سیاست نرخ بهره صفر نتوانست اقتصادهای جهان را احیا کند

سیاست نرخ بهره صفر نتوانست اقتصادهای جهان را احیا کند

خبرگزاری تسنیم: با وجود اینکه اقتصادهای بزرگ جهان سالها سیاست نرخ بهره صفر درصد و تزریق تریلیون ها دلار نقدینگی را برای احیای اقتصادهای خود در پیش گرفته اند، دوباره زنگ های هشدار در کل جهان به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت آمارهای این هفته نشان خواهد داد که نرخ تورم در اقتصاد 13 تریلیون دلاری حوزه یورو به چه رقم خطرناکی کاهش یافته است.

اقتصاد بیمار اروپا سالهاست که مانع از افزایش رشد اقتصاد جهانی بوده و اکنون به یکی از عوامل مهمی تبدیل شده است که در حال کاهش دادن نرخ تورم در کل جهان است.
کاهش قابل توجه قیمت نفت در طی ماه گذشته موضوع محوری گفت و گوها بین کشورهای عضو اوپک در نشست این هفته این سازمان در وین خواهد بود.

سوال اصلی این است که موضع عربستان در خصوص کاهش تولید اوپک چیست. ریاض در ماه گذشته میلادی سیگنالی را مخابره کرد، مبنی بر اینکه با کاهش قیمت ها مشکلی ندارد و همین مسئله موجب افت بیشتر قیمت ها شد.

اما هر تصمیمی که اوپک بگیرد، قیمت ها احتمالا به دلیل روند رو به افزایش تولید نفت شیل در آمریکا، و کاهش تقاضای چین و اروپا همچنان پایین باقی خواهد ماند.

جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که نرخ تورم در حوزه یورو در ماه نوامبر به 0.3 درصد رسیده است، رقمی که فاصله زیادی با هدف گذاری بانک مرکزی اروپا برای رسیدن به نرخ 2 درصد دارد.

دراگی گفت: «این بسیار مهم است که بدون هیچ گونه تاخیری نرخ تورم را به نقطه مورد هدف برگردانیم.» وی افزود: «سیاست پولی نقش خود را برای دستیابی به این هدف ایفا خواهد کرد. اما این مسئله نیز روشن است که همزمان با اعمال سیاست پولی در بخش تقاضا، دیگر سیاست ها می توانند به این فرآیند کمک کنند- یا حداقل آن را خنثی نکنند.»

پس از سال ها اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی، دراگی و دیگران این بار به سیاست پولی انبساطی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها روی آورده اند. اما آلمان با این سیاست مخالف است.

با وجود اینکه اقتصادهای بزرگ جهان سالها سیاست نرخ بهره صفر درصد و تزریق تریلیون ها دلار نقدینگی را برای احیای اقتصادهای خود در پیش گرفته اند، دوباره زنگ های هشدار در کل جهان به صدا درآمده است.

تجربه ژاپن در افزایش مالیات فروش برای احیای تورم منجر به ورود این کشور به یک دوره رکود دیگر شده است.

بانک خلق چین، که در حال مقابله با مشکل افت بازار املاک و نرخ تورم به 1.6 درصد است، به صورت غیرمنتظره ای برای اولین بار در بیش از 2 سال گذشته، نرخ بهره اصلی خود را کاهش داده است.

بانک مرکزی اروپا نیز هر آنچه در توان دارد، به استثنای چاپ پول، انجام داده است. آلمان مخالف چاپ پول توسط بانک مرکزی اروپاست.

اما به رغم کاهش نرخ بهره توسط بسیاری از بانک های مرکزی جهان در طی چند ماه گذشته، بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره خود را در اواسط سال آینده میلادی افزایش خواهد داد.
انتهای پیام/   
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه