موارد نقض حقوق بشر اروپا و آمریکا در اختیار مستندسازان قرار می‌گیرد

موارد نقض حقوق بشر اروپا و آمریکا در اختیار مستندسازان قرار می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم: معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا موارد نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا در اختیار مستندسازان قرار گیرد تا اگر مایل بودند، مستنداتی را در این خصوص تولید کنند.

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در گفت‌و‌گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، از رصد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مدعی توسط ستاد حقوق بشر خبر داد و در پاسخ به این سئوال که چرا پرونده‌های نقض حقوق بشر در کشورهایی مانند کشورهای اروپایی و آمریکا توسط ستاد حقوق بشر رسانه‌ای نمی‌شود، افزود: ستاد حقوق بشر، در این ارتباط فعالیتی را در قالب مرکز پایش وضعیت حقوق بشر آغاز کرده که موارد نقض حقوق بشر را در بسیاری از کشورهای مدعی مثل آمریکا، کشورهای غربی و کانادا که با گسترده‌ترین نقض حقوق بشر بویژه در ارتباط با حقوق مردمان بومی مواجه است، پایش می‌کند.

غریب‌آبادی توضیح داد: مرکز پایش حقوق بشر کار خود را آغاز کرده و در وهله نخست، موارد نقض حقوق بشر توسط کشورهای غربی و آمریکا را در داخل کشور رسانه‌ای می‌کند و رسانه‌ها می‌توانند با مراجعه به بخش پایش در وب سایت ستاد حقوق بشر، موارد نقض حقوق بشر را پوشش دهند.

موارد نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا در اختیار مستندسازان قرار می‌گیرد

این مقام مسئول در ستاد حقوق بشر اضافه کرد: همچنین هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا موارد نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا در اختیار مستندسازان قرار گیرد تا اگر مایل بودند، مستنداتی را در این خصوص تولید کنند.

غریب‌آبادی افزود: موارد نقض حقوق بشر به وزارت امور خارجه نیز ارسال می‌شود تا در سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل و شورای حقوق بشر و همچنین در گفتگوهای دوجانبه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر از برنامه ستاد برای انتشار مجموعه گزارشات پایش در قالب کتاب و همچنین به زبان انگلیسی خبر داد و گفت: رویکرد ما در سیستم پایش حقوق بشر، بی طرفانه است و رویکرد سیاسی نداریم. ما مثل کشورهای غربی نیستیم که بر مبنای سیاسی، کشورها را متهم می‌کنند و به تولید اخبار و گزارش‌های انحرافی و غیرواقعی می‌پردازند، بلکه ما از گزارش‌های منتشره در داخل آن کشورها و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی در پایش استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان دارد جمهوری اسلامی ایران نیز درخواست اعزام گزارشگر ویژه به برخی کشورها از جمله اروپا و آمریکا را مطرح کند؟ گفت:‌ گزارشگران ویژه کشوری توسط شورای حقوق بشر تعیین و منصوب می‌شوند. از طرف دیگر، از طریق مکانیزم‌های موجود امکان بررسی ابعادی خاص از وضعیت حقوق بشر مثل وضعیت حقوق اقلیت‌ها در برخی کشورها توسط گزارشگران ویژه موضوعی وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر افزود: سیاست وزارت امورخارجه و نمایندگی کشورمان در ژنو این است که به صورت مستمر نقض حقوق بشر در کشورهای غربی و آمریکا را یادآوری می‌کنند و اکنون که دور دوم مکانیزم گزارشگری یو.پی. آرِ کشورها که در واقع بررسی وضعیت حقوق بشری آنها در چهار سال گذشته است آغاز شده،  نمایندگی ما در ژنو در خصوص گزارش‌های این کشورها اظهار نظر کرده، توصیه‌های خود را ارایه می‌دهد و به فراخور کشورهای تحت بررسی، انتقادات خود را نیز مطرح می‌کند.

غریب‌آبادی در پاسخ به این سئوال که آیا رویکرد ما نسبت به اطلاع‌رسانی در هجمه‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران از آنجا که ادعاهای مختلفی نسبت به سیستم قضایی مطرح می‌کنند موثر است  یا خیر، گفت: کشورهای غربی و آمریکا کلیت جمهوری اسلامی ایران را در مباحث حقوق بشری هدف گرفته‌اند و ما باید در داخل به این موضوع توجه داشته باشیم.

قاضی پرونده ریحانه جباری، با اطلاع‌رسانی دقیق از پرونده بیگانگان را در موضع انفعال قرار داد

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی مورد تاکید همه سیستم‌هاست، اما طبیعی است که در بحث قضایی محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا در پرونده‌هایی که علیه افراد مطرح است اگر حکم نهایی صادر نشده باشد، نمی‌توان محتوای پرونده و اتهامات را اطلاع‌رسانی کرد.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر اظهار داشت: نظر کارشناسی من این است که می‌توان در پرونده‌هایی که افرادی متهم هستند و هنوز حکم نهایی درخصوص آنها صادر نشده اما علاقه دارند پرونده‌های خود را در فراسوی مرزها مطرح کنند و به آن بعد سیاسی دهند، روشنگری کامل انجام و به ادعای آنها پاسخ داد تا جلوی جو‌سازی‌ها گرفته شود.

غریب آبادی در پاسخ به سوالی درباره سکوت دستگاه قضایی در اطلاع رسانی در جوسازی‌های صورت گرفته در پرونده‌ ریحانه جباری گفت:‌ قوه قضاییه در زمینه ریحانه جباری سکوت نکرد و حتی قاضی‌ای که در برهه‌ای در پرونده ریحانه جباری دخیل و حکم صادر کرده بود، در این خصوص مصاحبه‌ای تفصیلی انجام داد و بعد از جوسازی بیگانگان نیز با اطلاع‌رسانی‌های دقیق در این خصوص، آنان را در موضع انفعالی قرار داد. باید توجه داشت کشورهای غربی و آمریکا موضوعات مختلفی را مطرح می‌کنند و اگر سیستم قضایی بخواهد تلاش خود را معطوف به پاسخگویی به تمامی این اتهامات بی‌اساس کند، قطعا از کار اصلی خود باز می‌ماند. از این رو، سیستم قضایی هر جایی که لازم و صلاح بداند، منطبق با قوانین و مقررات روشنگری و اطلاع رسانی لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا همسویی برخی رسانه‌های داخلی با هجمه‌های حقوق بشری مورد بررسی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: معتقدم تمامی نهادها، سازمان‌ها و رسانه‌های ما از این هجمه‌ها باخبر هستند و اهداف این هجمه‌ها را نیز به خوبی می‌دانند و از این رو باید دست به دست هم دهند و با هجمه‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند. در عین حال به هیچ‌وجه نباید سیستم‌ها و رسانه‌های خود را در این زمینه به خوب و بد تقسیم کنیم و بگوییم برخی‌ها حمایت و برخی با هجمه‌ها همراهی می‌کنند.

غریب‌آبادی افزود: همه سازمان‌ها و رسانه‌ها به خوبی توجه دارند که غرب به صورت ابزاری با بحث حقوق بشر برخورد می‌کند و هدف کشورهای غربی و معاند، ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی ایران از طریق بحث حقوق بشر است وگرنه کیست که نداند بسیاری از همین کشورهای منطقه ما از کوچک‌ترین فاکتورهای حقوق بشری محرومند اما به دلیل همسویی با غرب، هیچ وقت مورد نقد قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر  گاهی اوقات هجمه های غرب و ورود سیاسی آنها به این مباحث با جان و حیات انسان‌ها سر و کار دارد، مثل  مورد ریحانه جباری و لذا  رسانه ها باید دقت بیشتری بعمل آورند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon