معطل ماندن ۱۰۰۰ کامیون ترک در مرز ایران با ترکمنستان

معطل ماندن 1000 کامیون ترک در مرز ایران با ترکمنستان

خبرگزاری تسنیم: منابع ترکیه‌ای از معطل ماندن ۱۰۰۰ کامیون ترک در مرز ایران با ترکمنستان خبر دادند و مدعی شدند مقامات ایرانی اولویت را به کامیون های ایرانی می دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی کاستمز تودی طی گزارشی نوشت به رغم اقدام دوستانه دولت ترکمنستان در افزایش ظرفیت مبادی گمرکی جهت تسهیل تردد کامیون های ترک، ایران همچنان عبور کامیون های ترک را ممنوع اعلام کرده است.
فاتح سنر، رئیس اتحادیه بین المللی شرکت های حمل و نقل ترکیه گفت: «ترکمنستان ظرفیت ورودی گمرکی لطف آباد را بنابه درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه افزایش داده است.»
قربانقلی بردی محمد اوف، رئیس جمهوری ترکمنستان در جریان سفر اردوغان به این کشور، دستوری را برای انجام این کار صادر کرد. پس از صدور این دستور، عشق آباد ظرفیت ورودی گمرک لطف آباد را از 200 کامیون به 300 کامیون افزایش داد.
سنر افزود: «اما به رغم این افزایش ظرفیت، بیش از هزار کامیون ترک همچنان در مرز ایران و ترکمنستان منتظر هستند، زیرا مقامات ایرانی اولویت را به کامیون های ایرانی می دهند.»
همکاری گمرک ایران برای عبور کامیون های ترک و ترانزیت کالاهای ترک به آسیای میانه از اهمیت اساسی برخوردار است.
سنر در ادامه گفت: «زمانی که قبل از سفر اردوغان به ترکمنستان از گمرک مرزی ایران بازدید کردیم، روزانه تنها 45 کامیون ترک اجازه تردد داشتند، در حالی که این ورودی مرزی ظرفیت تردد 200 کامیون را داراست... مقامات ایرانی به ما گفتند که برای افزایش ظرفیت ما باید از ترکمنستان مجوز بگیریم. اما در حالی که ترکمنستان ظرفیت را به 300 کامیون افزایش داده، ایران باز هم به ما اجازه نمی دهد از این ظرفیت افزایش یافته استفاده کنیم.
سنر گفت، حدود 800 کامیون ترک همچنان در مرز بازرگان ایران برای ورود به ترکیه در انتظار هستند.
این در حالی است که سفیر ایران در ترکیه  چند روز پیش گفته بود، اختلافات اخیر دو کشور بر سر تعرفه های گمرگی پس از انجام مذاکراتی بین دو همسایه حل و فصل شده است.
انتهای پیام/ 84

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه