تجارت و سرمایه‌گذاری امن در کشورهای اسلامی افزایش یابد

تجارت و سرمایه‌گذاری امن در کشورهای اسلامی افزایش یابد

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در اختتامیه پنجمین اجلاس اتحادیه امان تاکید کرد: تجارت و سرمایه گذاری امن در کشورهای اسلامی توسعه یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، پنجمین اجلاس سالیانه اتحادیه بیمه گران اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری در کشورهای مسلمان موسوم به اتحادیه امان که امسال به میزبانی ایران در تهران برگزار می گردید با برگزاری جلسه مجمع عمومی به کار خود پایان داد.

طاهر شه حامد، مدیر عامل صندوق اظهار داشت: هدف از فعالیت اتحادیه امان، ایجاد بستر مناسب جهت تجارت و سرمایه گذاری امن در کشورهای عضو است و این فضا می بایست گسترش یابد تا امکان فعالیت بیشتر و توسعه تجارت میان اعضاء و افزایش جریانهای سرمایه ای به داخل کشورهای عضو بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به نقش کلیدی صندوق در هیات مدیره این اجلاس، اظهار داشت میزبانی این اجلاس توسط ج. ا. ایران درست در فضای تشدید مذاکرات هسته ای و حضور بالغ بر 60 نماینده از کشورهای مختلف و مدعوین اروپایی و کشورهای خاور دور، نشانگر بهبود نگرش  کشورهای منطقه و جهان نویدبخش توسعه مناسبات و افزایش تعاملات بین المللی و منطقه ای در شرایط فعلی و همچنین پس از رفع کامل تحریمها می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتقال دبیرخانه اجلاس اتحادیه امان به ایران وجود دارد توضیح داد: هم اکنون بر اساس منشور اتحادیه امان، دبیرخانه اجلاس می تواند صرفا بین موسسه چند ملیتی بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری ICIEC مستقر درعربستان و یا موسسه بیمه صادرات و سرمایه گذاری "ضمان" کویت هر دو سال یکبار جابجا شود و سایر اعضاء امکان انتقال دبیرخانه دایمی آنرا به کشور خود ندارند.

در جلسه مجمع عمومی سالجاری در تهران یکی از موضوعات مورد بحث تاسیس دبیرخانه دایمی به صورت مستقل در یکی از دو کشور عربستان و کویت و بدون لزوم تخصیص نیروی انسانی و دفتر محل استقرار از سوی دو موسسه فوق بود. در مقابل پیشنهاداتی نیز از سوی صندوق ضمانت صادرات  بعنوان نماینده رسمی ج.ا ایران در اتحادیه، اگزیم بانک ترکیه، موسسه بیمه LCI لبنان و موسسه بیمه اعتبار صادراتی عمان برای میزبانی و انتقال دبیرخانه به این کشورها مطرح شد و اعضاء مجمع با کلیات تاسیس دبیرخانه مستقل موافقت کردند اما بدلیل تنوع پیشنهادات مطروحه و با توجه به اینکه هنوز یکسال دیگر از مهلت ضمان کویت برای حفط دبیرخانه باقی است و مقرر شد موضوع در قالب پرسشنامه عمومی برای اعضاء مجمع ارسال گردد.

شه حامد همچنین در خصوص خبری که اخیرا در رسانه ها در مورد انتقال دبیرخانه اتحادیه امان به بانک توسعه صادرات ایران منعکس شده بود اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران با حمایت و پشتیبانی صندوق ضمانت صادرات در سال گذشته در اجلاس قطر بعنوان عضو ناظر در اتحادیه امان پذیرفته شد و مطمئناً حضور 2 نماینده از جمهوری اسلامی ایران بعنوان عضو اصلی و عضو ناظر می تواند به تقویت مواضع کشورمان در قبال اتحادیه کمک کند. بدیهی است میزبانی دبیرخانه دایمی اتحادیه امان مستلزم عضویت کامل بعنوان Full member برای اعضاء آنهم در صورت تصمیم اکثریت مجمع عمومی سال آتی و تغییر و اصلاح منشور اتحادیه میسر است. البته ما از میزبانی دبیرخانه این اتحادیه بین المللی توسط ج. ا. ایران استقبال می کنیم که در این صورت صندوق ضمانت صادرات بعنوان عضو اصلی اتحادیه و داشتن کرسی در هیات مدیره اتحادیه از اولویت برخوردار است.

مدیر عامل صندوق در پایان اظهار داشت: از دیگر دستاوردهای اجلاس تهران، پذیرش عضویت موسسه بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری قزاقستان تحت عنوان KazExportGarant بود که بدین ترتیب اعضاء اتحادیه امان به 19 موسسه می رسد. همچنین چهار سند توسعه همکاری دو جانبه با موسسات همتا در کشورهای الجزایر، لبنان، مصر و سوئیس در حاشیه اجلاس به امضاء رسید و امیدواریم شاهد توسعه همکاریهای بیمه ای و بانکی و تبادل اطلاعات اعتباری فی مابین باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه