انقلاب بر دوش مدافعان‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد

انقلاب بر دوش مدافعان‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انقلاب بر دوش مدافعان‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد و طبیعی است که اگر دل مدافعین نظام را برنجانیم، انقلاب از حرکت باز می‌ماند و این دقیقا همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

مهدوی‌زادگان گفت: باید دیدگاهمان نسبت به این مفهوم جبهه‌بندی که یک طرف آن دوست و طرف دیگرش دشمن قرار دارد را وسعت و توسعه بدهیم. باید این دید را وسیع‌تر از جبهه‌های نظامی تصور کنیم. این جبهه در هر عرصه‌ای اعم از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پدیدار می‌شود. چه بسا مسئله شناسایی دوست و دشمن در زمینه فرهنگی دشوارتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با صدور حکمی، بر مدیریت راهبردی چالش‌های حوزه فرهنگ با «استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها»، «مهار تهدیدها و آسیب‌ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه‌ی هوشمندانه با معارضه‌های مهاجمان و ستیزه‌گران» به‌عنوان تکالیف اصلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند.

ایشان همچنین 7 اولویت کاری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آنها، مواجهه فعال و مبتکرانه با جبهه‌بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود آن، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری، و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور بویژه تحول در علوم انسانی را مشخص کردند.

حجت‌الاسلام داود مهدوی‌زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دیدگاه‌ خود را در خصوص تبیین برخی از فقرات مطرح شده در حکم اخیر مقام معظم رهبری به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد که در ادامه می‌آید:

نباید وجود دشمن فرهنگی را نادیده بگیریم

مباحثی که در این حکم اخیر رهبری به شورای‌عالی مطرح شده، همیشه جزء اندیشه‌ها و دغدغه‌های حضرت آقا است؛ اینکه نباید هیچ‌وقت وجود دشمن را فراموش کرد، زیرا دشمن به هیچ‌وجه بیکار نمی‌نشیند و دست از توطئه‌های خود برنمی‌دارد، پس ما هم نباید آنها را نادیده بگیریم و فراموششان کنیم.

اینکه تصور کنند، شرایطی محیا می‌شود و تمام اختلاف‌ها از میان برداشته خواهد شد و همه دوستانه برخورد می‌کنند و دیگر هیچ دشمنی وجود ندارد، اصلا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ زیرا اساسا دنیا این‌گونه است که عالم دنیوی، عالم تعارضات و تنازع است و از این رو طبیعی است که دوست و دشمن، موافق و مخالف را پدید می‌آورد. به عقیده من این موضوع یکی از اصول راهبردی مقام معظم رهبری است که نباید وجود دشمن را نادیده بگیریم.

شناسایی دوست و دشمن در حوزه فرهنگ دشوارتر از دیگر حوزه‌ها است

باید عرض کنم که تلقی عده‌ای از دشمن، دشمن نظامی است، لذا وقتی که می‌خواهیم دشمن را تصور کنیم در جبهه‌های نظامی آنها را تعریف می‌کنیم؛ یعنی دشمن را به گونه‌ای مسلحانه که در تهاجم به مرزها و حدود زمینی دولت‌ها هستند، فرض کردیم. در حالی که حضرت آقا این توجه را می‌دهند که جبهه دوست و دشمن تنها در منازعات سرزمینی و نظامی نیست.

باید دیدگاهمان نسبت به این مفهوم جبهه‌بندی که یک طرف آن دوست و طرف دیگرش دشمن قرار دارد را وسعت و توسعه بدهیم. باید این دید را وسیع‌تر از جبهه‌های نظامی تصور کنیم. این جبهه در هر عرصه‌ای اعم از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پدیدار می‌شود. چه بسا مسئله شناسایی دوست و دشمن در زمینه فرهنگی دشوارتر است.

اقتضائات برخورد با دشمن جاهل و دشمن آگاه

ببینید! با توجه به بخش اصلی فرمایشات حضرت آقا با عنوان این نکات «با توجه به جبهه‌بندی جدی میان هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود با انگیزه آن، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید با برخورد فعال و مبتکرانه با این جبهه‌بندی آشکار فرهنگی، دلبستگان فرهنگ دینی و انقلابی را در داخل و خارج کشور دلگرم و امیدوار و مطمئن و معارضان را نگران و ناامید کند.» دلگرم کردن طرفداران که ایشان بیان فرمودند سخن عقلانی و فطری است، یعنی معقول نیست که کارگزار حکومتی دل دشمن را شاد کند و دل دوست نظام را ناراحت.

این موضوع که دل دشمن را شاد کنیم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اگر کسی این کار را انجام دهد از این دو حالت خارج نیست، یا اینکه این شخص یا گروه که دشمنان را شاد می‌کند و دل موافقین نظام را می‌رنجاند، اساسا نیروی نفوذی در درون نظام هستند که اصلا هیچ تعهدی به این نظام ندارند و برای این به درون نفوذ کردند که نظام را به فروپاشی بکشانند. یا اینکه این گروه یا اشخاص نسبت به مسائل و امور آگاهی ندارند و به نوعی جاهل هستند و نمی‌دانند این کاری را که انجام می‌دهند، دل دشمنان را شاد می‌کنند.

بر همین اساس با این دو گروه نمی‌توان به یک شکل رفتار کرد، با کسی که جاهل است باید برخورد علمی شود یعنی آن را دعوت به بحث و گفت‌وگو کرد تا از جهل خود خارج شود و به فهم و حقیقت مطلب برسد، باید به او تذکر داد که این کارهای فرهنگی که انجام می‌دهید به جای آنکه نفع و سودی برای نظام داشته باشد به نفع دشمنان است. پس باید به نوعی آنان را آگاه کرد.

اما آن کسی که عامدانه این کار را انجام می‌دهد و در واقع خط براندازی نظام را هدف خود قرار داده است، با این شخص دیگر معنا ندارد که کار علمی انجام دهیم. زیرا که آگاه به عمل خود است و می‌داند که انجام دادن آن کار نه تنها به نفع نظام نیست، بلکه به نظام ضرر می‌رساند. پس نسبت به این گروه و اشخاص باید اقدام عملی انجام داد تا آنها را از درون نظام خارج کرد. تا نتواند به صورت عامدانه برای براندازی نظام کاری را از پیش ببرد.

انقلاب بر دوش مدافعان‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد

البته در این زمینه شاخص‌های مختلفی را می‌توان برشمرد، اولین شاخص اینکه با توجه به تصمیمات مسئولان فرهنگی که در زمینه فرهنگ اتخاذ می‌کنند این تصمیمات تا چه اندازه با اصول اساسی نظام که مشخصا در قانون اساسی آمده است و یا در کلام مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، همسویی دارد.  دیگر شاخص این است که باید به نتیجه عمل تصمیم‌گیری‌ها توجه کرد و آن را مورد نقد و بررسی قرار داد که آیا این تصمیم‌گیری‌ها به سود نظام تمام شده است یا به نفع دشمنان بوده. مثلا کتابی که منتشر می‌شود یا فیلمی که ساخته می‌شود بیشتر هدف تبیین و اشاعه فرهنگ اسلام و دفاع از انقلاب اسلامی را دارد، یا در مقابل از دشمانان نظام دفاع می‌کند و به نوعی سیاه‌نمایی می‌کند.

شاخص خیلی مهم‌تری که در کلام حضرت آقا هم وجود دارد، دل‌رنج شدن مدافعین انقلاب است؛ گاهی می‌بینیم مدافعین انقلاب بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت نظام و انقلاب اسلامی هستند و خالصانه از کشور خود دفاع می‌کنند، اما مسئولان فرهنگی ما دستورالعمل‌هایی اتخاذ می‌کنند که مدافعین انقلاب دل‌نگران می‌شوند. ما باید مدافعین انقلاب و نظام را دریابیم و بیشتر به آنها توجه کنیم؛ دلیل مقام معظم رهبری بسیار واضح است، نظام و انقلاب اسلامی بر دوش مدافعین‌اش به حیات خود ادامه می‌دهد. یعنی نیروهای فکری که انقلاب را به جلو می‌برند و نمی‌گذارند کوچک‌ترین خدشه‌ای به آن وارد شود، اما دشمنان قصد متوقف کردن نظام و انقلاب را دارند، طبیعی است اگر دل مدافعین نظام را برنجانیم، انقلاب از حرکت باز می‌ماند و این دقیقا همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. لذا ایشان تاکید داشتند که باید به مدافعین نظام و انقلاب بیشتر بها دهیم و توجه کنیم.

به صراحت می‌گویم، مدافعین انقلاب به جهت خلوصی که در خدمت کردن به نظام و رهبری دارند هیچ چشمداشت مادی ندارند، به همین علت برای کارگزاران فرهنگی ما هزینه چندانی ایجاد نمی‌کنند. یعنی یکی از مشخصات آنان این است که برای نظام پرهزینه نیستند، همین که کارگزار فرهنگی به طرفداران نظام و انقلاب احترام بگذارد و اسباب ادامه کارشان را فراهم کند این شادی در دل آنها به وجود می‌آید که به راه اصیل خودشان ادامه دهند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران