کارزار السبسی ومرزوقی در دور دوم انتخابات/ میزان مشارکت ۶۴ درصد

کارزار السبسی ومرزوقی در دور دوم انتخابات/ میزان مشارکت 64 درصد

خبرگزاری تسنیم: کمیته عالی انتخابات تونس در بیانیه‌ای میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور را ۶۴ درصد و در خارج ۳۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المیادین، کمیته عالی انتخابات تونس در بیانیه ای اعلام کرد که بیش از 64 درصد از رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری تونس در روز یکشنبه شرکت کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که بیش از 30 درصد نیز در خارج از کشور در این انتخابات شرکت کردند.

نظرسنجی های انجام شده حاکی از این است که قائد السبسی 47.8 درصد آراء را به دست آورده و پس از او المرزوقی با کسب 26.9 درصد آراء در رتبه دوم قرار دارد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس در روز یکشنبه برگزار شد و در آن بیش از پنج میلیون و 200 هزار رای دهنده تونسی که در هیئت مستقل انتخابات ثبت نام کرده بودند، واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد حدود چهارصد هزارنفر در خارج از این کشور هستند.

"محسن مرزوق"، رئیس ستاد انتخاباتی قائد السبسی اعلام کرد که وی با کسب بیشترین تعداد آراء در رتبه نخست جا گرفته و انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

از سوی دیگر ستاد تبلیغات انتخاباتی منصف مرزوقی رئیس جمهور کنونی تونس اعلام کرد که رقابت بین او و السبسی بسیار اندک است و درخواست کرده که در اعدام نتایج عجله به خرج ندهند.

این در حالی است که سی ان ان اعلام کرد که بعد از شمارش حدود دو سوم از آراء در انتخابات ریاست جمهوری تونس کشده شدن این انتخابات به دور دوم تقریبا قطعی شده است که در آخرین هفته ماه دسامبر آینده بین باجی قائد السبسی نامزد حزب نداء تونس که 42 درصد از آراء را به خود اختصاص داده است و منصف المرزوقی نامزد مستقل انتخابات که 34 درصد از آراء را به دست آورده است، برگزار خواهد شد.

این در حالی است که در ساعت‌های نخست انتخابات میزان مشارکت بسیار پایین اعلام شد تا جایی که میزان مشارکت رای دهندگان در این انتخابات بسیار کمتر از انتخابات پارلمانی گزارش شد.

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی که  26 اکتبر گذشته برگزار شد، 69 درصد اعلام شد.

شمار نامزدهایی که در انتخابات ریاست جمهوری تونس ثبت‌نام کرده‌اند 27 نفر هستند اما به دلیل استعفای پنج نفر، آنهایی که با یکدیگر به رقابت می پردازند 22 نفر هستند که به نظر می‌رسد منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی تونس و قائد السبسی رئیس حزب «نداء تونس» که در انتخابات پارلمانی اخیر پیروز شده است، بیشترین شانس را برای پیروزی دارند.

برخی کارشناسان تونسی پیش بینی کردند که السبسی بیشترین شانس را برای پیروزی در این انتخابات داشته باشد، چرا که حزب وی (حزب نداء تونس) در انتخابات پارلمانی تونس که کمتر از یک ماه پیش برگزار شد، موفق شد اکثریت آراء پارلمان را از آن خود کند هر چند از کسب اکثریت مطلق بازماند و برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان