انتخابات ریاست‌جمهوری تونس از نامزدی فرتوت تا برلوسکونی عربی

انتخابات ریاست‌جمهوری تونس از نامزدی فرتوت تا برلوسکونی عربی

خبرگزاری تسنیم: انتخابات ریاست‌جمهوری تونس با حضور شخصیت‌هایی از معارضان زمان بن علی، شخصیت‌های وابسته به دیکتاتور فراری، یک قاضی زن و نامزدی که به برلوسکونی عربی معروف است، در جریان است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تونسی‌ها امروز پای صندوق‌های رأی برای انتخاب رئیس جمهوری در دور اول انتخابات می‌روند. فهرست نامزدها 27 نفر است که چهار نفر از آنها از عرصه رقابت خارج شده‌اند اما اسامی آنها در کارت‌های رأی‌گیری همچنان باقی است. به هر حال می‌توان نامزدهای دارای شانس را 6 نفر معرفی کرد که سه نفر آنها از نزدیکان زین‌العابدین بن علی دیکتاتور مخلوع و فراری تونس و چهار نفر دیگر افرادی هستند که در 18 اکتبر 2005 جبهه‌ای تأسیس کردند که مهمترین جمعیت سیاسی مخالف قبل از انقلاب شامل اسلام گرایان، لیبرال‌ها و چپگرایان را تشکیل می‌دهد.(جزئیات بیشتر)

1 ــ یکی از برجسته‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس منصف المرزوقی رئیس جمهوری موقت تونس است که به‌جای خودروی دولتی از خودروی شخصی استفاده می‌کند. المرزوقی گفت: بزرگترین خطری که هم اکنون کشور را تهدید می‌کند فساد مالی است و نه تروریسم. بر اساس نظرسنجی‌ها وی در دور دوم با الباجی قائد السبسی رهبر جنبش نداء تونس رقابت خواهد کرد.

2 ــ مصطفی بن جعفر رئیس مجلس مؤسسان، یکی از برجسته‌ترین افراد جبهه 18 اکتبر معارض زمان بن علی است اما وی در اداره برخی پرونده‌ها در تونس ناتوان بود که این بر حزب وی تأثیر فراوانی گذاشت و آنها نتوانستند حتی یک کرسی واحد را نیز در پارلمان به دست آورند و این پس از آن بود که یکی از برجسته‌ترین تشکیلات دوره انقلاب بود. تجمع وی با المرزوقی در واقع تصویری از انقلابیون بود.

3 ــ ستاره نامزدها حمه الهمامی رهبر جبهه مردمی چپ مخالف است که سرسخت‌ترین مخالف بن علی و یکی از برجسته‌ترین معارضین ترویکای حاکم به‌همراه المرزوقی و بن جعفر بود. نکته جالب در نامزدی "حمه" این است که حامیان وی را نمایندگانی از حزب النهضه اسلامی و المؤتمر به‌رهبری المرزوقی در پارلمان تونس تشکیل می‌دهند. نظرسنجی‌ها وی را در رده سوم و چهارم قرار داده است اما با توجه به فعالیت داغ ستاد انتخاباتی وی احتمال امور غیرمترقبه را زیاد کرده است. تحلیلگران بر این باورند که حمه الهمامی در واقع چهره حقیقی انقلاب تونس به‌ویژه با توجه به افول پایگاه مردمی المرزوقی که حزب وی پس از انتخابات پارلمانی دچار فروپاشی شد، است.

4 ــ احمد نجیب الشابی از معارضان برجسته زمان حبیب بورقیبه و بن علی است. وی مؤسس ائتلاف 18 اکتبر که همه طیفهای مخالفان تونس شامل سکولارها، محافظه کاران، مذهبی‌ها، چپگرایان و لیبرال‌ها را در خود جای داده است محسوب می‌شود. وزارت پست در دولتی را که پس از فرار بن علی تشکیل شد، داشت و این سبب شد که نوک تیز انتقادات علیه وی نشانه گرفته شود. وی یکی از مدافعان سرسخت حضور اسلام گرایان در روند سیاسی است. شانس وی به‌ویژه با توجه به شکست حزبش در دستیابی به کرسی در انتخابات پارلمان افول کرده است.

5 ــ باجی قائد السبی نخست وزیر دولت انتقالی سابق است که سابقه همکاری با بن علی را دارد (وی رئیس پارلمان دوره بن علی است). بر اساس گزارش مخالفان وی حزب نداء به‌رهبری وی از بازماندگان رژیم سابق یعنی زین العابدین بن علی تشکیل شده است درحالی که وی این موضوع را تکذیب می‌کند و خود را طرفدار حبیب بورقیبه و نه بن علی می‌داند. انتقادی که از وی می‌شود سن بالای وی است زیرا وی در آستانه نودسالگی است. بر اساس نظرسنجی‌ها وی در صدر نامزدهایی که شانس پیروزی دارند معرفی شده است به‌ویژه که حزبش یک ماه قبل در انتخابات پارلمان حائز رتبه نخست شد.

6 ــ نامزد دیگر که در انتخابات ثبت‌نام کرد اما چند روز قبل به‌همراه سه نفر دیگر از نامزدها انصراف داد مصطفی کمال النابلی معاون رئیس سابق بانک بین المللی و مسئول سابق بانک مرکزی تونس و یکی از برجسته‌ترین وزیران بن علی در اوایل دهه نود قبل از اینکه استعفا دهد بود. وی به اداره و برنامه ریزی و اقتصاد و توسعه مشهور است اما مخالفان وی می‌گویند که رابطه‌ای که با کمال اللطیف دارد سبب شده است که وی را از وابستگان به رژیم سابق بدانند. النابلی پس از انصراف خود را حامی باجی قائد السبسی می‌داند.

7 ــ کمال مرجان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های منسوب به رئیس جمهوری سابق و وزیر خارجه رژیم وی بوده است، وی نیز خود را از وفاداران به حبیب بورقیبه می‌داند و در واقع خود را بورقیبه‌ای می‌داند. همگان وی را جانشین بن علی می‌دانستند به‌ویژه که وی به‌عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل فعالیت کرده و سپس به‌عنوان وزیر دفاع و خارجه در زمان بن علی فعالیت کرده است. وی یک روز قبل از فرار زین‌العابدین بن علی به عربستان سعودی استعفا کرد. وی روابط گرمی با رئیس جمهوری رژیم سابق داشت.

8 ــ المنذر الزنایدی از برجسته‌ترین وزیران بن علی است که پستهای زیادی را تصاحب کرده است و بر اساس گزارش‌ها وی متولد القصرین یکی از مراکز انقلاب تونس است اما وی روابط گسترده‌ای با پایتخت دارد. وی کفایت و محبوبیت و پایگاه میان بازرگانان دارد. پس از فرار زین‌العابدین بن علی تونس را ترک کرد و چندی قبل برای شرکت در انتخابات بازگشت.

9 ــ در فهرست نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری نام صافی سعید روزنامه نگار و بازرگانان جنجالی که از جمله آنها محمدن فریخه نماینده وابسته النهضه است و نیز قاضی کلثوم کنو که به مستقل بودن در زمان بن علی مشهور است و دارای تاریخ مبارزاتی چپگرایانه هنگام دانشجویی است، وجود دارد.

10 ــ اما جنجالی‌ترین نامزد سلیم الریاحی میلیاردر مقیم انگلیس و بازگشته از لیبی پس از سرنگونی نظام معمر قذافی است که رهبر سومین حزب کشور یعنی اتحادیه میهنی آزاد تونس شد. به سلیم الریاحی لقب برلوسکونی عربی داده‌اند. وی مالک یکی از باشگاه‌های مطرح تونس یعنی باشگاه آفریقا، یکی از برجسته‌ترین ایستگاه‌های تلویزیونی یعنی شبکه التونسیه است و گزارش‌های جنجالی درباره ثروت و دارایی وی وجود دارد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت