پیشنهاد بهره مالکانه ۱۳۰۰ میلیاردی و قیمت نفت حداکثر ۷۵ دلار در بودجه ۹۴

پیشنهاد بهره مالکانه 1300 میلیاردی و قیمت نفت حداکثر 75 دلار در بودجه 94

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در بودجه سال آینده ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای بهره مالکانه پیش‌بینی شده است که در مقایسه با امسال تغییر نکرده است، گفت: آقای نوبخت قول‌های خوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی به وزیر صنعت داده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه وزارت صنعت و به ویژه ایمیدرو در یک سال اخیر برای تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اقدام مناسبی را انجام داده است، اظهارداشت: بخشی از طرح‌های نیمه تمام  این سازمان که به دلیل مشکل نقدینگی و واگذاری‌های بی حساب و کتاب سال های 91 و 92  به مرحله بهره بردای نرسیده بودند را با جذب سرمایه گذاری توانستیم به مرحله عملیاتی برسانیم.

وی در رابطه با 7 طرح فولادی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: در 5 طرح فولادی شرکای پروژه‌ها مشخص شده است به نحوی که قسمت اولیه این طرح ها که مربوطه به آهن سنگی است فعال شده است.البته قرار است ظرف 6 ماهه نخست 94 بخش آهن اسفنجی واحدهای شادگان ، سپیددشت، میانه و نی ریز به بهره برداری برسند.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اضافه کرد: در حال حاضر برای فولاد بافت ، قائنات و سبزوار برنامه راه اندازی بخش آهن اسفنجی شکل عملیاتی به خود گرفته است.

کرباسیان با اشاره به اینکه تکمیل بخش فولادسازی هفت طرح فولادی در مرحله مذاکره میان بانک‌های ایرانی با طرف چینی است، گفت: انتظار داریم این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود و بتوانیم اقدامات لازم را برای عملیاتی شدن 7 طرح فولادی انجام دهیم.

 وی در ادامه با بیان این که ایمیدرو تا شهریورماه 1392 بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام را در اختیار داشت، تصریح کرد: امروز برای 20 هزار میلیارد تومان از این طرحها تصمیم گیری صورت گرفته است و تا پایان سال هم 30 طرح بزرگ سرمایه گذاری نیز به مرحله عملیاتی خواهد رسید. 

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از تکمیل کارخانه یک میلیون تنی سیمان (سرواسول) تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: طراحی و پیمانکاری این کارخانه توسط شرکتهای ایرانی انجام شده و 70 درصد ماشین آلات آن هم ساخت کشورمان است. این کارخانه از نیمه آبان ماه فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده و قرار است تا پایان ماه جاری با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور توسط 'مادورو' رئیس جمهور ونزوئلا افتتاح شود.

 وی با بیان اینکه برای اجرای معادن سنگ آهن گل گهر پنج و 6 جذب کنسرسیوم هایی از شرکتهای داخلی را انجام شده است فزود: میزان ذخیره سنگ آهن گل گهر پنج 24 میلیون تن است و دوره واگذاری 25ساله پیش بینی شده و 6 هزار متر حفاری صورت گرفته و عیار آن 47 درصد است.

*رونمایی از طرح جامع فولاد تا پایان آذرماه و آغاز فراخوان طرح‌های زغال‌سنگ

کرباسیان با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه طرح جامع فولاد رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: در این طرح زنجیره سنگ آهن تا فولاد را برنامه ریزی نموده است و امیدواریم تا سال 1404 به 52 میلیون تن فولاد برسیم البته باید این نکته را متذکر شوم که در سنگ آهن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی با برخی کمبودها روبه رو هستیم که پیش بینی می‌کنیم با به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 این امر هم برطرف شودو جذب سرمایه گذاری با سرعت بیشتری همراه گردد.

مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه امسال به تولید 17 میلیون تن فولاد دست می یابیم، گفت: کمبود گندله و کنسانتره وجود دارد در حالی که ظرفیت کارخانه ها مناسب است اما سیاست وزارت صنعت این است که گندله وارد کشور شود که فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و کاوه پارس قرار است که محصولات فولادی را با گندله تهاتر کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین طرح جامع زغال سنگ از سوی شرکت ایرانی- لهستانی هم خبر داد و افزود: ظرف هفته آینده پروژه زغال سنگ طبس را با ذخیره 170 میلیون تنی به فراخوان سرمایه گذاری خواهد رسید.

کرباسیان با بیان اینکه فراخوان طرح‌های زغال‌سنگ خمرود و کک‌سازی زرند صادر شده و امیدواریم تا پایان آذر سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کنند، گفت: این پروژه موجب می‌شود زغال‌سنگ خمرود ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد و بتواند زغال‌سنگ مورد نیاز زرند و سایر کارخانجات را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته کنسرسیومی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح سنگان برنده شد، گفت: کنسرسیومی از شرکت‌های اوپال‌کانی پارسیان، MCC چین، KDD هنگ‌کنگ، کاوه پارس و مجتمع فولاد گیلان برنده این طرح شده‌اند.

کرباسیان با اشاره به وجود مشکلاتی بر روی تامین کنسانتره و گندله، خاطر نشان کرد: به دلیل عدم اجرای مناسب طرح جامع فولاد، امسال پیش‌بینی می‌شود این طرح بیش از یک و نیم میلیون تن کنسانتره بدهد و طرح گندله آن نیز 22 درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: این طرح به فراخوان سرمایه‌گذاری گذاشته شد و 25 شرکت اسناد مربوطه را خریداری کردند که البته در اعلام برنده این طرح، اهلیت را مد نظر قرار دادیم تا مسائل فنی و مالی را در کنار هم دیده باشیم.

کرباسیان گفت: هم‌اکنون در سنگان 17.5 میلیون تن طرح کنسانتره و گندله در نظر گرفته شده که پنج میلیون تن از طریق این کنسرسیوم و 12.5 میلیون تن مابقی از سوی سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد، ضمن اینکه گروه توسعه ملی، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و کاوه پارس در حال سرمایه‌گذاری هستند البته پیش‌بینی می‌شود بخش گندله‌سازی این طرح ظرف 1.5 سال آینده راه‌اندازی شود.

* پیشنهاد بهره مالکانه 1300 میلیاردی در بودجه 94/قول نوبخت به وزیر صنعت برای اختصاص بودجه به بخش معدن و صنایع معدنی

کرباسیان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه پیشنهاد وزارت صنعت برای بهره مالکانه معادن در بودجه سال 94 چیست ، اظهار داشت: در بودجه سال 94 کل کشور 1300 میلیارد تومان برای بهره مالکانه همانند سال 93 پیش‌بینی شده است. البته باید این نکته را مدنظر گرفت که قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال 94 کل کشور 70 تا 75 دلار تعیین شده که این امر کمبود منابع دولت را برای اجرای اهداف خود نشان می‌دهد.

وی در رابطه با سهم بخش معادن در بودجه سال 94 وزارت صنعت هم به جلسه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: قول‌های خوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی توسط نوبخت به وزیر نعمت داده شده که امیدوارم با در نظر گرفتن این موضوعات در لایحه ای تقدیمی دولت به مجلس این امر مد نظر قرار گیرد. 

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اضافه کرد: یکی از پیشنهادان ایمیدرو در یودجه سال 94 افزایش سهم این سازمان از منابع صندوق توسعه ملی است البته مغایریت هایی هم در قانون برای توسعه سرمایه گذاری بخش معدن وجود دارد که این امر هم باید  برطرف شود. 

مدیرعامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه نقاط پرریسک در بخش معدن به خصوص در حوزه اکتشاف و استخراج وجود دارد، اظهارداشت: دولت باید ایمیدرو را مورد حمایت ویژه قرار دهد، البته ایمیدرو به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد میدان نخواهد شد بلکه تمام بسترها را برای تسریع در حضور بخش خصوصی در فعالیت های معدنی را انجام می‌دهیم.

کرباسیان  افزود: در حال حاضر  100 هزار کیلومتر از پهنه‌های اکتشافی توسط ایمیدرو برای اکتشاف و استخراج قرارداد منعقد شده است به عبارتی ظرف یک سال اخیر به اندازه تمام تاریخ گذشته عملیات اکتشافی را انجام خواهیم داد.  

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه