی شده است و هر بخش و ارگانی که درخواست پهپاد داشته باشد در عرض کمتر از 2 سال می‌توانیم با هر مشخصاتی که درخواست کننده دارد، تحویل دهیم.

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور تاکید کرد: ساخت پهپاد در زمینه‌های تجاری، مراقبت از محیط زیست، خطوط انتقال نفت و گاز و سامانه‌های مخابراتی به عنوان جایگزین ماهواره، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. 

منطقی با بیان اینکه 75 شرکت دانش‌بنیان در بخش صنعت هوایی وجود دارد و دنبال بازاریابی و توسعه در این زمینه هستیم، گفت: آمادگی انتقال فناوری طراحی و ساخت محصول و زیرمجموعه‌های پهپاد را به سایر کشورها داریم. 

وی تاکید کرد: انواع توربین‌های نظامی و هوایی در این بخش مورد توجه‌ماست و با وجود تحریم‌ها، 70 درصد قطعات توربین‌ها بومی‌سازی شده است. 

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان در ستاد توسعه اظهار داشت: شبکه آزمایشگاه ملی، مگاپارک هوایی، شبکه هایپرمارکت هوایی و ایجاد فضا برای جذب مخاطب توسط متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه صورت می‌گیرد.

منطقی افزود: معاونت علمی و فناوری نیز در این زمینه 2 اقدام را انجام می‌دهد که یکی، حضور شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت آنها در انجام پروژه‌های بزرگ است و دیگراینکه، شبکه‌هایی در این خصوص طراحی شده که این شبکه‌ها می‌توانند به بهره‌برداری بهتر از این مجموعه‌ها کمک کنند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon