یک درصد از درآمدهای نفتی به مدیریت عرضه و تقاضای آب اختصاص یافت

یک درصد از درآمدهای نفتی به مدیریت عرضه و تقاضای آب اختصاص یافت

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس با اختصاص یک درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی به مدیریت عرضه و تقاضای آب کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان مواد دیگری از طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را بررسی و تصویب کردند.

بهارستان‌نشینان در ماده 11 این طرح مصوب کردند به منظور تشویق و جذب سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی و تعاونی‌های تولیدی و تشکل‌های آب‌بران و شرکت‌های سهام زراعی و شهرک‌های کشاورزی در امر لایروبی، احداث آب‌بندان‌ها، سدهای لاستیکی، تسریع در احداث، تکمیل و تجهیز طرح‌های شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، اجرای عملیات آب و خاک کشاورزی و روش‌های نوین آبیاری و بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط ذیل برنامه‌های مربوط، اعتبارات مورد نیاز احداث و تکمیل طرح‌های موصوف را به میزان 85 درصد به عنوان سهم دولت به صورت بلاعوض و مابقی به عنوان سهم بهره‌برداران به صورت نقدی یا تامین کارگر یا تهاتر زمین یا کالای مورد نیاز در اجرای طرح پرداخت کنند.

همچنین در ادامه این ماده مصوب شد که مناطق محروم و بهره‌بردارانی که در احداث شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی مشارکت نموده باشند، از پرداخت سهم نقدی مشارکت در احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی معافند. آیین‌نامه اجرایی این ماده شامل نحوه تامین و سهم کمک بلاعوض و اولویت‌های اجرایی و منطقه‌ای با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بهارستان‌نشینان همچنین با الحاق یک بند به ماده 11 این طرح موافقت کردند که بر این اساس مقرر شد یک درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی و میعانات گازی به مدیریت عرضه و تقاضای آب کشور اختصاص می‌یابد. ارقام آن در بودجه سنواتی درج می‌گردد. این بند در راستای اهداف زیر با پیشنهاد وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت به تصویب هیئت وزیران می‌رسد:

1- شیرین‌سازی و انتقال آب از دریاها به مناطق مرکزی

2- ایجاد تاسیسات تولید همزمان برق، آب و نیز ایجاد زیرساخت‌های مربوط به استقرار مراکز جمعیتی، صنعتی و تجاری در سواحل کشور

3- مدیریت و انتقال آب‌های مرزی

4- تفکیک شبکه‌های آب آشامیدنی از مصارف غیر شرب و بهداشتی

5- بهسازی شبکه‌های انتقال و توزیع جهت جلوگیری از تلفات و هدرروی آب‌ها

6- افزایش بهره‌وری و کاهش مصارف اب کشاورزی

7- اجرای سدهای مرزی و واردات آب از کشورهای همجوار و اجرای طرح‌های مشترک آبی

8- تولید یا خرید آب استحصالی پس‌آب تصفیه شده از سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی و آب مازاد ناشی از صرفه‌جویی حقابه‌داران در بخش‌های مطرح

9- تضمین خرید آب و خدمات مربوط به روش BOT یا BOO توسط بخش خصوصی غیر دولتی

مجلسی‌ها همچنین با الحاق یک بند دیگر به ماده 11 موافقت کردند که به موجب آن مقرر شد کشاورزانی که در اثر حوادث غیرمترقبه از جمله خشکسالی خسارت دیده‌اند و قادر به پرداخت حق بیمه اجتماعی در موعد مقرر نشدند، از پرداخت جریمه برای مدت معذوریت معاف می‌باشند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon