غفلت برنامه‌های توسعه از حوزه‌های اجتماعی

غفلت برنامه‌های توسعه از حوزه‌های اجتماعی

خبرگزاری تسنیم: معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه گفت: در برنامه‌های توسعه از حوزه‌های اجتماعی غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد میدری در نشست بررسی جایگاه خانواده در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: حوزه اجتماعی حوزه‌ای مغفول در برنامه‌های توسعه است. ما معمولا برنامه‌های توسعه‌ای را به عنوان راه‌هایی برای هزینه کرد بودجه دولت تصور می‌کنیم. درحالی که باید با شناخت نیروهای اجتماعی و بسیج آنها و استفاده از دانش اساتید برجسته به سیاستمداران راه حل ارائه دهیم.

وی ادامه داد: باید با شناخت بیشتر از اجتماع از ظرفیت‌های مغفول مانده در این حوزه استفاده کنیم تا از دولت نفتی گذر کنیم. اینکه چرا از ظرفیت‌های اجتماعی استفاده نشده و با سیاست برخی نهادها جامعه تخریب شده است در اثر مداخلات نادرست فارغ التحصیلان رشته های اقتصادی است.

معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه گفت: درک عمیق و رسیدن به فهم مسائل اجتماعی و انتقال آن به برنامه ریزان برنامه‌ توسعه از اهداف این نشست است.

همچنین در این جلسه علی جنادله پژوهشگر جامعه شناسی گفت: در حال حاضر در مقطع زمانی هستیم که تغییرات سیاستی در خانواده و جمعیت در حال رخ دادن است. این تغییرات می‌تواند از سویی فرصت و از سوی دیگر تهدید باشد. تهدید از این لحاظ که هر سیاستی که در جمعیت و خانواده اثر دراز مدت و ماندگار دارد و نمی‌توانیم به طرقی چند سال بعد سیاست دیگری داشته باشیم چرا که اگر آن سیاست نامناسب باشد تبعات منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: چند سالی است که در مورد تکریم خانواده بحث می‌شود اما قبل از اعمال هرگونه سیاست در این زمینه باید به چند سوال پاسخ دهیم. نخست اینکه درحال حاضر خانواده ایرانی چه تحولاتی را تجربه می‌کند و دوم اینکه تفسیر فهم‌ها از این تحولات چیست آیا یک بحران است آیا فروپاشی است؟

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی همچنین گفت: خانواده در خلأ نیست و از زمانی که تغییرات گسترده در جامعه رخ می‌دهد خانواده نیز باید با آن انطباق داشته باشد اگر اعتقاد داریم خانواده ایرانی با آسیب‌ها و مسائلی مواجه است باید دید این آسیب ها ناشی از خود خانواده است یا به سیاست‌ها و برنامه‌ها باز می‌گردد و ناکارآمدی حوزه‌های مختلف باعث فرافکنی آن به خانواده می‌شود.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon