اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از سقوط دیکتاتور تونس آغاز شد

اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از سقوط دیکتاتور تونس آغاز شد

خبرگزاری تسنیم: اولین انتخابات ریاست‌جمهوری تونس بعد از برکناری «بن علی» در مراکز رأی گیری سراسر این کشور آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اولین انتخابات ریاست جمهوری تونس بعد از برکناری «بن علی» دیکتاتور فراری این کشور، در مراکز رأی گیری سراسر این کشور آغاز شد. انتخابات تنها در یک روز در داخل تونس برگزار می شود، مراکز رای گیری از ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان باز و ساعت 18 بسته خواهد شد.(پایان دوره انتقالی و رونمایی از رئیس منتخب؛ رقابت ماراتنی در تونس برای رسیدن به کارتاژ)

جمع آوری آرا از تونسی های مقیم خارج از کشور نیز از روز جمعه به مدت سه روز آغاز شده است و امروز یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

درهمین حال، دولت تونس بر آمادگی بالای دستگاه های امنیتی و نظامی برای تامین امنیت روند انتخابات تاکید کرد. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ساعات باقی مانده قبل از پایان مهلت تبلیغات از مردم خواستند تا به طور گسترده در انتخابات شرکت کنند.

تعداد واجدان شرایط در این انتخابات

هیئت عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد که همه مقدمات و کارهای ویژه انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است و بیش از 5 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن امروز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود از بین 23 نامزد به پای صندوقهای رای گیری می روند.

هیئت عالی مستقل انتخابات تونس پنج میلیون و 200 رای دهنده تونسی را که ثبت نام کرده اند، به  حضور در پای صندوق‌های انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید کشور فراخواند. این در حالی است که جمعیت تونس، 11 میلیون نفر است.

آمار هیئت عالی مستقل انتخابات تونس حاکی از این است که گروه سنی 18-40 سال 67 درصد رای دهندگان را تشکیل می دهند و تعداد آنان بالغ بر سه میلیون و 400 هزار نفر است، به این ترتیب بیشتر رای دهندگان را جوانان تشکیل می دهند.

میزان رای دهندگان زن و مرد تقریبا برابر است و هر یک 50 درصد رای دهندگان را تشکیل می دهند.

بیشتر رای دهندگان در چهار استان هستند که علاوه بر پایتخت عبارتند از منوبه، اریانه و بن عروس و پس از آن حوزه انتخاباتی صفاقس یک و صفاقس دو در جنوب و  نابل در شرق قرار دارد.

رقابت 23 نامزد برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری

23  نامزد از جمله منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی که دوره او رو به پایان است، در انتخابات ریاست جمهوری تونس با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

برخی از وزرای دوره زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری، رئیس یک باشگاه ورزشی، یک زن در بین نامزدهای انتخابات دیده می‌شوند.  ناظران می‌گویند که به احتمال زیاد رقابت بین "الباجی قائل السبسی" رئیس حزب نداء تونس و "المنصف المزروقی" رئیس جمهور کنون و "حمه الهمامی" نامزد جبهه خلق باشد.

معروف ترین نامزدهای انتخاباتی عبارتند از:

المنصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی

الباجی قائد السبسی، بنیانگذار و رئیس حزب نداء تونس

سلیم الریاحی تاجر ثروتمند و رئیس باشگاه فوتبال

حمة الهمامی عضو ارشد جبهه مردمی

کمال مرجان آخرین وزیر خارجه رژیم زین العابدین بن علی

مراکز دست اندرکار رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری تونس با بررسی دیدگاه و رویکردهای رای دهندگان، پیش بینی کردند که این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

با این حال گفته می شود در بین این نامزدها السبسی 87 ساله بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد و حزب او در انتخابات پارلمانی که در اکتبر گذشته برگزار شد از النهضه پیشی گرفت و با کسب 85 کرسی پیروزی را از آن خود کرد. السبسی از طرف مخالفان به تلاش برای روی کار آوردن نظام سابق متهم است.

حزب اسلامگرای النهضه که حزب وی در انتخابات اخیر با کسب 69 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت در این دور از انتخابات نامزدی معرفی نکرده ولی از مردم خواسته است که به طور گسترده در انتخابات مشارکت داشته باشند.

برای آشنایی با یکایک نامزدها اینجا را کلیک نمائید.

نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس

انتخابات ریاست جمهوری تونس برای اولین بار پس از انقلاب مردمی که به سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی منجر شد، با حضور پرتعداد نامزدها برگزار می‌شود تا تونسی ها شاهد یک رقابت سنگین و نفسگیر در کشورشان باشند.

بر اساس فصل 111 قانون انتخابات تونس، رئیس جمهوری تونس باید بر اساس اکثریت مطلق آراء انتخاب شود و در صورتی که هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق آرای رای دهندگان را در دور نخست کسب نکنند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود و دور دوم هم طی دو هفته پس از اعلام نتایج دور نخست برگزار خواهد شد.

بر اساس فصل 112 قانون انتخابات، دو نامزدی که بیشترین تعداد آرا را در دور نخست انتخابات کسب کرده باشند، به دور دوم انتخابات راه می یابند و تمام این رویدادها باید بر اساس فصل 148 احکام دوره انتقالی در قانون اساسی تا پیش از پایان سال 2014 میلادی انجام شود.

احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم

چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از نامزدها در دور اول پیروز نشود، دور دوم در دسامبر آینده برگزار خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

از زمان استقلال تونس از فرانسه در سال 1956 تا اعتراض های مردمی در سال 2011 فقط دو رئیس جمهور زمام قدرت را در تونس در اختیار داشتند که عبارتند از حبیب بورقیبه که به دست زین العابدین بن علی نخست وزیر وقت در سال 1987 سرنگون شد و سپس خود بن علی از آن زمان تا 14 ژانویه 2011 ریاست جمهوری را در دست گرفت.

برقراری امنیت انتخابات تونس با 38هزار نظامی

سخنگوی وزارت دفاع تونس از تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه با به کارگیری نزدیک به 38هزار نظامی خبر داد.

بلحسن الوسلاتی سخنگوی وزارت دفاع تونس اعلام کرد: وزارت دفاع 38 هزار نظامی برای برقراری تامین انتخابات ریاست جمهوری که قرار است یکشنبه برگزار شود، اختصاص داده است.

وی افزود: نیروهای واکنش سریع هوایی، زمینی و دریایی نیز از بیم هر اقدام احتمالی در تامین امنیت انتخابات مشارکت خواهند کرد.

الوسلاتی گفت: اوضاع امنیتی در کشور فراهم بودن همه شرایط برای برگزاری موفق انتخابات را طلب می‌کند.

نظارت 50 هزار نفر بر مراکز اخذ رای

 کمیته عالی انتخابات تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری تونس در داخل کشور 50 هزار نفر بر مراکز رای‌گیر نظارت می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیته عالی انتخابات تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری تونس در داخل کشور حدود 50 هزار نفر مسئولیت نظارت بر مراکز رای گیری را بر عهده دارند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت