پیش‌نویس قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس تأیید شد


پیش‌نویس قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس تأیید شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: روز گذشته پیش‌نویس قانون جامع حمایت از معلولان که مشتمل بر ۶۰ ماده است تأیید شده و از کمیسیون مربوطه در مجلس به سازمان بهزیستی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، همایون هاشمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری هشتمین همایش علمی کاربردی معاونان پشتیبانی و نیروی انسانی کشور در شیراز، اظهار کرد: این همایش بسیار خوب و بی‌نظیر برگزار شد.

پیش‌نویس قانون جامع حمایت از معلولان تأیید شد

وی با بیان اینکه روز گذشته پیش‌نویس قانون جامع حمایت از معلولان  که مشتمل بر 60 ماده است تأیید شده و از کمیسیون مربوطه در مجلس به ما رسیده، افزود: امید است که ضعف آن در حوزه تثبیت تقویت شود و با نگاه توسعه‌ای از نظر کمی و کیفی، وزارت‌خانه‌های مربوطه را ملزم به رعایت این موارد کرده و به زودی در مجلس مطالعات و فاز تثبیت این پیش‌نویس انجام می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در روز معلول ستاد بزرگداشت معلولان مستقر در معاونت توانبخشی کشور تشکیل شده، خاطرنشان کرد: این ستاد در حوزه توانمندسازی و معرفی توانمندی معلولان تلاش دارد.

هاشمی با بیان اینکه روز‌به‌روز توانمندی معلولان بیشتر معرفی شده، تصریح کرد: حضور بیش از 100 نفر از عزیزان ما در مسابقات پارالمپیک یکی از بهترین مقاطع حضور معلولان در سطح بین‌الملل بود و تمام این افراد زیرنظر بهزیستی است و برگزاری جشنواره‌های مختلف در رشته‌های مختلف برای معلولان  از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی است.

ستاد مناسب‌سازی شهری برای معلولان در سراسر کشور تشکیل می‌شود

وی با اشاره به لزوم مناسب‌سازی و ایجاد دسترسی برای معلولان و سالمندان، بیان کرد: ستاد مناسب سازی شهری در دبیرخانه کشور تشکیل شده و این ستاد در استان‌ها به ریاست استانداران و به دبیری بهزیستی استان‌ها تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کشور ما به سمت سالمندی پیش می‌رود، عنوان کرد: بر اساس آمار جهانی تا سال 2050 تعداد سالمندان کشور بیش از 30 میلیون نفر می‌شود و در جمعیت‌شناسی و مطالعات مبتنی بر علم این سال دور نیست و اگر تولید موالید و ازدیاد فرزند و تشکیل خانواده در دستور باشد باید از سوی دیگر توسعه زیرساخت و محتوایی برای سالمندان و مناسب‌سازی‌های مربوط به آن نیز در برنامه‌های مختلف داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به تدوین سند منزلت سالمندی با مشارکت دفتر سازمان ملل مستقر در ایران اظهار کرد: بخش توسعه مناسب‌سازی برای معلولان و سالمندان در حوزه وظایف دیگر ارگان‌ها مانند شهرداری‌ها نیز تنظیم شده و سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر وظیفه نظارت بر این توسعه را دارد.

تمام استان‌های کشور ملزم به تشکیل بنیاد فرهیختگان شدند

وی با بیان اینکه تمام استان‌های کشور ملزم به تشکیل بنیاد فرهیختگان شدند، افزود: این بنیاد قالب مردمی و غیردولتی دارد و با مشارکت بهزیستی تشکیل می‌شود و نه تنها هدف از این بنیاد ارائه خدمات توانبخشی و بازتوانی است بلکه محفلی برای سالمندان بوده و ارائه خدمات روزانه و مبتنی بر خانواده در دستور کار است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بهزیستی استان فارس جزء مهم‌ترین سازمان‌های بهزیستی کشور است، خاطرنشان کرد: در استان فارس زیرساخت بسیاری از امور مربوط به بهزیستی فراهم شده و مجموعه‌ها و مجتمع‌های خدماتی در این استان به خوبی توسعه یافته و اثربخشی در زمینه گردشگر داشته و این استان دارای جمعیت قابل ملاحظه‌ای بوده و از طرفی شاهراه دیگر استان‌های کشور است که لزوم توجه به این استان را بیشتر می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه استان فارس دارای مزیت‌های بسیار در حوزه سازمان بهزیستی است، تصریح کرد: باید به هر استان بسته به ظرفیت همان استان توجه کرد و لازم به یادآوری است که در استان فارس سه فعالیت ارزشمند و ارزنده با مشارکت سازمان بهزیستی استان انجام شده که راه‌اندازی مرکز مطالعات اجتماعی با همکاری دانشگاهیان یکی از این فعالیت‌هاست که این مرکز نیاز به توسعه دارد و دیگری شهر سلامت بوده و هم‌چنین توسعه مشارکت‌های مردمی از دیگر فعالیت‌های خوب استان فارس است که با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان آن را توسعه داد.

بالاترین رشد بودجه در سال 94 شامل سازمان بهزیستی شده است

وی با اشاره به رشد خوب اعتبارات بهزیستی کشور در ردیف ملی گفت: این اعتبارات در سال 92 به 93 رشد 31 درصدی در ردیف ملی داشته که ارتقای خوبی است و در جلسه با معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور که در راستای برنامه‌ریزی برای بودجه 94 دستگاه‌های مختلف کشور تشکیل شده و در این برنامه نگاه خوب و منعطف و توسعه‌محور به بهزیستی دارد و می‌توان گفت بالاترین رشد را بهزیستی به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه رقم اعتبار بهزیستی در بودجه 94 هنوز مشخص نیست، عنوان کرد: دولت پشتیبان خوبی برای بهزیستی است و به این حوزه نگاه ویژه دارد و 9 مرتبه حضور رئیس جمهور در یک سال گذشته در مراکز مختلف بهزیستی در راستای توجه بیشتر مردم و شبکه‌های اجتماعی از نظر معنوی به این مراکز است.

بیش از 15 هزار کودک کار و خیابانی ساماندهی می‌شوند

هاشمی با اشاره به اینکه در سال گذشته 5 هزار و 100 نفر از کودکان کار و خیابانی در کشور سامان‌دهی شدند، بیان کرد: امسال با تأکید رئیس جمهوری پیش‌بینی می‌شود بیش از 15 هزار نفر از کودکان کار و خیابانی سامان‌دهی شوند و متأسفانه برخی نهادها و دستگاه‌های مربوطه در این امر مشارکت نکرده و سازمان بهزیستی کم‌کاری دیگر دستگاه‌ها را بر عهده گرفته است.

کمپین ارتقای آگاهی مردم در برخورد با متکدیان تشکیل می‌شود

وی با بیان اینکه در همین راستا در شمال تهران 20 اکیپ مازاد بر اکیپ‌های گذشته مستقر شدند، اظهار کرد: تعداد متکدیان و افراد خیابانی بیشتر شده و باید مطالعه علمی در این زمینه باشد و استان فارس نیز به دلیل توریست و مهاجرپذیر بودن جزء 5 استان آسیب‌پذیر در این حوزه است و برای تشکیل کمپین ارتقای آگاهی مردم در برخورد با متکدیان اقدام شده و مردم با برخورد احساسی سبب افزایش این پدیده شوم می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه باید شهرداری‌ها نیز وارد این عرصه شوند، افزود: در تهران بزرگ نیروی انتطامی همکاری خوبی داشته و مشارکت سه وجهی با شهرداری و نیروی انتظامی نتیجه خوبی دارد و از ابتدای امسال نیز 2 هزار و 500 متکدی در تهران جمع شدند.

هاشمی اعتیاد پدر و مادر، فقر، بیکاری و طلاق را مهم‌ترین عوامل افزایش متکدیان دانست و گفت: برخورد احساسی مردم نیز مزید بر علت است شده و این پدیده خود سبب افزایش اعتیاد و دیگر آسیب‌های جامعه می‌شود.

86 درصد متکدیان جمع‌آوری شده  در پایتخت بومی تهران نبودند

وی از بررسی این موارد در تهران توسط بهزیستی و دانشگاه خبرداد و خاطرنشان کرد: 86 درصد متکدیان جمع‌آوری شده بومی تهران نبودند و بیشتر آنها از دیگر کشورها از جمله افغانستان و پاکستان وارد شده و بیشتر آنها پدر و مادر مؤثر نداشتند و تعداد قابل توجهی از اینها برای دیگران در قالب شبکه اقدام به فعالیت اقتصادی کردند و حتی برخی از این متکدیان درآمد چهاربرابری نسبت به درآمد معین شده از سوی اداره کار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تقویت  فعالیت مراکز سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی در تمام استان‌های کشور خبر داد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon