کمالوندی: مبانی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستدل نیست

کمالوندی: مبانی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستدل نیست

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دوپهلو و با اهداف سیاسی عنوان کرد و گفت: ایران آمادگی خود را برای بازرسی مدیریت شده از مریوان اعلام می‌کند تا به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران پی ببرند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه گفت: از 18 مورد اقدام توافق شده بین ایران و آژانس 16 موضوع به نتیجه رسیده است، 2 مورد دیگر باقی مانده که ناشی از اشکال وارده به مکانیزم آژانس است.

وی ادامه داد: گزارشات راستی آزمایی پادمانی مؤید این است که همه فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است و هیچ‌گونه انحراف و تخلفی دیده نشده است.

کمالوندی تأکید کرد: ما پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم، بنابراین استفاده از ادبیات مربوط به پروتکل برای کشور ما درست نیست.

وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها در جلسات فنی، سؤالات جدی را مطرح کرده و از مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است توضیحات لازم را درباره خواسته‌های‌شان ارایه کنند و ما هم آماده ارایه اطلاعات هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارنظر صورت گرفته درباره تأسیسات هسته‌ای در مریوان گفت: ما آمادگی داریم برای بازدید از مریوان دسترسی مدیریت شده را فراهم کنیم.

کمالوندی بار دیگر تأکید کرد: اطلاعات جعلی است و متأسفانه آژانس به این موارد تکیه می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به بیانیه همکاری مشترک با آژانس در چارچوب مرحله به مرحله اشاره کرد و گفت: گزارش‌های راستی آزمایی ایران نشان می‌دهد که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و در آن تخلف دیده نشده است.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید ترجیع‌بند گزارش‌های آژانس به این موضوع اشاره می‌کند: "ما در جایگاهی نیستیم بتوانیم تأیید کنیم که اقدامات اعلام نشده ایران صلح‌آمیز است".

کمالوندی افزود: این عبارت برگرفته از نحوه کار پروتکل الحاقی است که ما هم از ابتدا گفته‌ایم که آن را اجرا نمی‌کنیم و به کار بردن این عبارت برای آنها که گزارش را می‌خوانند گمراه کننده است.

وی عنوان کرد: همچنان در گزارش آژانس علاوه بر گزارش گام به گام، بخشی را به ابعاد نظامی احتمالی اختصاص می‌دهد که مورد اعتراض ایران قرار گرفته است. در جلسه شورای حکام نیز نماینده دائم کشورمان به‌صورت شفاهی و هم در قالب یادداشت کتبی توضیحات لازم را ارائه کرده است.

کمالوندی به سخنان آمانو طی هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود ایران همکاری در زمینه دو مورد باقی‌مانده نداشته درست نیست درحالی که ما در جلسات فنی با بازرسان آژانس از آنها خواسته‌ایم که درباره مواردی که از نظر ما روشن است اطلاعات لازم را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: مبانی‌ای که آژانس بر آنها تکیه می‌کند مستدل و محکم نیست و لازم است که حتماً اعتبار آنها ارزیابی شود.

انتهای پیام/ع*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت