ابلاغ و تخصیص اعتبار احیای دریاچه ارومیه همزمان انجام می‌شود

ابلاغ و تخصیص اعتبار احیای دریاچه ارومیه همزمان انجام می‌شود

خبرگزاری تسنیم: نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: تاکنون اعتبار احیای دریاچه ارومیه ابلاغ نشده ‌و ابلاغ و تخصیص این اعتبارات به صورت همزمان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازارومیه، چندی پیش محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت از تصویب بودجه احیای دریاچه ارومیه به مبلغ 729 میلیارد تومان خبر داد که سبب امیدواری مردم در منطقه آذربایجان شد.

دست اندرکاران امور دولتی می دانند که تصویب یک موضوع در دولت که نیازمند حجم وسیعی از اعتبارات است یک بحث است و موضوع ابلاغ و تخصیص اعتبارات ان هم بحث جداگانه ای ست و از همین روست که هنوز اتفاق خاصی در حوزه تخصیص منابع مورد نیاز برای دریاچه ارومیه رخ نداده است.

در گفت‌گوی تفصیلی پیش رو خبرنگار تسنیم جویای اعتبار ابلاغی احیای دریاچه ارومیه از معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی و نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه به همراه برخی موضوعات در ارتباط با این دریاچه شده است که مشروح آن درپی می آید.

تسنیم:آیا خبری از ابلاغ اعتبار احیای دریاچه ارومیه به دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی شده است؟

بهادری: تا کنون هیچ خبری در این مورد به اطلاع استان نرسیده و چنانچه ابلاغی صورت می گرفت خبر آن به استانداری داده می‌شود.

بنا به اعلام مسئولان ستادی و دولت، ابلاغ اعتبارات احیای دریاچه ارومیه همراه با تخصیص خواهد بود و مقرر شده است اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به صورت مرحله ای تخصیص یابد و در مرحله نخست 30 درصد آن تخصیص می یابد.

تسنیم: پیام شما به نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه چیست؟

بهادری: یک نگرانی از سوی ما وجود دارد که آیا دستگاه های اجرایی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه قادر به هزینه کرد اعتبارات مورد نظر خواهند بود.

بدین منظور دستگاه های اجرایی بایستی قبل از تخصیص اعتبارات احیای دریاچه ارومیه قراردادهایی در رابطه با پروژه های مربوطه با دستگاه های اجرایی خود منعقد کنند چرا که وظایف این دستگاه ها تنها به عقد قرارداد خلاصه نمی شود و تعیین مشاور و مواردی مربوط به آن از اقداماتی است که باید از اکنون دنبال شوند.

تسنیم:نظرتان در رابطه با برداشت نمک در سواحل دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی چیست؟ آیا بهتر نیست با توجه به ظرفیت اشتغالزایی و درآمدزایی که از این ناحیه به استان تعلق می‌گیرد زمینه‌های بهره‌برداری از نمک دریاچه در خود استان ایجاد شود؟

بهادری: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نمک برداشت شده از سوی آذربایجان شرقی به صورت صنعتی است و در عین حال برداشت های سنتی از سوی دو استان نیز انجام می گیرد.

ولی به نظر می رسد که باید برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات ناشی از این برداشت ها باید بر اساس دستورالعملی مشخص انجام شود و این نیز مربوط به سازمان محیط زیست  و صنعت و معدن می شود و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم مقرر بود در این زمینه تفاهم نامه ای میان این دو سازمان تهیه شود.

دریاچه ارومیه سخاوتمند است ولی این سبب نمی شود که به هر نحوی منابع آن برداشت و بستر دریاچه ارومیه تخریب شود، نیاز است محدوده ای خاص از دریاچه ارومیه برای برداشت نمک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شود عناصر نمک دریاچه ارومیه قابلیت تامین نیاز جهانی را دارد و در بسیاری از موارد نیز می تواند به مصارف بهداشتی برسد.

آنچه که در این میان مهم است این است که تلاش کنیم تا از نظرات کارشناسی مسئولان برای توسعه استان بهره گیریم، نیاز است بررسی شود که تاکنون چه میزان از اراضی کشاورزی استان به روش سنتی  و چه میزان به روش صنعتی آبیاری می شود.

متاسفانه در عصر حاضر که دنیا به سمت تکنولوژی پیش می رود کشاورزی در آذربایجان غربی بسیار از روش های صنعتی فاصله دارد و نگاه سنتی بر آن حاکم است که باید بیشترین تمرکز در احیای دریاچه ارومیه بر صنعتی سازی کشاورزی در آذربایجان غربی معطوف شود.

اینکه نمک دریاچه ارومیه را چه کسی برداشت می کند مواردی چالش برانگیز هستند و باید در مورد دریاچه ارومیه مسائل سیاسی و چالش زا مطرح نشود.

تسنیم:با توجه به بارندگی هایی که اخیرا در استان اتفاق افتاده است آخرین تراز سطح دریاچه ارومیه به چه میزان رسیده است؟

بهادری: سطح تراز دریاچه ارومیه امروز برابر با 1240 و 43 صدم متر است که نسبت به همین روز در سال گذشته 1 سانتی متر افزایش سطح داریم و همین که نسبت به سال گذشته با افت سطح تراز دریاچه ارومیه مواجه نیستیم جای امیدواری است.

در حالت کلی بنده احساس خوبی نسبت به روند احیای دریاچه ارومیه دارم چرا که دولت تلاش خود را در این زمینه می کند و مسئولان استانی هم پیگیر موضوع هستند.

تسنیم:نتایج پروژه های فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه به کجا رسید؟

بهادری: جمع بندی این طرح ها بر عهده آقای عطاپور، دبیر کمیته فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه است اما آخرین اطلاعاتی که در این باره دارم این است از سوی نهادهای فرهنگی آذربایجان غربی تا بیش از 50 میلیارد تومان پروژه فرهنگی پیشنهاد شده است و این رقم بسیار بالاتر از رقم اعتبار فرهنگی احیای دریاچه ارومیه است.

تسنیم: به نظر شما کدام دستگاه اجرایی تاثیر بیشتر در حوزه فرهنگ می‌تواند بر احیای دریاچه ارومیه داشته باشد؟

بهادری: اطلاع رسانی هایی که از صدا و سیمای آذربایجان غربی و دیگر رسانه ها انجام می شود در این زمینه بسیار موثر است در عین حال جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه ای نیز در این زمینه بسیار خوب می توانند نقش آفرینی کنند چرا که مردم روستا 30 برابر بیشتر از مردم شهر آب مصرف می کنند و نیاز است از سوی دستگاه هایی که با آنها در ارتباطند مدیریت مصرف آب فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon