آیا فشارها علیه اخوان المسلمین در امان تشدید می‌شود

آیا فشارها علیه اخوان المسلمین در امان تشدید می‌شود

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس سیاسی اردن دستگیری معاون رهبر اخوان المسلمین را در راستای فشار برخی از کشورهای عرب برای تروریست دانستن اخوانی‌ها در این کشور دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجزیره قطر، یکی از کارشناسان سیاسی اردنی با اشاره به فشار کشورهای عربی بر اردن به منظور تروریست دانستن اخوانی‌ها و خودداری امان از این اقدام ، دستگیری زکی بن ارشید معاون رهبر اخوان المسلمین در اردن را به مثابه تلاش برای میانه داری در برابر این فشارها دانست.

محافل سیاسی اخوان المسلمین اردن و سایر طرف‌های حامی دولت به اضافه کارشناسان سیاسی دستگیری زکی بن ارشید و ارجاع دادن او به دادگاه در ارتباط با اظهارات انتقاد آمیز از امارات متحده عربی را حامل پیام‌های متعددی می‌دانند.

این در حالی است که تعداد زیادی از نیروی امنیتی روز گذشته پس از اینکه بنی ارشید جلسه شورای اخوان المسلمین در مقر این گروه را ترک کرد، او را دستگیر کردند.

نیروهای امنیتی خودروی حامل بنی ارشید و تعداد دیگری از اعضای ارشد اخوانی را متوقف کرده و یک افسر بلندپایه به او گفت که دادستانی کل او را به دادگاه وابسته به نهاد قضاوت نظامی فراخوانده است.

به هر حال زمان دستگیری بنی ارشید سوال برانگیز است به اضافه اینکه باید پرسید آیا این اقدام به این معنی است که اردن مواضع سختگیرانه ای را در قبال اخوانی ها اتخاذ می کند؟

حکم زندان در انتظار معاون رهبر اخوان المسلمین در اردن

در این میان منابع سیاسی آگاه اعلام کردند که تصمیم سیاسی کنونی مبتنی بر این است که بنی ارشید به قید ضمانت آزاد نشود و قرار است او در دادگاه امنیتی محاکمه شده و بر اساس قانون ممنوعیت تروریسم به زندان محکوم خواهد شد.

از سوی دیگر گروه اخوان المسلمین اردن با صدور بیانیه‌ای دستگیری بنی ارشید را محکوم کرده و آزادی فوری او را خواستار شدند.

در این بیانیه دستگیری بنی ارشید غیر قابل توجیه توصیف شده و آمده است که وی به شیوه پلیسی دستگیر شده است و « این اقدام عجیب و ناپسند، به ویژه در شرایط ملی و منطقه‌ای کنونی» غیر قابل قبول است.

در همین ارتباط، عبد القادر الخطیب وکیل مدافع اردنی تاکید کرد که دادستانی کل امنیت کشور به او اطلاع داد که بنی ارشید به تهدید منافع اردنی ها و تیره کردن روابط با کشور برادر امارات متهم است و این اتهام در چارچوب قانون ممنوعیت تروریسم جا دارد.به گفته وی بنی ارشید به زندان الجویده واقع در جنوب امان منتقل شده است.

نکته قابل توجه اینکه دستگیری بنی ارشید چند روز پس از انتقاد شدید او از دولت امارات صورت گرفت، زیرا وی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: « دولت امارات فاقد مشروعیت بقا است و خود را ولی و سرپرست مردم می داند تا اراده آنان را سلب کند و بدترین اقدامات سیاسی را مرتکب می شود و بنابر دستور کار صهیونیستی به شیوه فرعونی قمار می کند».

اما محمد الزیود دبیرکل حزب جبهه العمل اسلامی دستگیری بنی ارشید را غیرقابل توجیه دانسته و گفت: «این اقدم در چارچوب مهر گذاشتن بر دهان و تحریم اندیشه و نیز حمله بین المللی برای تحریم جنبش های اسلامگرای سیاسی صورت گرفته است».

تروریست دانستن اخوانی‌ها نتایج وخیمی به دنبال خواهد داشت

وی اردن را به تسلیم نشدن در برابر فشارهای خارجی برای تروریست دانستن جنبش اسلامی اخوان المسلمین فراخوانده و گفت این اقدام نتایج وخیم و خطرناکی را در سطح داخلی اردن به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر سمیح المعایطه وزیر اطلاع رسانی سابق اردن و رئیس شورای اداری روزنامه الرای –ارگان رسمی- دستگیری این عضو ارشد اخوانی‌ها را به مثابه حمله به این جنبش اسلامگرا و آغاز تنش آفرینی با آن دانست.

وی گفت: « موضوع رسمی در خصوص اخونی ها وجود ندارد، اما دولت در برخورد با عدم رعایت برخی موارد از سوی آنان سختگیرتر شده است».

فهد الخیطان  کارشناس سیاسی و مشاور تحریریه روزنامه الغد در ارزیابی فضای  سیاسی حاکم بر دستگیری بنی ارشید گفت: « دستگیری او و توسعه دایره دستگیری ها اقدامی حساس و خطرناک است».

سیاست اردن از محافظه کاری دور شده است

وی در گفت‌وگو با الجزیره افزود: پیام دستگیری بنی ارشید این است که سیاست اردن احتیاط و ملاحظه کاری سیاسی مبنی بر مهار بحران های سیاسی به ویژه با اخوانی ها را پشت سر گذاشته است».

الخیطان از اینکه اردن  سیاستی شبیه سیاست امارات را در پیش بگیرد، ابراز نگرانی کرد و گفت صرف نظر از اینکه بنی ارشید شخصیتی جنجال برانگیز باشد و اظهاراتی تحریک آمیز بر زبان آورده باشد، دستگیری شخصیتی با جایگاه سیاسی او و بر اساس اظهاراتی سیاسی، اقدامی غیر قابل درک است».

اردن دلیلی برای تروریست دانستن اخوانی‌ها ندارد

وی یادآور شد که چه بسا اردن در صدد است بین فشاهاری مصر و عربستان و امارات برای قرار دادن اخوانی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی و بین خودداری از این اقدام نوعی تعادل ایجاد کند، به ویژه اینکه ملک عبدالله دوم پیش از این به مسئولان کشورهای عربی خلیج فارس اطلاع داد که اردن نمی‌تواند اخوانی‌ها را گروهی تروریستی بداند؛ زیرا دلیلی بر اینکه آنان اقدامات تروریستی انجام می‌دهند، ندارد.

نکته قابل توجه اینکه دستگیری بنی ارشید دو ماه پس از دستگیری محمد سعید بکر عضو شورای مشورتی اخوان المسلمین و در پی دستگیری چهار مهندس  صورت گرفته که یکی از آنان اسیر سابق صهیونیست‌ها بود و اتهاماتی در ارتباط با اقدامات تروریستی به او وارد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت