الغنوشی: دیکتاتوری و استبداد به تونس باز نمی‌گردد

الغنوشی: دیکتاتوری و استبداد به تونس باز نمی‌گردد

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل جنبش النهضه تونس در مصاحبه با روزنامه الشرق الأوسط عربستان گفت: امیدواریم که نتایج انتخابات در دور اول مشخص شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، راشد الغنوشی دبیرکل جنبش النهضه تونس در مصاحبه با روزنامه الشرق الأوسط عربستان تاکید کرد: دیکتاتوری هرگز به تونس باز نخواهد گشت و گذشته بار دیگر تکرار نخواهد شد.

تونس نیازمند توافق و تفاهم است نه درگیری

وی با اشاره به اینکه تونس در این مرحله نیازمند منطق توافق و تفاهم است نه منطق درگیری، افزود: حزب النهضه که در انتخابات پارلمانی در جایگاه دوم قرار گرفته است، برای کار با دولت جدید آینده در تونس آماده است.

غنوشی درباره ترس و نگرانی‌ها از تکروی حزب نداء تونس در حکومت در صورت پیروزی السبسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: من از این موضوع ترسی ندارم، زیرا اصولا هیچ زمینه‌ای برای تحقق چنین امری مهیا نیست و مردم تونس فرصت تک روی و انحصار در قدرت را به هیچ یک از دستگاه‌های حاکمیتی نمی‌دهند. شهروند تونس از بازگشت تک حزبی و لو به صورت فرمایشی بیمی‌ ندارد.

امکان مشارکتمان در یک دولت توافقی وجود دارد

رهبر حزب النهضه درباره اوضاع سیاسی در تونس پس از انتخابات ریاست جمهوری و امکان همکاری حزب متبوعش با حزب نداء تونس که در انتخابات پارلمانی در مکان اول قرار گرفته است، گفت: من پیشنهاد همکاری و مشارکت در دولت آینده را با حزبم مطرح کرده ام و اعضای حزب این موضوع را بررسی می‌کنند و  امکان مشارکت ما در یک دولت توافقی وجود دارد، اما اگر چنین چیزی روی ندهد، حزب النهضه در صف معارضان دولت قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر موضع این حزب مبنی بر عدم حمایت از نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت: ما این موضع خود را به منظور حفظ منافع دموکراسی اتخاذ کرده ایم و هیچ زد و بند و توافقی در این زمینه نیست که در خفا صورت گرفته باشد، بنابراین ما به خاطر حفظ منافع تونس، همه تجارب مراحل انتقال دموکراتیک در کشورهای عربی و غیر عربی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حکومیت اکثریت 50 درصدی، برای نظام‌های با ثبات کفایت می‌کند.

غنوشی گفت: مأموریت بزرگ ما دوری از خطر بازگشت به دیکتاتوری و فروپاشی کشور و وقوع جنگ داخلی در کشور است.

امیدواریم نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص شود

غنوشی درباره اینکه اینکه امکان دارد حزب النهضه در مرحله دوم انتخابات از نامزدی حمایت کند، گفت: امیدواریم که نتایج انتخابات در دور اول مشخص شود.

مردم تونس فرصت تک روی را به حزب نداء تونس نمی‌دهند

دبیر کل حزب النهضه در پاسخ به این سؤال که آیا شما نمی‌ترسید که الباجی قائد السبسی رهبر حزب نداء تونس در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، شما را به صورت تدریجی و با سرعت، کنار بگذارد ،گفت: ارزیابی ما این است که بت‌ها افتاده اند و بت‌های تک حزبی دیگر هرگز باز نخواهند گشت. انتخابات دروغین و تضمین موفقیت حدود صد درصدی رئیس‌جمهور دیگر باز تکرار نخواهد شد. مهم این است که رسانه‌ها آزاد باشند و روند دموکراسی ادامه داشته باشد. به نظر من حتی اگر حزب ندای تونس در انتخابات پیروز شود، ملت فرصت تک روی را به این حزب نمی‌دهند.

مسئولیت ما این است که برای مخالفانمان مانع ایجاد نکنیم

رهبر حزب النهضه در ادامه با اشاره به این که توافق بین دو حزب یا چند حزب به معنای پختگی دموکراتیک در کشور است، گفت: مردم تونس دو حزب بزرگ را انتخاب کرده اند و اگر یکی از آنها حکومت کند و دیگری مخالف باقی بماند، این به معنای دموکراسی عادلانه است. مسئولیت ما این است، برخلاف موانعی که مخالفان قبلا برای ما مانع ایجاد کردند، ما در کار آنها مانع ایجاد نکنیم.

غنوشی درپاسخ به این سؤال که عکس العمل شما در صورت ممنوعیت حجاب و دیگر مظاهر اسلامی که برخی از رهبران حزب نداء تونس خواهان آن هستند، چیست، گفت: این دوره  به پایان رسیده است و اینک دولت قانون در بین ما حاکم است و از هر اقدام غیر قانونی جلوگیری خواهد شد. تونس جامعه‌ مدنی قوی، دستگاه قضایی مستقل دارد. بنابراین تونس هیچ مجالی برای استبداد وجود ندارد، زیرا ملتی که مستبدان را سرنگون کرد در صحنه هستند.

تروریسم در تونس از آثار به جا مانده از دوره نظام سابق است

رهبر حزب النهضه در پاسخ به این سؤال که انگیزه اصلی تونسی‌ها در پیوستن به جنگ در سوریه چیست و چرا تعداد جنگجویان تونسی در سوریه به 3000 نفر رسیده و تونس از این لحاظ در صدر کشورهای دنیا است، گفت: این امر حقیقتا تاسف بار است. تروریسم از ثمرات انقلاب نیست، بلکه از آثار به جا مانده از عهد نظام سابق است که بسیاری را به زندان افکند. من در این موضوع که تعداد تونسی‌ها در داعش و سوریه و عراق به سه هزار نفر رسیده مشکوکم زیرا ارگان‌های رسمی هیچ آمار مشخصی در این زمینه ارائه نکرده اند و ما امیدواریم که ریشه تروریسم در تونس بخشکد.

گروه‌های درگیر در لیبی باید به گفتگو روی بیاورند

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اوضاع لیبی نیز گفت: گروه‌های درگیر در لیبی باید بدانند که مشکل سیاسی است، بنابراین باید به گفتگو و مذاکره روی بیاورند و باید هیچ گروهی از این گفتگوها کنار گذاشته نشوند. مشکل لیبی این است که برخی بر این باورند که یک گروه معین می‌تواند قدرت را در اختیار داشته باشد و معارضان را کنار بگذارد و این همان راهی تاریک است که به بن بست کشیده می‌شود.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان