سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب شیراز افتتاح شد


سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب شیراز افتتاح شد

خبرگزاری تسنیم: عصر امروز سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب شیراز و دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی در شیراز افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی اصغر کاراندیش عصر امروز در آئین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان فارس و دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، اظهار کرد: برای کشوری مثل ایران که مهد تمدن و فرهنگ اسلامی است خیلی شایسته نیست که تیراژ کتاب حداکثر 2 هزار نسخه باشد و در کشورهای دیگر تیراژ کتاب تا 10 میلیون نسخه است.

وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه که 80 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند تنها 20 درصد کتاب تألیف و تولید می‌شود اما در کشورهای توسعه‌یافته که 20 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند 80 درصد کتاب تألیف و تولید می‌شود، افزود: یکی از دلایل میزان پایین  مطالعه کتاب در کشور ما این است که در برخی مواقع دچار خودشیفتگی می‌شویم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خودشیفتگی ما را از تولید برخی نیازها معاف می‌کند، خاطرنشان کرد: دلیل این خودشیفتگی در برخی موارد این است که می‌گوییم دانشمندان بزرگی از جمله ابوعلی سینا و غیره در کشور ما حضور داشته و کتاب‌های این دانشمندان در کشورهای اروپایی ترجمه شده و استفاده می‌شود.

کاراندیش با بیان اینکه برخی مواقع ذهن پرسشگر را در درون خودمان کشته‌ایم و تبدیل به افرادی بی‌تفاوت شده‌ایم، تصریح کرد: برخی مواقع دنبال این نیستیم که ببینیم از نظر معرفت و شناخت به چیزی نیاز داریم و برای رفع پرسش‌های به وجود آمده به دنبال تحقیق و مطالعه باشیم.

وی با اشاره به اینکه رواج فرهنگ مطالعه و پرسشگری کار ساده‌ای نیست که با یک جلسه و برگزاری نمایشگاه امکان‌پذیر باشد، بیان کرد: باید عزم ملی و مدیریت جهادی در بین مردم و مسئولان نهادینه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مردم کشور ما نیز از استفاده از فضای مجازی گریزی ندارند، عنوان کرد: باید در فضای مجازی به دنبال تولید محتوا باشیم.

کاراندیش با اشاره به اینکه یکی از کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها و کشور است تا نشریات و تألیف‌های جدید در معرض دید و استفاده عموم و علاقه‌مندان قرار گیرد، عنوان کرد: باید مسأله افزایش فرهنگ مطالعه در کشور به صورت ریشه‌ای حل شود و مسأله‌ اصلی این است که فرهنگ مطالعه تنها با برگزاری یک نمایشگاه افزایش پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده از فضاهای مجازی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، اظهار کرد: اما چاره‌ای جز استفاده از این فضا نداشته و زمانی که ابزاری در دنیا تولید و وارد جامعه می‌شود باید از آن برای غنی‌سازی فرهنگ دینی جامعه استفاده کرد و اگر نتوانیم تولید محتوا داشته باشیم دیگران از این ابزار برای توسعه فرهنگ خودشان و اشاعه آن در جامعه ما بهره می‌برند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در جامعه‌ای که فرهنگ مطالعه رواج نداشته باشد تحقیق و مطالعه گسترش پیدا نمی‌کند، افزود: براساس بیانات مقام معظم رهبری فرهنگ زیربنای توسعه است و اگر نتوانیم در حوزه فرهنگ دستاوردهای خوبی داشته باشیم در سایر حوزه‌ها نیز موفقیت حاصل نمی‌شود.

کاراندیش با اشاره به اینکه جامعه‌ای به سمت مطالعه می‌رود که پرسشگر باشد، خاطرنشان کرد: چنین جامعه‌ای به دنبال معرفت و ارتقای زندگی فردی و اجتماعی است و گسترش رغبت جامعه به فرهنگ مطالعه باید از دوران پیش‌دبستانی و با شیوه منطقی در وجود فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود.

سید محمد احمدی، استاندار فارس، عصر امروز در آئین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان فارس و دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، اظهار کرد: مقدس‌ترین و به یادماندنی‌ترین رویداد هر کشور برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است تا مردم جدیدترین یافته‌های علمی بشر و تفکرات اندیشمندان را مشاهده کرده و استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما به امر مهم کتاب‌خوانی و عادت به آن توجه کافی نمی‌شود، افزود: هر نمایشگاهی مشتریان خاص خود را دارد و شاید اگر نمایشگاه‌هایی نظیر پوشاک و لوازم خانگی دایر شود، طرفداران بیشتری داشته باشد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه بالاترین تیراژ یک کتاب در چاپ نخست در کشور ما بیش‌تر از 500 جلد نیست، خاطرنشان کرد: ناشران جرأت چاپ تیراژ بیشتر از این تعداد را ندارند و بنا به بازخورد استقبال مردم از کتاب چاپ شده اقدام به چاپ مجدد می‌کنند.

احمدی با بیان اینکه در گذشته برای افزایش معرفت و دانایی، هدف مشخص بود و همه از کتاب استفاده می‌کردند، تصریح کرد: امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد و فضاهای مجازی، بهره از کتاب کمتر شده اما باید توجه داشت که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته برای مقوله رسانه و کتاب اهمیت ویژه قائل می‌شوند، بیان کرد: در کشور ما چنین نیست و این معضلی بزرگ محسوب می‌شود زیرا ارزیابی ملت‌ها از طریق تیراژ روزنامه‌ها و آمار کتاب‌خوانی افراد آن جامعه است و باید مهم شمرده شود.

استاندار فارس با بیان اینکه کتاب باید در سبد خانوار قرار گیرد، عنوان کرد: باید از تمام فرصت‌ها برای رسیدن به اهداف عالی فرهنگی استفاده شود و باید علم با معرفت و عرفان همراه شود تا نقش خود را در روند پیشبرد امور فرهنگی که جان‌مایه هر جامعه است به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

حجت‌الاسلام امین رصاف، رئیس دفتر نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس، عصر امروز در آئین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان فارس و دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، اظهار کرد: کشور ما در زمینه کتاب‌خوانی دچار مشکل است و متأسفانه آماری که وجود دارد در شأن ملت ما نیست.

وی با بیان اینکه نظام آموزش وپرورش ما باید ضعف فرهنگ کتاب‌خوانی را در بین دانش‌آموزان بررسی کند، افزود: باید دلیل علاقه‌مندی کم دانش‌آموزان را به فرهنگ مطالعه جستجو کرد و دید که چرا دانش‌آموزن پس از اتمام امتحان دیگر سراغ کتاب نمی‌‌روند.

رئیس دفتر نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های فرهنگ هر ملت توجه به فرهنگ مطالعه و کتاب در مردم آن جامعه است، خاطرنشان کرد: عدم توجه به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی سبب آسیب جدی به جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام رصاف با بیان اینکه متأسفانه نسل جوان ما به دلیل پیشرفت‌های نرم‌افزاری دیگر خود را نیازمند به کتاب نمی‌داند، تصریح کرد: این تفکر درستی نیست و باید برای افزایش رغبت جوانان به مطالعه و کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی شود.

وی با تأکید بر نقش مؤثر صدا و سیما و آموزش و پرورش در ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی، بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز از وضعیت مطالعه در کشور رضایت ندارند و فرمودند باید این میزان حداقل ده برابر افزایش یابد و باید کتاب در سبد خانوارهای ایرانی از دیگر موارد مهم‌تر باشد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon