راه‌اندازی دو مرکز ویژه ساماندهی متکدیان قم


راه‌اندازی دو مرکز ویژه ساماندهی متکدیان قم

خبرگزاری تسنیم: تکدی‌گری یکی از ناهنجارهای اجتماعی این روزهای جامعه است که در کشورهای توسعه‌ یافته و درحال‌ توسعه نیز رواج زیادی دارد، هرچند که عواملی مانند فقر، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و اغفال کودکان را ازجمله دلایل بروز این معضل می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، صبح زود که کارمندان برای رفتن به سرکار شتاب می‌کنند و سعی دارند از کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان های قم برای فرار از ترافیک صبحگاهی استفاده کنند، زنی که چادرش را روی صورتش کشیده و سن و سالش معلوم نیست را مشاهده می‌کنی که  از راننده‌های عبوری درخواست کمک دارد.

چند دقیقه که نگاه می‌کنی متوجه می‌شوی انگار درآمدش بد نیست که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سرمای کویری شهر، همین کوچه را به‌عنوان محل کاری ثابت در نظر دارد، آن‌قدر حضورش عادی شده است که اگر یک روز او را نبینی دل‌تنگش می‌شوی، هرچند که تاکنون چهره  در چادر کشیده‌اش را هیچ‌کس ندیده است.

در آن‌سوی شهر جوانی چهره‌اش در هم و خواب‌آلود است و لباس‌های مندرسش حکایت از اعتیادش دارد، با صدای خش‌دار کنار بیمارستان شهر ایستاده، یک عکس رادیولوژی در دست دارد، از مادر مریضش می‌گوید، از پولی که برای تأمین هزینه مادرش نیاز دارد می‌گوید و مردمی که از روی حس انسان‌دوستی به او کمک می‌کنند. نگهبان بیمارستان با خنده‌ای سرشار از تمسخر می‌گوید "دو سال است اینجا نگهبانم و این آقا هم هنوز نتوانست هزینه درمان مادر پیرش را فراهم کند"، ای‌کاش به‌جای این دست‌به‌جیب شدن‌ها مردم نگاهی به این عکس می‌انداختند، تاریخش را می‌دیدند، اصلا دقت می‌کردند که این پاکت حاوی عکس است یا نه؟

تکدی گری این روزها در قم برای برخی از افراد به شغلی نان‌ و آب‌دار تبدیل‌شده است، مردمانی که در بیشتر موارد  از احساس پاک و نوع‌دوستانه مردم شهر استفاده می‌کنند و با تکدی گری اسکناس‌هایی را از جیب همشهریان قمی برمی‌دارند و به انبوه پول‌های خود اضافه می‌کنند.

تکدی‌گری یکی از ناهنجارهای اجتماعی این روزهای جامعه است البته این ناهنجاری اجتماعی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه نیز رواج زیادی دارد، هرچند که عواملی مانند فقر، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و اغفال کودکان را ازجمله دلایل بروز این معضل اجتماعی می‌دانند. 

سایه سنگین متکدیان این روزها بر سر شهر سنگینی می‌کند، هرچند اجتماع آن‌ها گاهی اوقات به شکل‌های کاملا سازمان‌دهی شده است و با تحریک احساسات مردم و فریب آن‌ها به کسب درآمد می‌پردازند اما رواج تکدی‌گری به‌مرور قبح اجتماعی این حرکت زشت را از بین می‌برد و آثار مخربی به‌جای می‌گذارد به‌طوری‌که در فرهنگ کشورهایی مانند هند علت بازدید مناطق توریستی را حضور متکدیان در اطراف مکان‌های توریستی می‌دانند.

با گشت‌وگذار در میان الماس‌های نورانی قرآن درمیابیم که مهم‌ترین علت تکدی گری فقر و نیازمندی مطرح‌شده است و عنوان‌شده که افرادی به تکدی گری روی می‌آورند که ازنظر شخصیت، انسان‌های نامتعادل و غیراجتماعی هستند.

در آیه 273سوره بقره تاکید شده «صدقات برای آن تهیدستانی است که درراه خدا محصورشده‌اند و نمی‌توانند برای کسب درآمد در زمین سیروسفر کنند. ازآنجایی‌که خویشتن‌دارند و فقر و بی‌نوایی خویش را آشکار نمی‌سازند، کسی که از حالشان بی‌خبر است آنان را توانگر می‌پندارد و تو از نشانه‌هایشان بی‌نوایی آنان را درمی‌یابی. آنان باوجود نیازمندی شدید به اصرار از مردم چیزی نمی‌خواهند. ای مومنان هر مالی را که انفاق کنید خدا به آن دانا است».

علی‌اکبر یکی از کارمندان بانک است، او که به دیدن روزانه متکدیان عادت کرده است که به گفته وی نباید به متکدیان ذره‌ای کمک کرد زیرا آن‌ها نیازمند واقعی نیستند و نیازمندان جامعه از عزت‌نفس بالایی برخوردار هستند که در بدترین شرایط ممکن نیز حاضر نیستند غرور خود را برای دریافت سکه یا اسکناسی جریحه‌دار کنند، او معتقد است مطمئن‌ترین راه کمک به نیازمندان حمایت از کمیته امداد خمینی(ره) و سازمان بهزیستی است.

سرهنگ حمیدرضا اسدی نیز با اشاره به اینکه استان قم ازلحاظ گردشگری و زائرپذیری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، می‌گوید: همین شرایط ویژه سبب شده تا متکدیان برون‌استانی در  روزهای خاص، خود را به استان قم برسانند تا با سو استفاده از رأفت دینی و احساسات مذهبی مردم قم تکدی‌گری کنند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان قم بابیان اینکه پاک‌سازی شهر از وجود این افراد در دستور کار پلیس قرار دارد، از راه‌اندازی 2 مرکز به‌منظور ساماندهی متکدیان حرفه‌ای و همچنین ساماندهی معتادان پرخطر خبر می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی قم اشاره به آمار و شرایط کودکان خیابانی، می‌افزاید: هرسال حدود 300 تا 350 کودک خیابانی برای نگهداری به سازمان بهزیستی تحویل داده می‌شود که این افراد شرایط بد و اسفباری دارند زیرا به دلیل حضور در خیابان ممکن است در دام افراد سودجو گرفتار شوند و عواقب ناخوشایندی برای آن‌ها رقم بخورد.

وی با تاکید به بی‌مهری جامعه نسبت به این قشر، تصریح می‌کند: این کودکان با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند که سبب شده ‌تا با آسیب‌های روحی، جسمی، جنسی و تکدی‌گری مواجه شوند، بنابراین شرایط نگهداری این قشر خاص است و  سازمان بهزیستی توان نگهداری از آن‌ها را دارد.

سلیقه با اشاره به محل نگهداری این کودکان در قم، عنوان می‌کند: این بخش از جامعه دریکی از مراکز بهزیستی و با اعتبارات سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، البته سازمان بهزیستی از کودکانی که به هر دلیل خانواده آن‌ها متزلزل شده را نیز حمایت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی قم به آمار بالای کودکان غیربومی در بهزیستی، اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از بررسی‌های لازم شرایط این کودکان محرز می‌شود که بیشتر این افراد بومی قم نیستند و با پیگیری‌های سازمان آن‌ها نزد خانواده‌ها ارجاع داده می‌شوند، البته بعد از بررسی هویت اتباع خارجی آن‌ها را اداره کل اتباع خارجی معرفی می‌کنیم.

در هرجایی به تکدی گری نگاهی خاص دارند در حال حاضر در قم متکدیان از سوی شهرداری و پلیس جمع‌آوری می‌شوند و به بهزیستی قم تحویل داده می‌شوند هرچند بیشتر متکدیانی که چهره زیبای شهر را زشت می‌کنند افرادی غیربومی هستند اما بازهم این آمارهای نازیبا به نام شهر قم نوشته می‌شود.

در حال حاضر تکدی گری در کشورهای انگلستان،استرالیا و سنگاپور کاری ناپسند و غیرقانونی است اگرچه متکدیان این کشورها زندانی نمی‌شوند اما سیاستمداران این کشورها معتقد هستند که وجود قانون زندانی کردن متکدیان می‌تواند عاملی تسریع دهنده برای افزایش متکدیان باشد اما محرز است دولتمردان کشورهای شمال اروپا مانند فنلاند، سوئد و نروژ معتقد هستند که این افراد باید مجازاتی مانند حبس را تجربه کنند و زمزمه‌هایی برای منع قانونی تکدی گری در این کشور به گوش می‌رسد.

در هر جای دنیا راهی برای برخورد با این پدیده نامیمون وجود دارد امید آنکه در ایران نیز راهی برای رفع این مشکل پیدا شود، زیرا مردم ایران مردمانی مهربان هستند که دیدن صحنه‌های رقت باری همچون دیدن کودکان نیمه برهنه که تابستان و زمستان در شهر جولان می‌دهند عواطف انسان دوستانه‌شان را تحریک می‌کند.

دیدن نوزادان ازحال‌رفته‌ای که این روزها در آغوش زنان کولی با فشار انواع دارو و مخدرها گیج و ازحال‌رفته شده‌اند، دل هر آدم نوع‌دوستی را به درد می‌آورد به‌ویژه مردانی که از صبح تا غروب برای کسب لقمه‌ای روزی حلال تلاش می‌کنند با دیدن این صحنه همزادپنداری می‌کنند و با دادن اسکناسی به زن کولی سهمی از روزی زن و فرزند خود را درراهی پوچ هزینه می‌کنند.

شاید در سال‌های اخیر دولت تلاش‌های زیادی برای از بین فرهنگ تکدی گری در جامعه کرده است، اما بازهم موفقیت مطلوبی حاصل نشده که این نشان‌دهنده جدیت لازم همراه باقدرت اقناع‌کنندگی رسانه برای حل این معضل اجتماعی را کند و برخی از افکار عمومی بفهمند که روزی حلال هرگز بدون زحمت و مشقت حاصل نمی‌شود ازاین‌رو انتظار می‌رود که با تلاش نهادهای مربوطه دیگر شاهد این نباشیم که درآمد متکدیان از کارمندان پاک‌منش بیشتر باشد.

گزارش از زهرا رئیسی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon