رقابت ۲۳ نامزد برای کسب ریاست‌جمهوری تونس+بیوگرافی چهره‌های شاخص

رقابت 23 نامزد برای کسب ریاست‌جمهوری تونس+بیوگرافی چهره‌های شاخص

خبرگزاری تسنیم: در انتخابات ریاست جمهوری تونس که قرار است ۲۳ نوامبر (دوم آذر) برگزار شود، ۲۳ نامزد با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، 23  نامزد از جمله منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی که دوره او رو به پایان است، در انتخابات ریاست جمهوری تونس که قرار است 23 نوامبر (دوم آذر) برگزار شود با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

برخی از وزرای دوره زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری، رئیس یک باشگاه ورزشی، یک زن در بین نامزدهای انتخابات دیده می‌شوند.

در انتخابات پارلمانی اخیر حزب نداء تونس به ریاست الباجی قائد السبسی نخست وزیر پیشین این کشور در برابر جنبش النهضه پیروزی را از آن خود کرد.

اسامی بارزترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس به شرح زیر است:

الباجی قائد السبسی

 

وی مؤسس و رئیس حزب سکولار نداء تونس است که در انتخابات پارلمانی چهارم آبان ( 26 اکتبر ) با کسب بیشترین کرسی‌های پارلمان، بر رقیب اصلی خود یعنی جنبش النهضة الاسلامیة پیروز شد.

اما السبسی 87 ساله که  مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، در زمان حبیب بورقیبه که از سال 1956 تا 1987 قدرت را در دست داشت، پست هایی چون وزیر کشور، وزیر خارجه را در پرونده خود دارد و علاوه بر این در سال 1990 و 1991 در زمان ریاست جمهوری زین العابدین بن علی، ریاست پارلمان را در اختیار داشت.

وی پس از انقلاب به تشکیل دولت مکلف شد و تا برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان (پارلمان موقت) که اولین انتخابات آزاد در تاریخ تونس بود، این مسئولیت را برعهده داشت.

سلیم الریاحی:

تاجر ثروتمند و مالک باشگاه فوتبال معروف و قدیمی  «الافریقی» است و پس از انقلاب حزب  اتحاد ملی آزاد را تاسیس کرد و توانست در انتخابات پارلمانی اخیر با کسب 17 کرسی پس از نداء تونس و النهضه رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

احزاب مخالف و رسانه های تونسی در اشاره به منبع ثروت فراوان که کسی میزان آن را نمی داند اعلام کردند که الریاحی 42 ساله با خانواده معمر قذافی دیکتاتور سرنگون شده لیبی ارتباط دارد.

حمة الهمامی


از چهره های سرشناس چپگراهای رادیکالی و از معروف ترین چهره های سیاسی تونس است که از سرسخت ترین و برجسته ترین مخالفان نظام حبیب بورقیبه و نظام زین العابدین علی بود و حبس در کشور را به تبعید ترجیح داد.

وی رهبر جبهه مردمی (ائتلاف متشکل از 10 حزب چپگرا و ملی) است که در انتخابات پارلمانی اخیر با کسب 15 کرسی در جایگاه چهارم قرار گرفت.

الهمامی در مبارزه سابقه طولانی دارد، زیرا با دور نخست و دوم دولت الغنوشی که تعدادی از اعضای نظام بن علی را در خود جای داده بود، مخالفت کرد و حتی مخالفت خود را با دولت الباجی قائد السبسی نیز اعلام کرد.

حزب او در هیئت عالی تحقق اهداف انقلاب و اصلاح سیاسی و انتقال دموکراسی شرکت نکرد.

الهمامی از اولین کسانی است که تشکیل مجلس مؤسسان را خواستار شد و خواسته او پس از تحصن القصبه تحقق یافت.

کلثوم کنو:

وی به کار قضاوت مشغول است و تنها نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری است که به طور مستقل وارد رقابت انتخاباتی شده است.

او از سرشناس ترین مدافعان استقلال نهاد قضائی در زمان زین العابدین بن علی بود که نظام حاکم برای خفه کردن فریاد مخالفت، او را تحت فشار و تنگنا قرار داد.

این نامزد زن، پس از انقلاب ریاست جمعیت قضات تونس را به عنوان ساختار سندیکایی که بیشترین تعداد قضات را در خود جا داده است، برعهده گرفت.

کلثوم کنو تنها زنی است که نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری تونس مورد پذیرش قرار گرفت، زیرا نامزدی آمنه منصور القروی رئیس حزب جنبش دموکراتیک مورد قبول قرار نگرفت و لیلی الهاملی نیز قبل از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، از نامزدی خود انصراف داد.

کمال مرجان

آخرین وزیر خارجه نظام زین العابدین بن علی و یکی از شش مسئولان سابق است که وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده است.

وی پس از سرنگونی بن علی به خاطر فعالیتش در نظام سابق از مردم تونس عذرخواهی کرده و حزب المبادره(ابتکار) را تاسیس کرد که گفته می شود متکی بر اندیشه بورقیبه است و در انتخابات اخیر نیز سه کرسی را از آن خود کرد.

المنصف المرزوقی:

 

حقوقدان و مخالف سابق نظام زین العابدین بن علی بود که به همین دلیل تبعید شد.

وی موسس حزب کنگره برای جمهوری است که شورای ملی موسسان پس از انتخابات 23 اکتبر 2011 او را با اعطای اختیارات محدود در مقابل اختیارات گسترده نخست وزیر، به ریاست جمهوری برگزید.

المرزوقی معتقد است که ائتلاف دولتی حزب النهضه پس از پیروزی در انتخابات 2011 با دو حزب سکولار الموتمر و التکتل کشور را از دسته بندی و شکاف بین سکولارها و اسلامگراها در امان نگاه داشته است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان