انتخابات ریاست جمهوری تونس به دور دوم کشیده می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری تونس به دور دوم کشیده می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مراکز دست اندرکار رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری تونس با بررسی دیدگاه و رویکردهای رای دهندگان، پیش بینی کردند که این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، مراکز دست اندرکار رقابت‌های انتخاباتی با بررسی دیدگاه رای دهندگان اعلام کردند، پیش بینی می شود این انتخابات به  دور دوم کشیده شود.

با آغاز شمارش معکوس رقابت بیش از 20 نامزد تونسی برای راه یافتن به کاخ ریاست جمهوری، جدیدترین پیش بینی ها و بررسی رویکردهای رای دهندگان حاکی از این است که الباجی قاید السبسی نامزد حزب نداء تونس بیشترین آراء را از آن خود خواهد کرد و پس از ان منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی و نامزد مستقل در رتبه دوم قرار خواهد گرفت تا به این ترتیب ماه آینده این دو با یکدیگر وارد دور دوم رقابت انتخاباتی شوند.

نه السبسی و نه المرزوقی اکثریت را به دست نخواهند آورد

اکنون که  48 ساعت تا آغاز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس باقی مانده است، آخرین پیش بینی ها نشان می دهد که السبسی 37 تا 41 درصد آراء را از آن خود می‌کند و المرزوقی نیز با کسب 27 تا 31 درصد دوم خواهد شد و به عبارت دیگر با ده درصد تفاوت در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

بر این اساس تا کنون مشخص نشده است که چه کسی سوم خواهد شد، زیرا پیش بینی می شود تعداد آراء سلیم الریاحی تاجر ثروتمند تونسی و حمة الهمامی چهره راستگرا و نامزد جبهه ملی بسیار نزدیک هم باشد به ویژه اینکه  شانس الهمامی در چند روز اخیر افزایش یافت آن هم در شرایطی که ریاحی در آغاز تبیلغات انتخاباتی از او جلوتر بود.

پیش بینی می شود هر یک از این دو بین 6 تا 9 درصد آراء را از آن خود کنند.

به هر حال چنانچه هیچ یک از نامزدها اکثریت آراء یعنی 50 به اضافه یک را به دست نیاورند که این احتمال قوی است، دور دوم در ماه آینده بین دو نامزدی که بیشترین تعداد آراء را ازآن خود کرده اند، برگزار خواهد شد.

بقیه آراء نیز نصیب تعداد دیگری از نامزدها از جمله الهاشمی الحامدی نامزد جریان المحبه خواهد شد که خود را نامزد فقرا و کسانی که به حاشیه رفته اند معرفی کره است و پیش بینی می شود چهار درصد آراء رای دهندگان را به دست آورد.

اما کمال مرجان نامزد حزب ابتکار ملی که سه کرسی در مجلس نمایندگان دارد، نیز چهار درصد آراء را کسب خواهد کرد.

با همه اینها موارد غیرمنتظره در انتظار رقابت انتخاباتی تونس است، به ویژه اینکه بر اساس تحقیقات مراکز دست اندرکار انتخابات از مجموع پنج میلیون و 200 هزار تونسی واجد شرایط رای، حدود ده درصد آنان هنوز گزینه نهایی خود را مشخص نکرده اند.

انتهای پیام/پ

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان