جای موسیقی عاشورایی در ماه محرم خالی بود

جای موسیقی عاشورایی در ماه محرم خالی بود

خبرگزاری تسنیم: علیرضا قربانی گفت: در سال‌های گذشته جای موسیقی عاشورایی برای ایام محرم خالی بود. برگزاری کنسرت «شب دهم» برای جبران این خلاء بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سی‌وپنجمین دقیقه تاخیرِ آغازِ برنامه، نوازندگان ارکستر «اشتیاق» به روی صحنه آمدند. پیش از اضافه شدن علیرضا قربانی به ارکستر، نوازندگان با هماهنگی مایستر ارکستر، قطعه‌ای بیکلام برای حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد نواختند.

دل جای تو شد اگر نه پر خون کنمش / در دیده تویی وگرنه جیحون کنمش

نخستین قطعه‌ای که قربانی خواند با این بیت از ابوسعید ابوالخیر بود که «شاه ولایت» نام داشت.

قطعه‌ی «از خون جوانان وطن» با شعری از عارف قزوینی بخش بعدی این کنسرت بود.

پس از اجرای این قطعه، علیرضا قربانی خطاب به مخاطبانش گفت:‌ در تاریخ دور و دراز موسیقی ایرانی برای هر آیینی، موسیقی خاصی داشته‌ایم. برای آمدن و رفتن حجاج به حج، برای زاری‌، برای نزول باران و دیگر مراسم‌ها و آیین‌های مختلف، موسیقی ویژه‌ای داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته جای موسیقی عاشورایی برای ایام محرم خالی بود که برگزاری کنسرت «شب دهم» برای جبران این خلاء بوده است. امیدوارم که وضعیتی محیا شود که در روزهای محرم بتوانیم کنسرت‌هایی با حال و هوای محرم اجرا کنیم.

قطعه‌ی بعدی که در این کنسرتِ عاشورایی اجرا شد، آهنگی از مهدی مفتاح با شعری از معینی کرمانشاهی بود. این قطعه در دستگاه همایون و آواز شوشتری آهنگسازی شده و پیش از این نیز با صدای غلامحسین بنان اجرا شده است. این بار حسام حسینی این قطعه را برای ارکستر تنظیم کرده بود.

«جام تهی» نام قطعه‌ای بود از آلبوم «حریق خزان» با آهنگی از مهیار علیزاده و شعری از فریدون مشیری.

قطعه‌ی بعدی اثری بود با شعر ابوسعید ابوالخیر که تنظیم و آهنگش بر عهده میثم مروستی بود.

قطعه‌ای که با پیانو، تار، ویلن و ویلن‌آلتو آغاز شد نامش «ای باران» بود. این قطعه آهنگ میانی سریال «مدار صفر درجه» بود. آهنگ این قطعه را فردین خلعتبری ساخته و ترانه‌اش را افشین یداللهی سروده است.

اجرای ساز و آواز همراه شد با حضور سامان صمیمی نوازنده کمانچه بر روی صحنه. در بخش ساز و آواز بهنام ابوالقاسم هم با پیانو، آواز قربانی را همراهی کرد. قربانی برای این آواز غزلی از افشین یداللهی را انتخاب کرده بود. پیش از این نیز این غزل در سریال «شب دهم» با صدای قربانی اجرا شده بود.

یک شب دلی به مسلخ خونم کشید و رفت / دیوانه‌ای به دام جنونم کشید و رفت

«ارغوان» با شعر هوشنگ ابتهاج و آهنگسازی وتنظم مهیار علیزاده قطعه دیگری از این کنسرت بود.

پایان بخش این کنسرت هم اجرای تیتراژ پایانی سریال «شب دهم» بود. شعر این قطعه را افشین یداللهی سروده است.

کنسرت «شب‌دهم» پنجشنبه و جمعه 29 و 30 آبان‌ 1393 ساعت 20 در سالن همایش‌های برج میلاد به روی صحنه رفت.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران