آسیب‌های اجتماعی تهدیدی در کمین مدارس

آسیب‌های اجتماعی تهدیدی در کمین مدارس

خبرگزاری تسنیم: کارشناس آموزش و پرورش گفت:‌سیستم آموزشی از جمله دانش‌آموز و معلم نسبت به آسیب‌های اجتماعی در معرض تهدید هستند به گونه‌ای که برخی معلمان برای حضور و تدریس در مدارس مناطق آسیب‌پذیر شهر رغبتی ندارند.

محمد علی عبدالله پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به حادثه کشتن یک معلم با چاقو توسط دانش‌آموز و هشدار نسبت به تهدید آسیب‌های اجتماعی در مدارس اظهار داشت: دانش‌آموزان دوره متوسطه در سن بلوغ قراردارند اما نظام تربیتی برای دوره بلوغ دانش‌آموزان تجهیز نیست یعنی بسته هدفمند و عملیاتی برای برخورد با دانش‌آموزان در دوره بلوغ طراحی نشده است.

وی افزود:‌ سال‌هاست که راجع به اعتیاد در آموزش و پرورش صحبت می‌شود اما شاهد بودیم که در دوره‌های قبل، مسئولان آموزش و پرورش مقوله اعتیاد دانش‌آموزان را رد می‌کردند. در دوره‌ای نیز بسته آشنایی دانش‌آموزان با ایدز تهیه شد اما مسئولان وقت آموزش و پرورش مانع آشنایی دانش‌آموزان با محتوای این بسته شدند چرا که معتقد بودند این موضوع بر خلاف مسائل اخلاقی در آموزش و پرورش است.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: متاسفانه آموزش و پرورش در برخورد با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان ضعیف عمل کرده و به دنبال پاک کردن صورت مسئله است تا حل مشکل، در مدارس طیف متنوعی از دانش آموزان را داریم، برخی از دانش آموزان در خانواده‌هایی با آسیب‌های مختلف زندگی می‌کنند به عنوان مثال والدین آنها اعتیاد دارند یا در زندان هستند، برخورد با این دانش‌آموزان روش خاص خود را نیاز دارد در حالیکه در نظام آموزش و پرورش کشور فعالیت‌ها و روش‌های مختلف برای رفتار با دانش‌آموزان آسیب دیده تعریف نشده است.

عبدالله پور بیان کرد:‌در نظام‌های آموزش و پرورش توسعه یافته برای دانش‌آموزان آسیب دیده نظام مددکاری فعال است یعنی به محض ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه و دریافت اطلاعات درخصوص خانواده وی، برنامه آموزشی و تربیتی خاصی برای دانش‌آموزان آسیب دیده اجرا می‌شود و نظام مددکاری در این رابطه در کنار آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

وی افزود: سیستم آموزشی از جمله دانش‌آموز و معلم نسبت به آسیب‌های اجتماعی در معرض تهدید هستند و از سوی دیگر معلمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند آموزش‌های فرهنگی هستند. زمانی که مسائل امروز را با روش‌های قدیمی حل کنیم بحران ایجاد می شود، هم‌اکنون روش مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس همانند گذشته است و روش های جدید جایگزین نشده‌اند. اگر به واقع روش جدیدی را جایگزین کرده‌اند که مطمئنا این گونه نیست، متولیان آموزش و پرورش راجع به آن توضیح دهند.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم که حمایت‌های قانونی لازم نیز از معلم صورت نمی‌گیرد و در موارد مختلف پیوسته معلم محکوم است. به مدارس اعلام می‌شود که حق اخراج دانش‌آموز خاطی را ندارند در حالیکه نهادی نیز وجود ندارد که دانش‌آموزان آسیب پذیر را تحت آموزش قرار دهد. متاسفانه به جای اینکه در نظام آموزش و پرورش کشور هزینه کنیم در بخش قضایی و انتظامی هزینه می‌کنیم یعنی به جای اینکه جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیریم مشغول به درمان عواقب آن هستیم.

عبدالله پور گفت:‌ هم‌اکنون معلمان در برابر رفتارهای زشت دانش‌آموز خاطی نهایت کاری که انجام می‌دهند از نمره انضباط کم می‌کنند و در برخوردهای شدید تنبیه بدنی را شاهد هستیم در حالیکه این موارد درمان مسئله نیست. سرکردن با دانش‌آموز خاطی در کلاس‌های درسی که حدود 40 دانش‌آموز دارند برای یک معلم بسیار دشوار است.

وی افزود: منشأ آسیب‌های اجتماعی باید از اول دبیرستان شناسایی شده و دانش‌آموزان را در برابر آن مصون کنیم در حالیکه هم‌اکنون برای مقابله با این آسیب‌ها برنامه‌ای نداریم. هم‌اکنون برخی از مدارس در مناطق آسیب پذیر قرار دارند به گونه‌ای که معلمان تمایلی ندارند برای تدریس به این مدارس بروند اما برخی معلمان که تدریس در این مناطق آسیب‌پذیر را می‌پذیرند مورد تشویق قرار نمی‌گیرند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد تربیتی در کشور است در حالیکه برخی مواقع شنیده می‌شود که برخی از مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند بخشی از مقوله تربیتی بر عهده آموزش و پرورش است در حالیکه با برنامه ریزی مناسب و داشتن معلم خوب البته در صورت مشارکت سایر نهادهای مسئول در بحث آسیب‌های اجتماعی می‌توان از 90 درصد از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

عبدالله پور بیان کرد: با روند کنونی آمار آسیب‌های اجتماعی در مدارس افزایش یافته و در آینده به بحران تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon