بیش از ۸ میلیون سند فرهنگی ایثارگران و میلیون‌ها ساعت فیلم دفاع مقدس دیجیتالی‌ شد

بیش از 8 میلیون سند فرهنگی ایثارگران و میلیون‌ها ساعت فیلم دفاع مقدس دیجیتالی‌ شد

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما نتوانسته‌ایم یک دایرة المعارف بزرگ الکترونیکی برای ترویج فرهنگ مقاومت راه اندازی کنیم این جزو نیازهای منطقه است و خلأ آن حس می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی «دیجیتال سازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» با حضور سردار انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام غلامی، دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری، موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران بنیاد شهید برگزار شد. این مراسم عصر امروز دوم آذر 93 در محل کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت برپا شد.

سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به هفته بسیج و پاسداشت مقام بسیجی گفت: تفکر بسیجی که امروز برای مبارزین منطقه الگو شده است جغرافیای مقاومت را از بیروت و غزه به داخل قدس اشغالی منتقل کرده است. تفکر بسیجی از مولفه‌های قدرت ساز و تأمین کننده امنیت ملی کشور ماست و در تمامی عرصه‌ها می‌بینیم. در منطقه‌ای که آتش است ما رفاه را ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: از زمانی که کار دیجیتال سازی در بنیاد شهید آغاز شد قرار بر آن شد که بنیاد به یک سازمان هوشمند تبدیل شود. یکی از کارهای بزرگ بنیاد این بود که اسناد دیجیتالی شود. در حوزه کمیسیون پزشکی یک میلیون پرونده دیجیتالی شد و در حوزه فرهنگی و در حوزه اسناد ایثارگران بیش از 8 میلیون سند دیجیتالی شد. میلیون‌ها ساعت نوارهای کاست دهه 50 و دهه 60 که متعلق به رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است دیجیتالی شده و میلیون‌ها ساعت فیلم‌های 8 میلی متری و 16 میلی متری دیجیتالی شد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به قدمت کار دیجیتال سازی در بنیاد شهید، گفت: این کار به یک دهه گذشته بازمی‌گردد و به خاطر تغییر مدیریت بخشی وقفه‌ای در آن افتاد. 65 طرح نوآورانه در دوره شهیدی طراحی شد که تعدادی از آن الکترونیکی است و یکی از آن توسعه شبکه‌های مجازی ایثار و شهادت است. ما معتقدیم وظیفه اصلی بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و رمز ماندگاری ما تاکنون همین فرهنگ بوده است. اقتدار سازمانی بنیاد شهید وابسته به اقتدار فرهنگی است. ما امروز در دنیا با تغییرات بسیاری روبرو هستیم و مردم مرتب به اطلاعات نو و پرحجم نیاز پیدا می‌کنند. این نیازی است که امروز بوجود امده و اگر سازمانی این تغییرات را نبیند می‌میرد.

سردار انصاری در ادامه تصریح کرد: الگوی جستجوی اطلاعات بسیار تغییر کرده است. نگرش‌ها و رویکردها برای جستجوی اطلاعات نیز تغییر کرده است. کتاب نقش مهمی از دیرباز برمردم ما داشته است تاجایی که دین و مکتب ما با کتابش شناخته می‌شود. کتاب در همه اعصار اثرگذار بوده است. البته همه به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌روند بسترهای ارتباطی هم تغییر پیدا کرده است. نبرد فرهنگی ما به تعبیر حضرت آقا ابزارش تفنگ نیست بلکه قلم است که بر بستر شبکه‌های مجازی شکل می‌گیرد. باید با این ناتوی فرهنگی که در بستر اینترنت شکل می‌گیرد مقابله به مثل کنیم.

وی با اشاره به گسترش اینترنت و وسایل ارتباط جمعی، گفت: کلیه شبکه‌های مجازی که برای دیگران ایجاد می‌شود برای توسعه فرهنگ غیر می‌باشد و می‌خواهد بستر را برای ناتوی فرهنگی ایجاد کند. امروز عمده این جنگ از طریق بسترهای الکترونیکی است. ما در جهان حدود یک درصد جمعیت را تشکیل می‌دهیم و یک درصد کاربران اینترنتی دنیا را هم ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. در نتیجه جزو 20 کشور کاربر زیاد هستیم. با توجه براین موضوع در قرن 21 کتابخانه دیجیتالی به یک نیاز واجب تبدیل شده است. ما باید شبکه‌های مجازی و نرم افزارهای ارتباطی را به یک فرصت تبدیل کنیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک دایرة المعارف الکترونیکی برای ترویج فرهنگ مقاومت راه اندازی کنیم. این جزو نیازهای منطقه است و خلأ آن حس می‌شود.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه تصریح کرد: با وجود دیجیتالی کردن همه اسناد ایثارگران که حدود 8 میلیون سند است عده‌ای هستند که نه کاربرند و نه دسترسی دارند. پس نباید با دیجیتالی کردن کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های سنتی جمع یا محدود شوند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران