مرگ غم‌انگیز نوزاد مریوانی که ۱۹ سال برای دنیا آمدنش انتظار کشیدند

مرگ غم‌انگیز نوزاد مریوانی که 19 سال برای دنیا آمدنش انتظار کشیدند

خبرگزاری تسنیم: نوزاد مریوانی که پدر و مادرش از سال ۷۴ تاکنون به دنبال معالجه بودند تا فرزندشان به دنیا بیاید هفته گذشته و تنها ۳ روز پس از تولد در یکی از بیمارستان‌های سنندج فوت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، «مرگ» برای هر انسانی اتفاق بیافتد بی‌گمان عده‌ای از نزدیکان فرد را در غم‌ و اندوه فرو می‌برد حال اگر این واقعه برای کودکی اتفاق افتاده باشد فارغ از دلیل وقوع آن، نه تنها نزدیکان بلکه بخشی از افکار عمومی جامعه را هم جریحه‌دار می‌کند.

پدر و چند نفر از نزدیکان نوزاد مریوانی که هفته گذشته در یکی از بیمارستان‌های سنندج فوت کرده بود با مراجعه به دفتر خبرگزاری تسنیم در استان کردستان خواستار انعکاس موضوع فوت نوزادشان شدند.

«وفا شکیبا» پدر نوزاد مریوانی فوت شده با اشاره به اینکه از 19 سال قبل به اتفاق همسرش و با توجه به مشکلی که برای بچه‌دار شدن داشتند با مراجعه به پزشکان مختلف و مراکز درمانی در شهرهای دور و نزدیک کشور به دنبال درمان بودند اظهار کرد: 19 سال پیش ازدواج کردیم و بعد از مراجعات مکرر به پزشکان در شهرهای تهران، کرمانشاه، همدان و ارومیه بالاخره سال گذشته متوجه شدیم تلاش‌های ما به نتیجه رسیده و خداوند فرزندی به ما عطا کرده است.

وی گفت: از 14 اسفند 92 به بعد تا 20 آبان امسال که فرزندمان به دنیا آمد همسرم در وضعیت استراحت کامل بوده است چون به طریق (IVF) بچه‌دار شده بودیم و پزشک معالج توصیه کرده که همسرم تا زمان وضع حمل در استراحت کامل باشد.

شکیبا با اشاره به تولد نوزاد در یکی از بیمارستان‌های مریوان افزود: پزشک همسرم از وضعیت زایمان راضی بود و در روز تولد فرزندمان اظهار کرد امروز 11 فقره زایمان در بیمارستان داشته‌ایم و هیچ‌کدام از نوزادان متولد شده به اندازه این کودک سرحال نبوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فرزندشان در هنگام زایمان که به طریق سزارین انجام شده گریه کرده و 3.5 کیلوگرم وزن داشته خاطرنشان کرد: هنگام انتقال کودک از اتاق زایمان به بخش به دلایلی که برای ما تشریح نشد یکی از پرستاران اقدام به شستشوی معده نوزاد کرده است و بعد از نیم ساعت پزشک به ما خبر داد که نوزادمان مشکل تنگی نفس دارد و بعد از یک ساعت هم اعلام کردند که وضعیت مناسبی ندارد و باید خون‌گیری از نوزاد جهت آزمایش انجام شود.

پدر نوزاد فوت شده مریوانی گفت: خون نوزاد را به آزمایشگاه تحویل دادیم و کودک تا ساعت 10 شب در همان وضعیت بود و یکی از پزشکان دلسوز تا صبح نزد کودک ما ماند و مرتب وضعیتش را بررسی کرد.

وی افزود: ساعت 5 و 30 دقیقه صبح روز بعد که به بیمارستان مراجعه کردم اعلام کردند که وضعیت کودک بهتر شده و تنها اندکی تنگی نفس دارد و وضعیتش رو به بهبودی می‌رود.

شکیبا گفت: این در حالی بود که همان شب قبل پزشکان تشخیص داده بودند نوزاد به سنندج اعزام شود اما به دلیل نبود تخت خالی این کار انجام نشد و با وجود این که گفتم حاضرم فرزندم را به هر نقطه‌ای دیگر از کشور برای معالجه ببرم پزشکان یکی از بیمارستان‌های مریوان اعلام کردند که هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند و فعلاً نه در سنندج و نه در کرمانشاه و همدان تخت خالی وجود ندارد و رئیس بیمارستان هم عنوان کرد شخصاً با یکی از بیمارستان‌های سنندج هماهنگی کرده‌ ولی تخت خالی در آنجا هم وجود ندارد.

وی افزود: ساعت 12 شب بود که از بیمارستان با منزل ما تماس گرفته و اعلام کردند که قصد اعزام نوزاد به سنندج را دارند اما متأسفانه آمبولانسی که برای انتقال نوزاد در اختیار ما قرار گرفت وضعیت بسیار نابسامانی داشت.

پدر نوزاد فوت شده مریوانی گفت: در همان لحظات ابتدایی اعزام کودک و از بخش تا نزدیک آمبولانس قطعه سوندی که در دهان کودک بود جدا شد و در مسیر مریوان سنندج هم از 2 نفر پرسنل اعزامی همراه کودک تنها یک نفر به وضعیتش رسیدگی می‌کرد و نفر دوم که کارشناس اصلی بود به وضعیت بد انتقال بی‌توجه بود و مسیر مریوان سنندج هم با وجود خلوت بودن مسیر در زمانی بیش از 3 ساعت و نیم طی شد.

وی افزود: تا زمان انتقال نوزاد به یکی از بیمارستان‌های سنندج سوندی که در گلوی کودک قرار گرفته بود 4 بار خارج شد و چون مسیر سوند مسدود شده بود در کمال ناباوری به دلیل نبود سوند یدک، کارشناس اعزامی آن را با دمیدن هوا درون آن باز می‌کرد و ترشحات دهان کودک را با باندی تمیز می‌کردند که به هیچ وجه استریل نبود!

شکیبا تأکید کرد: یکی از دستگاه‌های داخل آمبولانس که به نظرم پالس نام داشت و می‌بایست ضربان کودک را اندازه بگیرد تا نی‌آباد حدفاصل بین شهر سروآباد و روستای نگل کار کرد و از آنجا به بعد از کار افتاد و وقتی به وضعیت اعتراض کردم و سؤال کردم دلیل امر چیست اعلام کردند که باتری دستگاه از کار افتاده و وقتی پرسیدم چرا دستگاه دیگری به همراه بیمار فرستاده نشده اعلام کردند تنها یک دستگاه از این نوع در بیمارستان مریوان موجود است.

وی گفت: این وضعیت در حالی روی داد که وقتی پشت دستگاه را باز کردند متوجه شدند دستگاه با باتری نیم‌قلمی کار می‌کند و دلیل از کار افتادن دستگاه تمام شدن باتری‌ها بوده ‌است و اگر زودتر این موضوع مشخص می‌شد می‌توانستیم حتی از یک سوپر مارکت برای دستگاه باتری‌ تهیه کنیم.

پدر نوزاد فوت شده مریوانی افزود: محفظه‌ای هم که می‌باید به صورت سربسته استفاده می‌شد و کودک در داخل آن قرار می‌گرفت تا سنندج باز ماند و نوزاد هر بار که آمبولانس توقف می‌کرد و در خودرو باز می‌شد به طور مستقیم در معرض دمای محیط قرار می‌گرفت و به جای اینکه در محفظه را برای کنترل دما ببندند یک کیسه آب گرم زیر کودک قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناس اعزامی همراه نوزاد پس از مدتی متوجه شد که دستگاه اکسیژن تعبیه شده در آمبولانس هم از کار افتاده است و با همان وضعیت نوزاد را به یکی از بیمارستان‌های سنندج رساندیم و تا زمان انتقال کودک از داخل آمبولانس به بیمارستان هم یک بار دیگر سوند قرار گرفته در دهان کودک جدا شد.

شکیبا گفت: در یکی از بیمارستان‌های سنندج یکی از پزشکان با ملاحظه وضعیت نامناسب کودک از پذیرش امتناع می‌کرد و علت امر را وضعیت بسیار نامناسب انتقال کودک عنوان می‌کرد.

وی افزود: زمانی که مسئولان بیمارستان در جریان موضوع قرار گرفتند همان دکتر با برخوردی مسئولانه به همراه چند تن دیگر از پزشکان بعد از تلاش بسیار قلب کودک را احیا کردند اما کمتر از یک ساعت بعد نوزاد ما فوت کرد.

پدر نوزاد فوت شده مریوانی که در هنگام نقل ماجرای فوت فرزندش چندین بار با چشمانی اشک‌بار به صحبت ادامه داد به هزینه‌های درمان و مراقبت از همسرش اشاره کرد و گفت: تنها در طول یک سال گذشته بالغ بر 10 میلیون تومان برای معالجه و هزینه‌های نگهداری از همسرم پرداخت کرده‌ایم و این در حالی است که از سال 78 یعنی 4 سال بعد از ازدواج به دنبال معالجه بوده‌ایم و بنده هم که به شغل زنبوداری مشغول هستم درآمد چندانی ندارم.

وی با اشاره به اینکه تلاش چندین ساله ما امسال به نتیجه رسید ولی تقدیر الهی بر آن بود فرزندی که سال‌ها منتظرش بودیم را تنها در عرض چند روز از دست بدهیم تصریح کرد: فعلاً هیچ شکایتی به مراجع قضایی ارائه نکرده و در بیمارستان مریوان هم موضوع را پیگیری نکرده‌ایم.

شکیبا به چشم‌انتظاری طولانی مدت خود، همسرش و حتی بستگان‌شان برای تولد فرزندشان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم مریوان می‌دانند که ما در مدت 19 سال پس از ازدواج واقعاً چه اندازه برای بچه‌دار شدن زحمت کشیده‌ بودیم ولی اینگونه همه زحمات ما هدر رفت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت فرزندش در همه بررسی‌ها طبق مدارک پزشکی موجود چه قبل از تولد و چه هنگام به دنیا آمدن نرمال بوده و هیچ مشکلی نداشته افزود: با پیش آمدن وضعیت فعلی به دنبال انتقام گرفتن از هیچکس نیستم و قصد ما از مطرح کردن موضوع در این خبرگزاری تنها این است که نمی‌خواهم خانواده دیگری با چنین وضعیتی جگرگوشه خود را از دست بدهند.

پدر نوزاد فوت شده مریوانی تصریح کرد: از همه مسئولان عاجزانه درخواست می‌کنیم که به هر طریقی که امکان دارد به زیردستان خود مسئولیت‌پذیری بیاموزند تا عملکرد آنها سبب نشود به شهروندان آسیب روحی یا جسمی وارد شود.

همکاران خبرگزاری تسنیم پس از انجام این گفت‌وگو رئیس و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان را در جریان موضوع مطرح شده قرار دادند و طبق آخرین خبر اعلام شده به دفتر خبرگزاری تسنیم هومن قصری معاون درمان دانشگاه شخصاً مأمور پیگیری موضوع شده است که به محض روشن شدن امر و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی خبرگزاری تسنیم جزئیات را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon