وضعیت نشر کشور مانند هوای آلوده تهران است


وضعیت نشر کشور مانند هوای آلوده تهران است

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: وضعیت نشر کشور مانند هوای آلوده تهران است و بهبود این شرایط عزم ملی می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تجلیل و تقدیر از خادمان نشر و پیشکسوتان حوزه چاپ و نشر کشور عصر امروز 28 آبان‌ماه با حضور عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از فعالان حوزه نشر در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

صالحی در این مراسم گفت: کتاب و کتابخوانی از معقولات مورد اهتمام رهبر انقلاب بوده و هست. توجه ایشان به این امر خود یک فرصت تاریخی برای فرهنگ کشور محسوب می‌شود که بتواند از این اعتباربخشی سرمایه خود را بجوید. ایران اسلامی با سابقه دیرین تاریخی مهد اندیشه، فرهنگ و کتابت بوده و امروز می‌تواند با این پشتوانه یک دوره جدید را شروع کند. همه دست‌اندرکاران باید همت خود را برای رسیدن به این هدف بگمارند.

وی در ادامه با ارائه گزارش کار مختصری از عملکرد معاونت فرهنگی در یک سال گذشته ادامه داد: در این مدت کارهای متعددی انجام شده که از این جمله می‌توان به توجه به مسائل اقتصادی و حقوقی ناشران اشاره کرد که پرداخت بدهی ناشران داخلی و خارجی از جمله این موارد بود. بدهی به ناشران داخلی معضلی بود که از دوره گذشته باقی مانده بود. اول که ما آمدیم چندین میلیارد به ناشران داخلی و بعد از آن به ناشران خارجی بدهکار بودیم. رویه ما این است که اگرچه ما بدهکار حیثیتی برای ناشران هستیم بدهکار مالی آنها نباشیم. معافیت مالی ناشران، حل مساله ناشران تعلیقی که برخی از آنها سلیقه‌ای به تعلیق درآمده بودند و اعتباربخشی بیشتر به پروانه‌های نشر ناشران از دیگران فعالیت‌های معاونتی فرهنگی در طی این یکسال بوده است. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد یادآور شد: از دیگر امور انجام شده در این مدت می‌توان به شفافیت بخشی کار کمیته خرید کتاب اشاره کرد که این کمیته تلاش داشت تا خود را در معرض بازبینی ناشران قرار دهد. علاوه بر این تلاش شد تا در این مدت با همکاری بیشتر با موسسات و نهادها به اقتصاد نشر کشور کمک شود. 

وی در ادامه به موضوع تعامل وزارتخانه با ناشران اشاره کرد و گفت: در این معقوله تقویت نهادهای صنفی نشر می‌تواند موثر باشد. این نهادها می‌توانند کارهایی را انجام دهند که شاید نهادهای حاکمیتی آن را نتوانند بحث تقویت نهادهای صنفی به ویژه نهادهای صنفی مقتدر مورد نظر معاونت فرهنگی است. علاوه بر این به سیاست واسپاری امور نیز پرداختیم تا واسپاری‌ها به حداکثر برسد. استفاده از ناشران برای بازبینی قوانین از دیگر اموری بود که در طول یک سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی ارشاد انجام شد. 

صالحی با اشاره به محور سوم گزارش عملکرد خود ادامه داد: محور سوم در حوزه نشر مربوط به نظارت ممیزی به عنوان یکی از دغدغه‌های اهالی نشر بود. در این حوزه کارهای مختلفی صورت گرفت و برخی نیز در حال اجراست. هیئت نظارتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید این امکان را فراهم آورد که با فعالیت در این زمینه ساختار مناسب را به حوزه ممیزی ببخشد و ابهام‌ها و سلیقه‌ها را بکاهد. در این زمان با حضور این اعضا نگاه به این سلیقه‌ها به حداقل و توجه به قانون به حداکثر خود رسید. نگاه معاونت فرهنگی در این مدت در این بوده تا اهالی نشر در تصمیمات حضور داشته باشند و مباحث بررسی کتاب قانونی و نه سلیقه‌ای باشد. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: در حوزه چاپ نیز فعالیت‌های متعددی انجام شد که از این دست می‌توان به تفویظ امور چاپ به استان‌ها به منظور تمرکززدایی بوده است. بخش قابل توجهی از فعالیت حوزه چاپ اقتصادی است به همین دلیل تلاش شده تا در کارگروه اقتصادی بیشتر مشارکت داشته باشد.

صالحی در پایان با بیان اینکه حوزه نشر روزهای سختی را طی می‌کند، گفت: صنعت نشر کشور در حال حاضر همانند هوای آلوده تهران است که بهبود این وضعیت تنها با فعالیت یک وزارتخانه میسر نمی‌شود همه باید در این راستا کمک کنند. یکی از کارها مشارکت بیشتر نهادهاست علاوه بر این نیازمند عزم ملی در این زمینه هستیم. امیدواریم با این کارها و با توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب صنعت نشر روزهای بهتری را داشته باشد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران