باهنر: به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعتماد جدی داریم

باهنر: به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعتماد جدی داریم

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل جامعه مهندسین با ارائه تحلیلی از مذاکرات هسته ای گفت: ما نگران موضوع نیستیم و دلیل این موضوع رصدهای دقیق و اعتماد جدی به تیم مذاکره کننده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه مهندسین در نشست ماهانه جام با اشاره به هفته بسیج اظهار داشت: امروز اگر استقلال، آزادی و اقتدار داریم، مدیون بسیج و روحیه بسیجی نیروهای مسلح ما است؛ سازندگی و دفاع از مواضع انقلاب و در همه این صحنه‌ها ردپای بسیجی را مشاهده می‌کنید.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: یکی از مباحث و دغدغه‌ها و دلواپسی‌های حاضران در جلسه، مقوله گفت‌وگوهای ایران با 1+5 است چرا که به تاریخ پایانی مذاکرات سوم آذرماه نزدیک شدیم.

دبیرکل جامعه مهندسین با اشاره به آخرین نشست ایران با 1+5 افزود: آمریکا در مقدار زیادی از مباحثی که پیشرفت کرده بودیم و به نقطه سکون و تفاهم می‌رسیدیم به عقب بازگشت و به اصطلاح به نقطه سرخط رسید. حالا اینکه قصد آنها از این موضوع چه بود را مطرح می‌کنم.

باهنر افزود: آمریکایی‌ها بحثی را مطرح کردند و آن این بود که ما مشکلات داخلی داریم و جمهوری خواهان در داخل کشور مسلط شده‌اند و باید به تفاهم برسیم تا کنگره و سناتورهای جمهوری خواه رضایت دهند. بنابراین آمریکا این موضوع را بهانه‌ای قرار داد تا به جمهوری اسلامی سخت تر بگیرد.

وی با بیان اینکه شانس موفقیت مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، گفت: دموکرات‌ها نیز نیاز به توافق خوب دارند تا شاید این مسئله برگ برنده آنها در مسائل داخلی باشد.

دبیرکل جامعه مهندسین با اشاره به تحلیل‌های موجود در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: سه تحلیل در این زمینه وجود دارد؛ یا کل مذاکرات تعلیق می‌شود که احتمال این تحلیل ضعیف است، یا در تحلیل دوم به تفاهم جامع یا کلی گویی می‌رسند و زمان دیگری را برای بحث جزئیات مشخص می‌کنند که احتمال واقعی شدن این موضوع بیشتر وجود دارد.

باهنر ادامه داد: حالت سوم این است که به تفاهم برسند ولی 5 الی 6 سال ایران و 1+5 کاری با هم نداشته باشند که احتمال آن ضعیف است. ما ضمن حمایت و دعا برای تیم مذاکره کننده، رصدها را انجام می‌دهیم و این نگرانی نباید میان فعالان سیاسی وجود داشته باشد که تیم مذاکره کننده تعهدی بدهد که نظام آن را قبول نداشته باشد و ما نگران این موضوع نیستیم و دلیل این موضوع رصدهای دقیق و اعتماد جدی به تیم مذاکره کننده است.

وی گفت: مذاکره کنندگان اینگونه نیست که از خطوط قرمز عبور کنند چرا که امکان عقلی و عملی آن وجود ندارد.

دبیرکل جامعه مهندسین در خصوص وزیر پیشنهاد علوم اظهار داشت: متأسفانه معرفی وزرای پیشنهادی به دور خسته کننده و باطل کشیده شده بود و نیروهایی که معرفی می‌شدند، کپی هم بودند البته آدم‌های خوب و متدین و عالمی بودند اما ظرفیت لازم برای تصدی پست وزارت علوم را نداشتند.

باهنر با اشاره به معرفی فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: آقای فرهادی به تمامه از جنس آنها نیست؛ البته خواستگاه او اصلاح طلبی است و ما توقع نداشتیم که رئیس جمهوری که بحث اعتدال را مطرح کردند، در وزارت علوم نیروی اصولگرا قرار دهند ولی اگر او اصلاح طلب بود، باید اصلاح‌طلبی خوش‌خیم بود.

وی یادآور شد: البته برنامه آقای فرهادی به صورت شفاف و روشن در جلسات مجلس با وی مشخص شود چرا که موضع مجلس در مورد 5 وزیر قبلی روشن بود؛ مجلس این نظر را دارد که با مسئله بورسیه‌های غیرقانونی برخورد شود. البته این سخن به این معنا نیست که جوانان بورسیه به خاطر 5 تا 6 اشکال زیرسوال بروند. بلکه باید برخورد قانونی صورت گیرد و آنهایی که به حق بورسیه شده‌اند، باید مورد حمایت قرار گیرند و در دانشگاه‌ها جایابی شوند ولی آنهایی که به ناحق بورسیه شدند، باید برخورد شود.

دبیرکل جامعه مهندسین در پایان گفت: امیدوارم فرهادی مواضع خود درباره بورسیه ها را شفاف و روشن بیان کند و اگر مواضع خود در این خصوص مطرح کند، این دور باطل تکرار نمی‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon