شاخص‌های بهداشت محیط ایران در بیماری‌های عفونی از متوسط جهانی بالاتر است


شاخص‌های بهداشت محیط ایران در بیماری‌های عفونی از متوسط جهانی بالاتر است

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن علمی بهداشت محیط گیلان با بیان اینکه درمورد شیوع سرطان در کشور باید تفکر کنیم در این زمینه بهداشت محیط نقش مهمی دارد، گفت: شاخص‌های بهداشت محیط ایران در بیماری‌های عفونی از متوسط شاخص‌های جهانی بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مهرداد فرخی ظهر امروز در نشست آشنایی و مبارزه با آفات مهم بهداشتی در جمع دانشجویان دانشکده بهداشت علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: در سیستم‌های دولتی به شعار سازمان جهانی بهداشت (گزش کوچک تهدید بزرگ ) خیلی توجه نکردیم.

وی با بیان اینکه امسال در کشور ما بحث خود مراقبتی شعار اصلی بود، افزود:  نسبت به 20 سال گذشته در رابطه با بیماری‌های عفونی پیشرف زیادی داشتیم و اوضاع بهتر شده، البته آمار بیماری‌های انگلی و عفونی در دنیا وضع خوبی ندارد.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط گیلان با بیان اینکه در دنیا 500 میلیون نفر در سال مالاریا می‌گیرند و یک تا دو  میلیون نفر بر این اثر می‌میرند، گفت: در کشور ما نیز 20 هزار نفر در سال مالاریا می‌گیرند.

فرخی با بیان اینکه باید یک هشدار به همه بدهیم و  درمورد شیوع سرطان در کشور تفکر کنیم در این زمینه بهداشت محیط نقش مهمی دارد، تصریح کرد: شاخص‌های بهداشت محیط در بیماری‌های عفونی از متوسط شاخص‌های جهانی بالاتر است.

وی با بیان اینکه این اتفاق خوبی است، خاطرنشان کرد: اما همه ما در معرض خطر یک بیماری بزرگ و خطرناک به نام سرطان هستیم، اگر ما بخواهیم برای درمان از روش‌های فوق تخصصی استفاده کنیم به جایی نمی‌رسیم.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط گیلان گفت: باید همایش بعدی را بر این اساس برگزار کنیم،  هوای آلوده، امواج و آب آلوده و بسیاری از عوامل دیگر که می‌تواند نقش مهمی در اینگونه بیماری داشته باشد و کسی هم به اینگونه مسائل توجه ندارد.

در ادامه عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به طبقه‌بندی بیماری‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: 50 درصد بیماری‌ها در جهان عفونی هستند.

شهیاد آذری حمیدیان با بیان اینکه رتبه نخست بیماری‌های منطبق با اسهال هستند، افزود: دسته دوم ایدز، سوم سل و چهارم مالاریا که حدود دو میلیون نفر را می‌کشد.

 وی با بیان اینکه در سال 1975 سازمان جهانی بهداشت واحد tdr  را راه اندازی کرد، گفت: در بعضی از نقاط جهان بیماری‌هایی وجود دارد که در گذشته از بین رفته بود اما دوبار شیوع پیدا کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه چند نوع بیماری هم به دلیل مسائل گردشگری و ورود گردشگر به کشورها انتقال می‌یابد، تاکید کرد: از همین طریق چند نوع بیماری وارد ایران شد که باید هوشیاری لازم را در این رابطه داشته باشیم.

آذری خاطرنشان کرد: در همین ارتباط بود که سازمان جهانی بهداشت شعار گزش کوچک تهدید بزرگ را مطرح کرد و خواستند از این طریق به همه شعار دهند که از بیماری‌های کم شده غافل نشوند تا دوباره شیوع پیدا نکند.

 وی تصریح کرد: در حشره شناسی پزشکی بیماری‌هایی وجود دارد که از طریق بند پایان منتقل می‌شود پشه‌ها نقش زیادی در انتقال بیماری دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ویروس نیل غربی یک بیماری با اهمیت است که عوارضی مانند آنفلوآنزا دارد، ویروس سیندپیس فقط یک بار در ایران گزارش شده و ناقل این بیماری پرندگان هستند، ویروس تب سه روزه در خاور میانه وجود دارد و در ایران و گیلان هم گزارش شده و ممکن است به صورت کوفتگی و تب شدید بروز کند.

آذری با بیان اینکه ویروس اصفهان ویروسی بود که نخستین بار در اصفهان شناخته شد که تاول ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بیماری مهمی که تلفات جانی هم در کشور داشته ویروس تب خونریزی دهنده کریمن ـ کونگو است و ویژگی آن این بود که از طریق کنه و ترشحات و گوشت و از طریق جنسی بین کنه‌ها منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیکاری از طریق کنه‌ها به انسان منتقل می‌شود، افزود: کنه‌ها 800 روز بیماری را با خود دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ویروس زبان آبی در دام پروری وجود دارد که ناقل آن در ایران شناخته شده نیست، گفت: تب دنگی یکی دیگر از بیماری‌های است که 2.5 میلیارد نفر در جهان را تهدید می‌کند آنها در جایی زندگی می‌کنند که در معرض خطر این بیماری هستند که در سال 22 هزار نفر توسط این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

آذری با بیان اینکه در کشور ما حساسیت برای این بیماری وجود دارد، گفت: این بیماری به وسیله گردشگران وارد ایران شده و خوشبختانه در شمال وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در گیلان سالک نوع پوستی در رودبار گزارش شده است، خاطرنشان کرد: بیماری طاعون توسط جوندگان رواج پیدا می‌کند، آمار طاعون در دوران قاجار بسیار بالا بود.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: در سال 1912 در بوشهر 725 نفر و در سال 1922 در آبادان 409 نفر به این دلیل کشته شدند، در سال 1966 میلادی در کردستان آخرین کشته‌ها از این بیماری مشاهده شد و بعد از آن دیگر وجود نداشته است.

آذری تاکید کرد: باید بسیار حساس باشیم چون عامل بیماری در کشو وجود دارد و ممکن است شیوع پیدا کند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon