محدودیتی برای برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی کردستان وجود ندارد‌

محدودیتی برای برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی کردستان وجود ندارد‌

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به اینکه کشاورزان به دلیل افت آب‌های سطحی و زیرزمینی اقدام به پمپاژ آب می‌کنند، گفت: محدودیتی برای برق دار کردن چاه‌های آب کشاورزی کردستان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، مصطفی نجفیان ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ضرورت کنترل میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کمیته ساماندهی چاه‌های کشاورزی در استان تشکیل شده است.

وی در مورد برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی استان گفت: ما در این زمینه هیچ گونه محدودیتی در اعطای انشعاب برق نداریم و هر کشاورزی که پروانه بهره‌برداری از سازمان جهاد کشاورزی را داشته باشد می‌تواند از انشعاب برق برخوردار شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به اینکه در نقاطی که برق وجود ندارد تاسیسات پست برق ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در 2 سال گذشته اعتبار 2 درصدی خطوط نفوذ انتقال برق به استان تخصیص نیافته است که امیدواریم در سال آینده این اعتبار جذب شود.

وی گفت: در مسیرهایی که آب‌های کشاورزی تجمیع شده‌اند، پست 20 کیلووات ایجاد شده تا چاه‌های آب کشاورزی برق‌دار شوند.

نجفیان افزود: متاسفانه در سطح استان به طور متوسط 40 تا 50 درصد انشعابات برق کشاورزی از سیستم‌های آبیاری نوین استفاده نمی‌کنند و با همان روش سنتی استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه امکان استحصال آب از سیستم‌های آبیاری نوین بیشتر است، اظهار کرد: در بسیاری از انشعابات برق، پمپاژ آب برای بخش کشاورزی استفاده نمی‌شود.

وی بیشترین استفاده از پمپاژ آب را در بخش غیرکشاورزی مانند شیلات و دامداری عنوان کرد و خاطر نشان کرد: حتی در مواردی از ایستگاه‌های پمپاژ آب برای بلوک زنی استفاده خواهد شد.

نجفیان با اشاره به اینکه کشاورزان به دلیل افت آب‌های سطحی و زیرزمینی اقدام به پمپاژ آب می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه کشاورزان بیشتر از میزان، برق مصرف می‌کنند.

وی میزان نرخ تعرفه برق در بخش کشاورزی را بسیار پایین اعلام کرد و گفت: در حال حاضر متوسط قیمت فروش برق به ازای هر کیلووات 85 تومان است که در بخش کشاورزی تعرفه برق به ازای هر کیلووات 10 تا 15 تومان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان بر ضرورت افزایش نرخ تعرفه فروش برق در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: در همین راستا هوشمند کردن چاه‌های آب کشاورزی و برقی کردن آنها نیازمند اطلاع رسانی به مردم و کشاورزان است.

وی با تاکید بر تشکیل پلیس آب در کردستان به منظور کنترل برداشت آب اظهار کرد: با همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه‌ای استان و نیروی انتظامی باید پلیس آب تشکیل شده و حتی در برخی نقاط که نیاز است با متخلفان برخورد و برق آن‌ها قطع شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon