یک آیه قرآن بخوانیم؛ «مردگانِ زنده»


یک آیه قرآن بخوانیم؛ «مردگانِ زنده»

خبرگزاری تسنیم:قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است . روزانه یک آیه از قرآن و نکات پیرامون آن منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، خداوند در سوره فاطر آیه 22 می فرماید:

  اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاء وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ»

 
    و نه زندگان یکسانند و نه مردگان. همانا خدا هر که را بخواهد شنوا مى‏ کند و تو کسانى را که در گورهایند شنوا نتوانى کرد

***

در تفسیر مجمع البیان آمده است:

وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ
و هرگز زندگان و مردگان نیز با هم برابر نمى‏ باشند.
به باور پاره‏اى منظور این است که ایمان‏ آوردگان و توحیدگرایان با کفرگرایان و مشرکان برابر نیستند.
امّا به باور پاره‏اى دیگر منظور این است که دانشوران و مردم نادان یکسان نمى‏ باشند.
و از دیدگاه برخى منظورِ قرآن این است که: هان اى مردم! همان گونه که نابینا و بینا، و سایه آرامبخش با گرماى سوزان، و تاریکى‏ ها با روشنایى، با هم همشکل و همانند و داراى یک اثر و فایده نمى‏ باشند، درست همین گونه پرستش خداى یکتا با پرستش‏ هاى ذلت‏بار و شرک ‏آلود، و انسان‏هاى توحیدگرا و با ایمان، با کفرگرایان، و حق با باطل و بیداد، و دانشمندان با مردم نادان، برابر و یکسان نیستند؛ و این نمونه‏ ها در این آیات براى مثال و روشنگرى این حقایق آمده است.
إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشَاءُ
بى‏ گمان خدا به هرکس که بخواهد بر او لطف ورزد و توفیق رشد و سرفرازى ارزانى دارد، او را شنوا ساخته و به شنیدن این آیات سود مى‏ بخشد.
روشن است که منظور نفى شنیدن آیات به وسیله کفرگرایان و حق‏ ستیزان نیست، بلکه نفى شنیدن سودبخش و شنیدن با گوش جان است؛ چرا که آنان به ظاهر آیات خدا را از زبان پیامبرش مى‏ شنیدند امّا بدان جهت که در اندیشه شناخت حق و ایمان به آن نبودند، این شنیدن برایشان سودبخش نبود.
وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ
و تو اى پیامبر! همان گونه که نمى‏ توانى مردگان را که در گورها خفته ‏اند شنوا سازى و دعوت آسمانى ‏ات را به گوش آنان برسانى، درست همان گونه نخواهى توانست با شنواندن این آیات به کفرگرایان و حق‏ ستیزان به آنان سودى برسانى و به راه حق و نیک‏بختى رهبریشان کنى؛ چرا که آنان آیات قرآن را با گوش جان نمى‏ شنوند و حق را نمى‏ پذیرند و در اندیشه آن هم نیستند.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon