صنایع آلاینده اصفهان به زودی معرفی می‌شود

صنایع آلاینده اصفهان به زودی معرفی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون محیط زیست مجلس گفت: بعد از اعلام آلایندگی فولاد مبارکه و سیمان سپاهان، نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه اصفهان، پلی اکریل، شرکت قند نقش جهان، صنایع هفتم تیر و نیروگاه گازی چهلستون از نظر آلایندیگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

علی ایرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون اعلام صنایع آلاینده اظهار کرد: موضوع آلاینده بودن فولاد مبارکه چندین سال است که مطرح شده بود و متاسفانه به صورت جدی از سال 88 در اقدامی تأمل برانگیر، این شرکت را از لیست صنایع آلاینده خارج کرده بودند؛ آن هم در شرایطی که این شرکت به عنوان تولید کننده فولاد در خاورمیانه بود و ماهیت فولاد، خودش آلودگی دارد.

وی افزود: در هر جای دنیا فولاد با خودش آلودگی داشته در کشور ما هم به همین نحو است اما بر اساس شواهدی مانند مصرف روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز در این شرکت که این میزان به میزان اندازه  مصرف گاز در چند استان کشور بوده، فولاد مبارکه بدون شک آلاینده است.

عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی پساب خروجی این شرکت مملو از فلزات سنگینی بوده که برای سلامت انسان خطرناک است و این پساب وارد مزارع کشاورزی مردم می‌شود و به کشت و کار و با ورود به محصولات و با مصرف دام‌ها، این آلودگی‌ها وارد بدن و گوشت آنها شده و این خود به گفته کارشناسان همین فلزات سنیگین عامل سرطان است که در محصولات کشاورزی یا موراد پروتئینی و گوشتی وارد بدن انسان می‌شود.

وی با اشاره به دودکش‌های این کارخانه بیان کرد: بحث دودکش‌های این شرکت سال‌ها مورد توجه قرار گرفته بود و در حال حاضر از سوی سازمان محیط زیست به طور رسمی اعلام شد که دو مورد از دودکش‌های این شرکت در حالت فوق‌ العاده آلاینده قرار دارند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کنار این می‌بینیم که خاک اطراف این شرکت مملو از آلایندگی بوده و کشاورزی در اطراف آن خیلی خوب شکل نمی‌گیرد و درختان میوه شهرستان مبارکه از 4 هزار هکتار به هزار و 200 هکتار رسیده و آنها هم غیر مثمر شده‌اند.

وی اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد، این است که با وجود تاکیدات ما بر اینکه که بازدیدها بدون هماهنگی باشد، معتقد بودم و خبرها را داشتم که همیشه قبل از اعزام کارشناس از تهران، اداره‌کل محیط زیست استان اصفهان به سرعت به فولاد مبارکه اطلاع می‌داد و حتی روزی که کارگروهی از مجلس در این کارخانه حاضر شدند، مسئولان شرکت از حضور این کارگروه مطلع شده بودند.

ایرانپور افزود: با توجه به اینکه قرار بود این سفر سرزده صورت گیرد، اطلاع مسئولان سبب شد که مدیران شرکت فولاد مبارکه به صورت آماده‌باش و از قبل پیش‌بینی شده باشند و در آن روز، میزان تولید خود را در گندله‌سازی کاهش داده و وقتی تولید پائین می‌آمد، آلودگی هم پائین می‌آمد و محیط زیست هم اعلام می‌کرد این موارد زیر استاندار است و این صنعت آلاینده نیست.

وی افزود: 3 ماه پیش در جلسه با رئیس سازمان محیط زیست پیشنهاد دادیم که از این پس، کارشناس به طور سرزده و بدون اطلاع قبلی از شرکت بازدید کنند و و در این 3 ماه، 3 بازدید صورت گرفت که مسئله آلاینده بودن این صنعت را تأیید کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس بیان کرد: در حال حاضر بازدیدها در یک فضای سالم و برابر و بدون اطلاع قبلی توسط سازمان محیط زیست صورت گرفته و آلایندگی فولاد مبارکه و ادعای من اثبات شد و در جلسه‌ای که خانم ابتکار به کمیسیون کشاورزی آمده بودند، به طور رسمی، آلاینده بودنفولاد مبارکه را اعلام کرده و به اعتقاد من برای یک صنعتی به این بزرگی، آلاینده بودن خطرناک است.

وی تصریح کرد: ما نگران مردمی هستیم که نقطه جمعیتی آنها از 2 کیلومتری شرکت شروع می‌شود و چندین شهری که در جوار این کارخانه هستند، شاهد شیوع بیماری ام‌اس، سرطان و سکته بوده و می‌توان این بیماری‌ها را به آلودگی هوا، آب و بوده که توسط این شرکت و صنایع آلاینده در شهر مبارکه ایجاد می‌شود.

ایرانپور بیان کرد: در جلسه‌ای با رئیس سازمان محیط زیست، بخشی از این صنایع آلاینده را به کل استان تعمیم داده و در صورت جلسه نوشته شد که استان اصفهان با محوریت مبارکه آزمایش‌ها را به بیرون سازمان به مکانی بی‌طرف دهیم.

وی گفت: این آزمایشگاه به نام علمی معتمد می‌شناسند که در بعضی از آزمایشگاه‌های کشور این شرایط را دارند و می‌توانند این کار را انجام دهند و در این جلسه قرار شد که در این آزمایشگاه صنایع آلاینده مانند نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه اصفهان، پلی اکریل ایران، سیمان سپاهان، شرکت قند نقش جهان، صنایع هفتم تیر و نیروگاه گازی چهلستون مورد ارزیابی قرار گرفته و هزینه اعزام کارشناس و آزمایش هم توسط صنایع آلاینده پرداخت شود تا بتوانیم یک پایش کامل داشته باشیم.

عضو کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت صنایع دیگر نیز بررسی می‌شود تا در کل استان و در صنایع دیگر یک برنامه خوبی داشته کاهش آلودگی را رقم بزنیم زیرا ورای اینکه وقتی این صنایع آلاینده می‌شوند، باید بر اساس قانون جریمه پرداخت کنند اما ما به دنبال مسائل مالی نبوده و به دنبال این هستیم که یک جامعه سالم داشته باشیم که مبتلا به بیماری‌های خاص نداشته باشند.

وی تصریح کرد: من نسبت به عملکرد محیط زیست اصفهان گلایه‌مند بوده و معتقد هستم در استان اصفهان اداره‌ای که باید حامی محیط زیست و مدافع سلامت مردم باشد، مدافع صنعت بوده و ما این را به چشم دیدیم در حالی که مدیران قبلی نظر می‌دادند فولاد مبارکه آلاینده نبوده، هنگامی که اختیار به تهران داده شد، دقیقا چیز دیگری اثبات شد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon