تونس بعد از انتخابات ریاست جمهوری به کدام سو می‌رود

تونس بعد از انتخابات ریاست جمهوری به کدام سو می‌رود

خبرگزاری تسنیم: نخستین انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از انقلاب مردمی در حالی برگزار شد که در بین کشورهایی که شاهد بیداری اسلامی بود، تونس از جنگ داخلی در امان مانده و مسیر سیاسی صحیحی را در پیش گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العالم، نخستین انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از انقلاب مردمی این کشور، روز گذشته در حالی برگزار شد که مردم برای انتخاب یکی از 22 نامزد به پای صندوق های رای رفتند هر چند رقابت اصلی این انتخابات بین منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی و الباجی قائد السبسی رئیس حزب نداء تونس متمرکز است.

پنج میلیون 300 هزار نفر واجد شرایط رای بودند و میزان مشارکت در این انتخابات 64 درصد اعلام شد و گفته می شود که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

تونس در چند سال گذشته در سطح نهادهای قانونی دستاوردهای متعددی را محقق کرد و برگزاری انتخابات نیز دستاورد  جدیدی است که تصویر روشنی از تعدد گرایی را در این کشور به نمایش گذاشت.

دعوت مردم به مشارکت گسترده در انتخابات شعار مشترک همه نامزدها بود. در این میان دو رقیب اصلی یعنی المرزوقی و السبسی احترام به نظر ملت تونس در انتخاب رئیس جمهور را خواستار شده و گفتند هر نتایجی که از صندوق های رای بیرون بیاید، در نهایت باید رای مردم محترم شمرده شود.

نکته قابل ملاحظه اینکه بر اساس قانون، باید نتایج انتخابات تا سه روز پس از پایان آن اعلام شود و هیئت عالی انتخابات نیز اعلام کرد که نتایج انتخابات ظرف دو روز اعلام خواهد شد.

چنانچه هیچ یک از نامزدها نتواند از نظر تعداد آراء کسب شده، در دور اول رقابت را نهایی کنند، دور دوم در نهایت اواخر دسامبر آینده برگزار خواهد شد.

هر چند نامزدهای دیگر از جمله سلیم الریاحی تاجر ثروتمند تونسی و حمه الهمامی رهبر جبهه ملی نیز برای راه یافتن به کاخ ریاست جمهوری رقابت می کنند، اما شانس السبسی و المرزوقی بیش از دیگران است و بر اساس نتایج غیررسمی انتخابات ، رقابت این دو در دور دوم قطعی است. آنچه که برخی رسانه های از نتایج غیر رسمی این انتخابات گزارش دادند و بر اساس شمار دو سوم آرا "باجی قائد السبسی" نامزد حزب نداء تونست حدود 42 درصد آرا را کسب کند و منصف مرزوقی نامزد مستقل ها و رئیس جمهور کنونی این کشور نیر 34 درصد آرا، را به دست آورد ولی هیچ کدام از نامزدهای نتوانستند حائز اکثریت آرا شوند و به این ترتیب این دو نامزد در دور دوم به رقابت خواهند  پرداخت.

کارشناسان برگزاری انتخابات پارلمانی و نیز ریاست جمهوری را که به فاصله چند هفته در تونس برگزار شد، سرآغاز صحیح روند سیاسی در این کشور می دانند که با موفقیت آغاز شده و آن را از سایر کشورهایی که صحنه بیداری اسلامی بود، متمایز می کند.

در همین ارتباط "خالدز عبید" کارشناس مسائل راهبردی تونسی گفت: «  مردم تونس به کسی که  او را سوپاپ اطمینان برای خروج از تونل موجود می دانند، رای دادند».

وی افزود: تونس در بین کشورهایی  که بهار عربی را تجربه کردند، از جنگ های داخلی در امان ماند و از این نظر از این کشورها متمایز بوده و  الگویی برای کشورهای منطقه است».

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت