کری با وزرای خارجه کانادا و ترکیه هم درباره برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرد

کری با وزرای خارجه کانادا و ترکیه هم درباره برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرد

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا وزرای خارجه کانادا و ترکیه را به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین، جان کری وزیر خارجه آمریکا جان برد وزیر خارجه کانادا و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را نیز به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران قرار داد.

وزیر خارجه آمریکا ساعتی پیش نیز در همین رابطه کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد.

جان کری در تماس‌های تلفنی خود با «الشیخ عبد الله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات، «الشیخ صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت، «الشیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة» وزیر خارجه بحرین و «خالد بن محمد العطیه» وزیر خارجه قطر راه‌های برداشتن موانع بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران را بررسی کرده است.

تقریباً یک سال از توافق موقت ژنو که در آن ایران و گروه 1+5 بر اساس "برنامه اقدام مشترک" پذیرفتند که برنامه هسته‌ای ایران به‌ازای تسهیل برخی تحریم‌ها محدود شود می‌گذرد. و اکنون تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به‌ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در وین، پایتخت اتریش، حضور یافته تا برای آخرین بار پیش از پایان ضرب‌الاجل 3 آذر (24 نوامبر) به گفت‌وگو با شش قدرت جهانی بپردازند.

رسانه‌ها و کارشناسان امر گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره نتایج این مذاکرات مطرح می‌کنند، اما احتمال دستیابی به نوعی توافق نسبی توأم با تمدید گفت‌وگوها بیشترین رأی صاحب‌نظران را به خود اختصاص داده است.

از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران به‌نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.

اختلافات در حوزه‌های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته‌ای ایران و نیز بازرسی‌ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دور پیشین مذاکرات که در مسقط، پایتخت عمان برگزار شده بود، از همه دعوت کرده بود که برای آگاهی از نتیجه مذاکرات تا هفته جاری و گفت‌وگوهای وین صبر کنند. اکنون این مذاکرات شروع شده‌اند و خبرنگاران اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین خوانندگان را در جریان لحظه به لحظه تحولات مذاکرات هسته‌ای قرار خواهند داد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت