سیاست رسانه‌ای حزب الله لبنان در سوریه؛ از سکوت تا فریاد

سیاست رسانه‌ای حزب الله لبنان در سوریه؛ از سکوت تا فریاد

خبرگزاری تسنیم: محمد بابایی در یادداشتی کوتاه به بررسی سیاست رسانه‌ای حزب الله لبنان در سوریه پرداخته است. او معتقد است که این سیاست هوشمندانه از حضور ساکت و در پشت پرده امروز به یک اعلام رسانه‌ای جدی مبدل شده است.

خبرگزاری تسنیم- محمد بابایی نساز:

زمانی که بحران سوریه برافروخته شد خیلی از نگاه ها نیز به جنبش مقاومت اسلامی لبنان دوخته شد تا ببینند چه واکنشی از خود در مقابل شکسته شدن ستون فقرات محور مقاومت به رهبری ایران نشان خواهد داد؟ با وجود اینکه مواضع سیاسی حزب الله بر اساس یک سری اصول مشخص در قبال این بحران هیچگاه تغییر نیافت، اما سیاست رسانه ای این گروه درباره فعالیت های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی خود در سوریه شاهد یک تغییر بزرگ، درست در میانه این بحران سه ساله بود.

نقطه عطف تحول در سیاست رسانه ای حزب الله در جریان جنگ قصیر رخ داد. سید حسن نصرالله در اوایل خرداد ماه 1392 با اشاره به اینکه جنبش مقاومت اسلامی لبنان بیش از این دیگر نمی‌تواند در مقابل جنگ جهانی که علیه سوریه به راه افتاده است، ساکت بنشیند، به صورت رسمی اعلام کرد که نیروهایش در این جنگ حضور دارند.

این مواضع نصرالله  در حالی بود که جنبش مقاومت اسلامی لبنان باوجود اینکه گزارش های زیادی در چند ماه مانده به جنگ قصیر درباره فعالیت های قابل توجه حزب الله در سوریه منتشر می شد، سکوت کرده بود. هر چند برخی رسانه های لبنان نقل قول هایی از منابع نزدیک به این جنبش درباره فعالیت نظامی آن در سوریه منتشر کردند اما نام و هویت این منابع هیچگاه فاش نشد. بنابر گزارش رسانه‌های لبنان، نصرالله به کلیه اعضای حزب الله دستور داده بود از هرگونه مصاحبه با رسانه ها خودداری کنند.

عمده این گزارش‌ها حاکی از آن بود که عده‌ای از نیروهای جنبش در نزدیکی حرم حضرت زینب و همچنین در روستای‌های شعیه‌نشین واقع در منطقه مرزی سوریه و لبنان فعال هستند. رهبران حزب الله با گفتن این مساله که این افراد با میل شخصی و به صورت دواطلب در این مناطق حضور دارند، کفایت کردند. اما بر اساس گزارش رسانه های غربی، مشخص بود که حزب الله دستکم در سازماندهی و آموزش نیروهای مردمی در سوریه نقش مهمی را به عهده گرفته است. این نیروها که گفته می شود از الگوی بسیج برای سازماندهی انها استفاده شده، طی یک سال و نیم گذشته نقش مهمی در جنگ سوریه به عهده گرفته‌اند و عمدتا در قالب دو سازمان کمیته‌های دفاع مردمی و ارتش دفاع ملی متمرکز هستند.

این گزارش ها هیچ گاه از طرف حزب الله تایید یا تکذیب نشد و رهبران جنبش حاضر نشدند دراین باره اظهار نظر کنند و برای اینکه بهانه ای دست دستگاه تبلیغاتی و رسانه ای دشمنان خود ندهند، سکوت کردند چرا که هنوز ماهیت واقعی گروه مسلح مخالف برای جهان کاملا مشخص نشده بود. اما با مروز زمان، چهره واقعی مخالفان مسلح سوریه بیشتر بیشتر آشکار می شد، آنها از یک طرف به گروه های تروریستی شناخته شده‌ای چون القاعده اعلام وفاداری می کردند و از طرف دیگر با سربریدن و شکافتن سینه های نظامیان و غیرنظامیان مرتکب جنایت هایی می شدند که با هیچ معیار انسانی تطابق نداشت.

در چنین شرایطی، این افراد به نزدیکی مرز لبنان رسیده و شهر استراتژیک قصیر را به پایگاه خود تبدیل کرده و بنابر برخی گزارش‌ها، برای حمله به لبنان آماده می شدند. مشخص و بدیهی بود که حزب الله نمی توانست بی تفاوت بنشیند، به همین دلیل تصمیم گرفت در یک اقدام پیش دستانه به این گروه ها حمله کند که به «جنگ قصیر» معروف شد. این نبرد، نقطه عطفی در جنگ سوریه محسوب می شود چرا که از یک طرف سراغاز پیروزی های محور مقاومت در جبهه های مختلف این کشور برای نجات دمشق بود و از طرف دیگر اولین حضور رسمی و علنی حزب الله در جنگی تهاجمی و خارج از جنوب لبنان محسوب می شود.

از آن زمان تاکنون، رهبران حزب الله – برخلاف یک سال ونیم اول بحران سوریه- به صورت آشکار وبا صدای بلند اعلام کرده اند که در سوریه حضور دارند و برای جنگ با تروریست ها تا هر زمان که لازم باشد نه تنها در سوریه بلکه در هر نقطه ای از جهان که لازم باشد حضور خواهند یافت.

سقوط شهر شمالی موصل عراق در تابستان سال جاری به دست داعش بیش از پیش درستی تصمیم حزب الله را در قصیر نشان داد. رهبران این جنبش درست در همان موقع با افتخار اعلام کردند که اگر فداکاری ما در قصیر نبود بیروت هم اکنون در کنترل داعش بود. آنها نه تنها مخالفان خود را با این استدلال ساکت می کنند بلکه در مقابل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا با همراهی چند کشور منطقه فریاد سر می دهند، زمانی که شما سرگرم بررسی سود هزینه های ژئوپلتیکی خود بودید، ما در جنگ علیه تروریست کوچک ترین تردیدی نشان ندادیم و اگر امروز خیابان های پایتخت لبنان امن است قهرمانان آن جز خودمان کس دیگری نیست و «افتخار شکست دادن تکفیری‌ها برای ما خواهد بود». فریادی که به زبانی دیگر، در عکس های اخیر منتشر شده از سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران در خطوط میدان های نبرد، این بار در بغداد نیز شنیده می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران