برنامه ششم توسعه باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود تدوین می‌شود

برنامه ششم توسعه باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود تدوین می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چارچوب برنامه ششم توسعه کشور با الهام‌گیری از اشتباهات گذشته و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، داوود دانش جعفری امروز در جمع خبرنگاران آذربایجان غربی اظهار کرد: برگزاری حتی یک روز همایش در رابطه با تبیین و اهداف اقتصاد مقاومتی بهتر از هیچ برنامه ای است در عین حال می دانیم که نمی شود همه کارها را در قالب یک همایش به پایان رساند.

وی گفت: مهم این است که تبادل نظرهایی صورت گیرد و مفهوم اقتصاد مقاومتی به مفهومی جاری تبدیل شده و هماهنگی‌هایی در رابطه با سیاست های اجرایی اقتصاد مقاومتی اتخاذ شود و از آنجایی که پیش نویس این سیاست ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و مورد بحث قرار گرفته بود مقرر شد در استانها حاضر شده و بعد از برگزاری این برنامه کارگاه هایی را در راستای آن به اجرا درآوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در هدف چشم انداز 20 ساله این ترسیم شده بود که در سال 1404 به موقعیتی برسیم که کشور نخست منطقه باشیم در واقع این یک هدف پویا است و باید دید که کشورهای دیگر به کجا می رسند و سپس در کنار آن برتری جایگاه کشور را بررسی کرد.

باید در 11 سال باقی مانده از سند چشم انداز اشتباهات گذشته را جبران کرد

دانش جعفری تصریح کرد: رشد اقتصادی منفی در دو سال اخیر تاثیر در برنامه‌ای که باید برای سالهای بعد طراحی می کنیم می‌گذارد در 11 سال بعدی باید عملکرد گذشته را جبران کرد.

وی افزود: برنامه ششم و هفتم سرنوشت تلاش ما را مشخص می کند و طبیعی است که در برنامه ششم باید برای خروج از رکود برنامه های عملیاتی تدوین شود و یقینا چارچوب برنامه ششم بر این اساس بسته می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: یک سری سیاست های کلان در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور حاکم است ولی مهم ترین آن که راهنمای عمل می توان از آن یاد کرد سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در برنامه ششم نباید اشتباهات قبلی تکرار شود، درون زا کردن رشد اقتصاد ایران یکی از آنهاست که اقتصاد ایران نباید متکی به درآمدهای نفتی باشد.

وی گفت: چگونگی استفاده از منابع نفتی حائز اهمیت است که در این صورت موتور رشد اقتصادی کشور فعال می شود در غیر اینصورت نفت به عنوان ضد توسعه ما را از مسیر رشد دور می‌کند.

حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان از مهم ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی است

دانش جعفری تصریح کرد: کشورهای نفتی سرعت رشد کمتری نسبت به کشورهای همتراز غیر نفتی دارند به عبارتی استفاده نامطلوب از نفت سبب تنبلی اقتصاد کشورهای دارای نفت می‌شود و از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است و این بیانگر آن است که ایران در حال حاضر مملو از نهاده‌های دانش بنیان است که مهم‌ترین آن نیروی انسانی تحصیلکرده است.

وی افزود: ما اکنون نزدیک به بالای 4 میلیون دانشجو داریم و می‌توان گفت تعداد دانشجویان ایران از انگلستان و ترکیه که جزو اقتصادهای پیشتاز در دنیا هستند بالاتر است و چنانچه بتوانیم از این ظرفیت علمی استفاده کنیم آینده بهتری پیش رو داریم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon