عربستان می‌کوشد تا نقشی غیرسازنده در مذاکرات هسته‌ای ایفا کند

عربستان می‌کوشد تا نقشی غیرسازنده در مذاکرات هسته‌ای ایفا کند

خبرگزاری تسنیم: خبرنگار شبکه العالم در وین نقش وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر به وین و دیدار با همتای آمریکایی وی را تشریح کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه العالم، خبرنگار اعزامی این شبکه از وین با اشاره به این موضوع که جان کری وزیر خارجه آمریکا شب گذشته با بسیاری از مقامات کشورهای عربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله وزرای خارجه کشورهای کویت و قطر و همچنین بحرین و امارات مضافا بر ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت‌وگوی تلفنی داشته درباره علت سفر وزیر خارجه عربستان به وین توضیح داد.

خبرنگار این شبکه در این باره گفت: اطلاعاتی درباره سفر شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به وین برای پیگیری موضوع پرونده مذاکرات هسته ای مطرح است، چرا که وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از آن به پاریس سفر کرده بود، و وی با جان کری وزیر خارجه آمریکا در آنجا دیدار و گفت وگو کرده بود، و بعد از آن سعود الفیصل عازم مسکو شد و در آنجا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

خبرنگار شبکه العالم در خصوص خبرهای درز یافته و اطلاعات انتقال یافته از افراد مطلع گفته‌اند که نقش این شاهزاده سعودی و کشورش در این باره غیرسازنده است و وی از این طریق می کوشد نقش تخریبی را دنبال کند، و از این سفر می کوشد تا چوبی را لای چرخ مذاکرات از طریق برانگیختن برخی از مسائل قرار دهد.

این خبرنگار العالم در ادامه به نقل از برخی منابع متذکر شده است: سعود الفیصل هم اکنون در نقش رژیم صهیونیستی در وین عمل می‌کند، و همان مطالبی را بیان می‌کند که نتانیاهو خواستار آن است، چرا که امروز هم بین نتانیاهو و جان کری گفت‌وگو و تماس تلفنی وجود داشته است و در این گفت‌وگو نتانیاهو به طرف آمریکایی خود گفته بود که نرسیدن به توافق بسیار بهتر از رسیدن به یک توافق بد با ایران است، همین موضع را هم اکنون سعود الفیصل در وین دنبال می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که در برابر تمام کشورهای همسایه خود و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سیاست با روی گشاده‌ای را درپیش گرفته است، حتی ایران درب تاسیسات خود را در برابر نمایندگانی از این کشورها باز کرد، و از حقوق هسته‌ای خود دفاع می‌کند، چرا که برپایه قوانین بین‌المللی و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال می‌شود، که از مفاد این قانون اجازه دادن به غنی سازی است.

هم اکنون دید بدی نسبت به سفر شاهزاد سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به وین بوجود آمده است، همچنین همین دید درخصوص سفر دوره‌ای وی به پاریس و مسکو هم بوجود آمده است و دیدارهای وی با همتایانش برداشت خوبی نداشته است، اما هم اکنون در وین این باور وجود دارد که عربستان سعودی وزنه‌ای تاثیر گذار بر مذاکرات هسته‌ای به شمار نمی‌آید، بخصوص این که این مذاکرات هم اکنون بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی در جریان است و مذاکرات را این کشورها اداره می‌کنند، حتی شخص نتانیاهو هم نمی‌تواند بر روند این مذاکرات تاثیر بگذارد.

العالم در انتها افزود: هم اکنون این باور بوجود آمده است که عربستان سعودی بهتر است برای گسترش امنیت و آرامش در منطقه تلاش کند و با این پرونده مثل باقی پرونده‌های منطقه رفتار و تعامل نداشته باشد، و به نقش ویرانگر خود با دیگر کشورهای عربی بخصوص با عراق و سوریه پایان دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان