جشنواره فیلم رشد، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره فیلم رشد، برگزیدگان خود را شناخت

خبرگزاری تسنیم: وزیر آموزشو پرورش در اختتامیه جشنواره فیلم رشد گفت: ممکن است لوح فشرده آموزشی در مدارس باشد اما استفاده نشود. جشنواره فیلم رشد باعث ایجاد فرهنگ استفاده از فیلم‌های آموزشی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عصر روز جمعه 30 آبان در سینما فلسطین برگزار شد.

علی اصغر فانی وزیرآموزش و پرورش در این مراسم گفت: خوشحالم توفیق حضور در جمع دست اندرکاران جشنواره 44 رشد، مجریان، داوران و فیلمسازان اعم از خارجی و داخلی فراهم شد و این عزیزان در فرآیند جذب و شناسایی دانش آموزان نقش داشتند.

فانی ادامه داد: ما این تجربه را در تعلیم و تربیت داریم که روش های غیرمستقیم در تربیت اثربخش تر است و فیلم به عنوان یک رسانه موثر به طور یقینی در فرآیند یادگیری می تواند مؤثرتر از روش های مستقیم باشد. به کارگیری تکنولوژی آموزشی در کنار معلمان پایداری یادگیری را افزایش می دهد. وقتی دانش آموزان از طریق فیلم با تعلیم و تربیت ارتباط برقرار می کنند تأثیر یادگیری در فهم دانش آموزان بیشتر می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز که آموزش و پرورش در مرحله اجرای سند تحول آموزش است، استفاده از فیلم و کتاب به عنوان یک بسته آموزشی می تواند به اجرای بهتر سند تحول کمک کند و دانش آموز را به ساحت های 6 گانه اسلام و تربیت برساند. جشنواره فیلم رشد با هدف شناسایی و تقویت و تشویق فیلمسازان و دست اندرکاران موفق شد که هم فرهنگ استفاده از فیلم گسترش پیدا کند و هم مربیان می‌توانند در رفتارسازی دانش آموزان موثر باشند.

فانی خاطرنشان کرد: این مسأله هم امکان را برای فیلمسازان و مسئولان آموزش و پرورش فراهم می کند. امسال حضور 40 کشور در جشنواره فیلم چهل و چهارم نوید آینده ای بهتر در عرصه تعلیم و تربیت است. حضور دانش آموزان دختر در این جشنواره چشمگیرتر بود. در سال های پیشین جشنواره فیلم دانش آموزی را مستقل شروع کردیم و آن روز 17 فیلم داشتیم اما امسال فیلم های بسیاری داشتیم و دانشگاه فرهنگیان فعال شده و 17 پردیس در نمایش فیلم ها نقش موثر داشتند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آثار رسیده به جشنواره یادآور شد: فیلمسازان خارجی بیش از 130 فیلم داشتند و این نشان می دهد عزیزان در سایر کشورها تشویق شدند با شرایط خوب دولت یازدهم، اثر بفرستند. وجود دبیرخانه دائمی رشد می تواند در تشویق فیلمسازان داخلی و خارجی می تواند موثر باشد.

فانی درباره احساس نیاز به فیلم بیان کرد: وجود فیلم لازم اما کافی نیست؛ آنچه کفایت می‌کند احساس نیاز به فیلم آموزشی در بین معلمان است تا بتوانیم تکنولوژی آموزشی را در همکاران تقویت کنیم. ممکن است لوح فشرده آموزشی در مدارس باشد اما استفاده نشود. جشنواره فیلم رشد باعث ایجاد فرهنگ استفاده از فیلم های آموزشی می‌شود.

وی در پایان صحبت های خود گفت: امیدوارم در آینده شاهد تقویت استفاده از فیلم و احساس نیاز به فیلم در میان فرهنگیان باشیم. به طور یقینی این جشنواره در تقویت این فرهنگ می تواند موثر باشد.
جشنواره فیلم رشد پاک و با نشاط است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محی الدین محمدیان معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: براساس سیاست های تحولی آموزشی و تربیتی هدفمان این است که رسانه ها را متنوع کنیم. آموزش و پرورش ما به پوشش کامل دست پیدا کرده و در مسیر کیفیت نظام تعلیم و تربیت قدم برمی داریم. نظام فکری ما براین است که به آموزش و پرورش با کیفیت فارغ از کیفیت و جنسیت آنها بپردازیم.

محمدیان ادامه داد: امروز در آموزش و پرورش می توانیم در جمهوری اسلامی این فرصت را فراهم کنیم که جشنواره ای را در سطح بین المللی برگزار کرده و از تکنولوژی آموزشی استفاده کنیم و برای همه دانش آموزانی که امکانات و فرصت های آموزشی برابر ندارند، امکانات فراهم کنیم.

وی در پایان صحبت های خود گفت: دریچه فیلم های آموزشی و تربیتی رشد به جهانی است که امیدواریم منتهی به صلح و سعادت و عدالت شود. دوست داریم آموزش و پرورش ما برای بهتر زیستن و برای هم زیستن فعالیت کند و حضور کشورها و فیلمسازان را ارج می نهیم و امیدواریم سال های آینده بتوانیم این مشارکت ها را بیشتر ببینیم و پیام دوستی را به دیگران منتقل کنیم. جشنواره ای که برای کودکان برگزار می شود، پاک و با نشاط است افراد حاضر نیز باید به پاکی فطرت کودکان و نوجوانان باشند.

برگزاری جشنواره رشد در 22 مرکز استانی بعد از اختتامیه

سعید بدیعی دبیر چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد در ادامه گفت: چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد امسال با دریافت 1197 اثر شامل 980 اثر از ایران و 218 اثر از 40 کشور جهان در 5 گروه فیلم های مستند علمی آموزشی 12 اثر، مستند 51، تربیتی داستانی بلند 17 و تربیتی داستانی کوتاه 620 اثر برگزار شد.

دبیر چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد ضمن برشمردن اقدامات انجام شده طی این جشنواره درباره آنها توضیح داد: ارسال بیش از 5 هزار فراخوان به زبان فارسی و انگلیسی برای فیلمسازان و هنرمندان سراسر جهان و استفاده از تمامی ظرفیت های نمایشی بخش از این اقدامات بوده است. همچنین نمایش 209 فیلم در بخش مسابقه در 3 سالن سینما فلسطین، دو سالن سینما فرهنگ، 20 کانون فرهنگی آموزشی و 197 مرکز آموزشی در شهرتهران، 33 مرکز نمایشی در گیلان و 25 مرکز نمایشی در بنادر جاسک،کنارک و چابهار صورت گرفت. علاوه براین برای اولین بار در کشور 17 پردیس دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور فیلم ها را نمایش داده و نقد کردند.

وی درباره داوری آثارعنوان کرد: داوری نهایی 209 فیلم با حضور 14 داور ایرانی و 4 داور خارجی از کشورهای آلمان، صربستان و ترکیه انجام شد. در طول برگزاری جشنواره برای بهره برداری بهتر علاوه بر فیلم ها، کارگاه های آموزشی فیلمنامه نویسی و کارگردانی برای فرهنگیان فیلمساز برگزار شد.

بدیعی در پایان گفت: برنامه های جشنواره چهل و چهارم بیش از 300 دقیقه از صداوسیمای خارج و داخل پخش شد. 22 استان برای برگزاری جشنواره فیلم رشد اعلام آمادگی کردند که کار نمایش فیلم ها بعد از اختتامیه در آنها آغاز می شود.

وزیر آموزش و پرورش این مراسم را که بیش از حد مجاز طولانی شده بود، یکساعت قبل از پایان ترک کرد و محمد علی طالبی کارگردان نیز با لحنی اعتراضی گفت: امیدوارم بعدها شاهد این نباشیم که با رفتن وزیر آموزش و پرورش سالن خالی شود و بیشتر به هنرمندان احترام بگذارند. مسأله دیگر اینکه فیلم‌های من در بسیاری از کشورها نمایش داده شده و امیدوارم این فیلم ها برای کودکان و نوجوانان کشور خودمان نیز نمایش داده شود.

در پایان این مراسم اسامی برگزیدگان چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد به شرح زیر اعلام شد:

بخش مستند/فیلم های دانش آموزی

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«سرزمین برف» به کارگردانی عبدالحمید مقدمی
«با بهار جمله بسازید» از مالک علیزاده
دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«قاووت» از زینت بیگدلی
«نان محلی» از فاطمه فرشید زر
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«انعکاس نور» از احسان قانع

داستانی کوتاه

دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«نامه ای برای او» از مهران جبلی
«زنگ پدر» از عسل پاکدل

پویا نمایی

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«زندگی شهری» به صورت کارگروهی
«یک اتفاق ساد» از مینا پناه نجات و سحر کریمی
«خانواده» از سیده فرشته ناصری
«به سوی بهشت» از مرتضی تقی بیگی
«از کجا تا کجا» از نیلوفر پورکمالی

بخش داستانی بلند/ فیلمسازان فرهنگی

دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای«کفش» از مرتضی آسمانی

داستانی کوتاه

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«رویای سرخ» از شهریار پورسیدیان
«ساعت تو هنوز 11 نشده» از محمد صادقی
«مترسک ها هم می میرند» از پرویز رستمی
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«عشق علیه السلام» از نریمان خلیلی

مستند

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«تابش و رنگ ها» از علیرضا کارگر
دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«شور باریک» از محمد مرادی جاوید
«شاداب» از علیرضا نوروزی خراسانی
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«آب کیمیای حیات» از سید مهدی هاشمی

پویانمایی

دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«خواب سنگین» از مونا کارامد
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«جهنم دره» از گلرخ الوان

بخش مستند علمی و آموزشی

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«کربن در برابرآب» از اوان آبرامسون و کارمن السا لوپز از آمریکا
دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«دستگرد یزدگرد شاپوران» از پژمان مظاهری
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«مدلهای منظومه شمسی» از لوک دوئلان از انگلستان
«باد در باغ نظر» از پویان کاظمی

مستند

«القهوه» از مرتضی مطوری، لوح تقدیر و دیپلم افتخار
«چشم به راه» از ابراهیم سعیدی نژاد، دیپلم افتخار و جایزه نقدی
«لیر»از محمدرضا حافظی، تندیس سیمین و جایزه نقدی
«حیات در رگهای سرد»از فتح الله امیری، تندیس زرین و جایزه نقدی

پویانمایی

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«ماهی سرخ شده» از لیلا خلیل زاده
«افسانه شهر قالی» از حمیدرضا حافظی
«سنگدل» از هانس رال
«پنکه» از فاطمه سوهانی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«درخت کهنسال» از فرنوش عابدی
«شکنجه دادن» از ریکا بلاچر از آلمان
تندیس سیمین و جایزه نقدی:
«نقش هر پرده» از مریم فرحزادی
«باد» از رابرت لوبل از آلمان
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«تمام زمستان هایی که ندیدم» از امیدخوش نظر

داستانی کوتاه

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«برتلک باز» از سجاد احمد بیگی
«خداحافظ بابا» از هندریک ماکسیمیلیان از آلمان
«کجا هستم» از ایلکر کاتاک، دیپلم افتخار و جایزه نقدی از آلمان
تندیس سیمین و جایزه نقدی:
«کودکان ابری» از رضا فهیمی
تندیس زرین و جایزه نقدی:
«دوچرخه ها، پدرها، سیگارها» از ابراهیم ایرج زاد

داستانی بلند

لوح تقدیر و جایزه نقدی:
«تتل و راز صندوقچه» از وحید گلستان
«چند روز بیشتر» از پریسا گرگین
دیپلم افتخار و جایزه نقدی:
«مهمان» از بهزاد رفیعی
«تبسم گرگ» از جواد علی زاده
تندیس سیمین و جایزه نقدی:
«گنجشکک اشی مشی» از غلامرضا رمضانی، مسعود کرامتی و وحید نیکخواه آزاد
تندیس زرین و جایزه نقدی:
« یک روز سرد» از محمدعلی طالبی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران