سفیر آلمان: نباید از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنیم

سفیر آلمان: نباید از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنیم

خبرگزاری تسنیم: سفیر آلمان در ایران گفت: من قبول دارم که امروز روی حقوق بشر بیشتر از جنگ تاکید می‌شود اما به نظرم باید به هردوی این مسائل پرداخت. حقوق بشر از اهمیت فراوانی برخوردار است اما نباید از آن به عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاه پوستر «صلح در شمار آید» که شامل 25 پوستر بین‌المللی با موضوع فعالان صلح است، امروز صبح با حضور حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه، میکائیل بارون فون اونگرن، سفیر آلمان در ایران و جمعی از فعالان صلح در موزه صلح تهران برگزار شد.

مراسم آغاز به کار این نمایشگاه با گرامی‌داشت یاد جانباز 70 درصد شیمیایی، احمد زنگی آبادی که دیروز به خیل یاران شهیدش پیوست آغاز شد.

قشقاوی در این مراسم با اشاره به آمار قربانیان جنگ در جهان و مقایسه آن با قربانیان حقوق بشر، گفت: صلیب سرخ اعلام کرده است که به طور متوسط سالانه 80 هزار نفر در جهان قربانی جنگ می‌شوند. همچنین طبق آمار سازمان عفو بین‌الملل سالانه 3 هزار نفر قربانی نقض حقوق بشر می‌شوند.

وی افزود: با توجه به این آمار می‌بینیم که تعداد قربانیان جنگ در جهان بسیار بیشتر از قربانیان حقوق بشر است، با این حال فعالیت‌های صلح طلبانه‌ای که در این زمینه می‌شود به هیچ وجه متعادل نیست و بیشتر به مسائل حقوق بشر در جهان بها داده می‌شود.

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: من قصد این را ندارم که بگوییم این نوع پرداخت به موضوعات جنگ و حقوق بشر برای انحراف افکار عمومی است ولی عملا می‌بینیم که چنین اتفاقی در جهان رخ داده است. این نابرابر ی به دلیل کم بودن فعالیت‌ NGOها در این زمینه و نبود حمایت‌های دولت‌های غربی است.

قشقاوی گفت: منافع برخی کشورها اینگونه ایجاب می‌کند که مسئله نقض حقوق بشر را در رسانه‌ها بزرگنمایی کنند.  اگر این تحلیل من بدبینانه است پس باید شاهد صادر شدن قطعنامه‌های بیشتری بر عیله جنگ باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: باید با تروریسم مقابله شود اما نباید به بهانه مقابله با تروریسم جنگ‌های خانمان سوزی را که مردم جهان را به کام مرگ می‌کشاند فراموش کرد.

در ادامه برنامه میکائیل بارون فون اونگرن، سفیر آلمان در ایران با تاکید بر اینکه قدرت نظامی نمی‌تواند به تنهایی برای برقراری صلح در جهان موثر باشد، گفت: باید اقدامات دیگری هم در کنار استفاده از قدرت نظامی برای برقراری صلح در جهان انجام داد. ما باید در مورد مسئله جهان عاری از خشونت و تندروی که آقای روحانی در مورد ان صحبت کرد، بیشتر کار کنیم.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا شرایط متعادلی در جهان برقرار شود تا با استفاده از دولت‌ها و مردم در راستای برقراری صلح اقدام کنیم. من قبول دارم که امروز روی حقوق بشر بیشتر از جنگ تاکید می‌شود اما به نظرم باید به هردوی این مسائل پرداخت. حقوق بشر از اهمیت فراوانی برخودار است اما نباید از آن به عنوان ابزاری برای فشار استفاده کنیم. ایده ما این است که باید در این مورد بیشتر گفت‌وگو کنیم.

سفیر آلمان در ایران در ادامه گفت: اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و چینی‌ها در حال بحث و مذاکره در مورد موضوع اعدام هستند. نظر ما این است که باید یک موضع جمعی در این زمینه اتخاذ کنیم.

میکائیل بارون فون اونگرن  خاطرنشان کرد: در سطح جهان نمی‌توان کشورهایی داشت که از ثبات کامل برخوردار باشند و درکنارشان شاهد مناطق درگیری و جنگ باشیم. ما همه مسافران یک کشتی هستیم و باید با یکدیگر همکاری کنیم.

وی افزود: از جمله کارهای غیر نظامی آلمان برای ترویج صلح برگزاری این نمایشگاه است. البته دولت آلمان در زمینه نظامی هم فعالیت‌هایی در زمینه صلح دارد، از جمله آنها کمک دولت آلمان به کردهای عراق برای مقابله با داعش است.

در ادامه برنامه مسئولان آلمانی برگزاری نمایشگاه توضیحاتی در مورد پوسترهای این نمایشگاه دادند و در پایان مراسم کلیپی از جانباز احمد زنگی آبادی پخش شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران