ترکیه آمادگی قطع حمایت از داعش را ندارد

ترکیه آمادگی قطع حمایت از داعش را ندارد

خبرگزاری تسنیم: عضو ائتلاف دولت قانون عراق درباره سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد گفت: ترکیه در شرایط کنونی آمادگی ندارد تا حمایت‌های خود را از گروه تروریستی داعش قطع کند.

سید "محمود المیالی " در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد گفت: با تشکیل دولت جدید بغداد سیاست‌های حاکم بر عراق تغییر پیدا کرد. در این راستا دولت حیدر العبادی رویکرد نوینی را در ارتباط با سیاست‌های بین المللی اتخاذ کرد و گام های متعددی در این زمینه برداشت. اولین گام این دولت ایجاد ائتلاف بین المللی علیه داعش بود. دومین گام دولت حیدر عبادی بهبودی روابط ریاض با بغداد بود. در سفرمقامات عراقی به ریاض تلاش شد تا عربستان رویکرد مثبتی درقبال بغداد اتخاذ کند و همگرایی بیشتری با عراق داشته باشد. سومین گام هم بهبودی روابط با ترکیه است تا این کشور سیاست‌های مثبتی در قبال عراق در پیش گیرد. لذا دیدار نخست وزیر ترکیه از بغداد در این راستا قابل ارزیابی است.

تلاش آنکارا برای ترمیم چهره خود

این عضو ائتلاف دولت قانون درباره علل سفر نخست وزیر ترکیه به عراق گفت: خطر داعش بخوبی در منطقه احساس می‌شود و این گروه تروریستی می‌کوشد به فعالیت‌های خود توسعه دهد و حتی دامنه آن را به کشورهای غربی بکشاند. لذا ترکیه از این واهمه دارد که مورد ماخذه قرار گیرد. بر همین اساس می‌کوشد با سفر به بغداد تصویر جدیدی از خود به نمایش بگذارد که آنکارا مخالف تروریسم است نه موافق آن. دومین علت سفر داود اوغلو به عراق این است که ترکیه می خواهد جایگاه خود را نزد افکار عمومی بهبود بخشد؛ زیرا آنکارا به خاطر حمایت‌هایی که از گروه تروریستی داعش به عمل آورده چهره منفی در نزد افکارعمومی منطقه و جهان پیدا کرده است. مثلا در جریان جنگ کوبانی داعش مرتکب جنایت های زیادی شد. این شهر کردنشین سوریه درفاصله دو کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و چند ماهی تحت محاصره و حملات شدید داعشی‌ها قرار داشت. اما ارتش ترکیه فقط نظاره‌گر جنایت‌های این گروه تروریستی بود و اجازه هیچ گونه کمک رسانی به مردم آنجا را نمی‌داد. اکنون ترکیه می‌خواهد جایگاه خود را در نزد افکارعمومی مردم منطقه و جهان اصلاح کند.

ترکیه هنوز اقدامات عملی علیه داعش انجام نداده است

این سیاستمدار عراقی در پاسخ به این سئوال" آیا پس از دیدار داود اوغلو از بغداد ترکیه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد که به ضعف بیش از بیش داعش منجر شود؟ " گفت: آنکارا تاکنون سیاست‌های عملی علیه داعش درپیش نگرفته است مقامات این کشور سخنانی که درباره این گروه تروریستی گفته‌اند که چندان مطلوب نبوده است. لذا ما شاهد سیاست‌های عملی آنکار علیه داعش نبوده‌ایم. به همین دلیل، دولت عراق خواسته که ترکیه اقدامات عملی علیه داعش انجام دهد و بغداد منتظر این است که آنکارا مستندا نشان دهد، اقداماتی را علیه داعش انجام داده است.

تنزل جایگاه ترکیهبه علت حمایت از داعش

این فعال سیاسی درباره دیدگاه برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه دیدار نخست وزیر ترکیه از عراق تحت فشار غرب صورت گرفته است، گفت: من اعتقاد به چنین چیزی ندارم.  جایگاه ترکیه بخاطر حمایت از داعش نزد افکارعمومی تنزل یافته است و اکنون می‌خواهد این جایگاه را بهبود بخشد و چهره نوینی از خود به نمایش بگذارد. به همین اساس نخست وزیر ترکیه به بغداد سفر کرد و از نخست وزیر عراق برای دیدار از آنکارا دعوت به عمل آورد و سخنانی علیه مبارزه با گروه های تروریستی مطرح کرد. اکنون دولت حیدر العبادی می‌خواهد این سخنان را محک بزند و ببیند که آیا ترکیه در راستای مبارزه با تروریست گام برخواهد داشت. یعنی ترکیه دیگر تسلیحات در اختیار گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد یا به عناصر آنها اجازه عبور از مناطق مرزی خود به داخل عراق را نمی دهد.

جدی نبودن آنکارا در مبارزه با تروریست

المیالی درپایان تصریح کرد: ترکیه در شرایط کنونی آمادگی ندارد تا حمایت‌های خود را از گروه تروریستی داعش قطع کند. برهمین اساس، فکر نمی‌کنم آنکارا در مبارزه با تروریست جدی باشد و اقدامات عملی در این راستا انجام دهد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان